دانشمندان نحوه پیدایش زمین را مشخص نمودند

© Photo / Roskosmos / Oleg Artemievدانشمندان نحوه پیدایش زمین را مشخص نمودند
دانشمندان نحوه پیدایش زمین را مشخص نمودند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
محققان فرضیه نزدیکتر به واقعیت نحوه پیدایش زمین را مشخص نمودند.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از Phys.org ، محققان دانشگاه کالیفرنیا، دیویس (ایالات متحده آمریکا) به درک فرایندهایی که منجر به تشکیل زمین شده است، نزدیک شدند.
سه فرضیه اصلی در مورد منشاء سیاره ما وجود دارد. بر اساس یکی از این فرضیه‌ها زمین نسبتا سریع (از دو تا پنج میلیون سال) رشد کرد و آب و گازهایی ضروری برای زندگی را از ابرهای اطراف خورشید جذب کرده است.

یخچال های طبیعی - اسپوتنیک ایران
کشف راز یخچال های طبیعی

در فرضیه دوم، ذرات گرد و خاکی که تحت تابش خورشید به اجسام آسمانی و خرده‌سیاره‌ها تبدیل به منبع ترکیبات ضروری شده اند. در نظریه سوم، زمین به آرامی و از شهاب سنگ های غنی از آب، اکسیژن و نیتروژن ایجاد می شود.
دانشمندان برای تعیین اینکه کدامیک از این ایده ها نزدیک به حقیقت است، ایزوتوپهای نئون را که در طی تشکیل سیاره در گوشته زمین به دام افتاده‌اند را تحلیل نمودند. پروفسور سوجیت موکهاپادهای در این باره می‌گوید: نئون یک گاز بی اثر است که بر خلاف بخار آب، دی اکسید کربن یا نیتروژن، تحت تاثیر فرآیندهای شیمیایی و بیولوژیکی نیست. به همین دلیل نئون همیشه اطلاعاتی مربوط به منشاء خود را نگه می دارد.
سه ایزوتوپ 20، 21 و 22 از نئون وجود دارد. همه آنها پایدار و غیر رادیواکتیو هستند، اما نئون 21 در طی تجزیه رادیواکتیو اورانیوم تشکیل شده است. بنابراین، تعداد نئون 20 و نئون 22 از لحظه تولد سیاره ثابت باقی مانده است، که از این مسئله محققان نتیجه گیری کرده‌اند که برای هر یک از سه نظریه شکل گیری زمین باید نسبت ایزوتوپ 20 و 22 مشخص و بدون تغییر باشد.
برای تعیین این ضریب، محققان نمونه هایی از گدازه بالشی را مطالعه نمودند. این سنگ‌ها دارای ساختاری شبیه به شکل بالش بوده و بر اثر خروج گدازه در زیر آب تشکیل می‌شود. محققان سنگ ها را در یک محفظه مهر و موم شده اند و ترکیب گازها را با یک طیف سنج حساس جرم تجزیه و تحلیل کردند. بر اساس نسبت‌های بدست آمده احتمال فرضیه اول تشکیل زمین یعنی رشد نسبتا سریع آن، بیشتر از فرضیه‌های دوم و سوم است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала