گزارش و تحلیل

بخشی از هنر ايران زمين در سنت پترزبورگ

© Photo / Mehdi Hosseiniبخشی از هنر ايران زمين در سنت پترزبورگ
بخشی از هنر ايران زمين در سنت پترزبورگ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
استاد موسیقی ایرانی، آثاری را روی صحنه های بزرگ روسیه به اجرا در می آورد

سید مهدی حسینی بمی در سال ۱۳۵۸ خورشیدی در تهران به دنیا آمد، وی دروس آهنگسازی را در محضر استاد گرانقدر آقای فرهاد فخرالدینی در بین سالهای۱۳۷۷ تا ۱۳۸۱ آموخت و در ادامه برای تحصیل رشته آهنگسازی راهی سنت پترزبورگ شد. از سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۸۹ در قدیمی‌ترین آکادمی موسیقی روسیه «کنسرواتوار موسیقی سنت پترزبورگ که به نام آهنگساز معروف روس نیکلای آندره‌ویچ ریمسکی-کورساکوف نامگذاری شده‌است» مشغول به تحصیل شد. همزمان با دوران تحصیل در کنسرواتواری به مرور زمان این امکان برای وی مهیا شد تا در حیطه آهنگسازی همکاری های بسیار خوبی را با ارکسترها، گروه های مختلف موسیقی، فستیوال ها و مراکز و موسسات هنری تجربه کند و نتیجه آن خلق آثاری است با اجراهایی بسیار موفقیت آمیز که به موجب آن ارتباطات گسترده ای را با اهالی و مخاطبان جدی موسیقی برای وی به ارمغان آورده است. او در سال ۱۳۹۰ مرکز موسیقی معاصر سنت پترزبورگ (Saint-Petersburg Contemporary Music Center "reMusik.org") را تأسیس کرد و در ادامه فعالیت این مرکز در سال ۱۳۹۲ موفق به ایجاد جشنواره بین المللی موسیقی نو سنت پترزبورگ (The N. A. Rimsky-Korsakov Saint Petersburg State Conservatory) شد. در تمام مدت وی در کنار فعالیت های هنری، تحقیق و تدریس را از نظر دور نداشت. اسپوتنیک مصاحبه مختصر و صمیمی را با این چهره برجسته ایرانی کشور روسیه را ترتیب داده است که در ذیل تقدیمتان می‌گردد.

© Photo / Mehdi Hosseiniسید مهدی حسینی بمی
سید مهدی حسینی بمی  - اسپوتنیک ایران
سید مهدی حسینی بمی

 چرا كشور روسيه و شهر سنت پترزبورگ را برای تحصيل انتخاب نموديد؟

اگر از تمام جاذبه‌های طبیعی، تاریخی و فرهنگی شهر سنت پترزبورگ که این شهر را به یکی از بهترین مقاصد گردشگری اروپا قرار داده است بگذریم، امروزه این شهر بعنوان پایتخت فرهنگی روسیه خود را از زیر سایه‌ی پایتخت کنونی (مسکو) بیرون آورده و  به لحاظ سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و خیلی از موضوعات دیگر تعامل تنگاتنگی را با اروپا آغاز کرده است. هنر یکی از پدیدهای جدانشدنی از جریان زندگی و ﺗﮑﺎﻣﻞ ﺍﺟﺘﻤﺎعی ﺍﻧﺴﺎﻥ است و شهر سن پترزبورگ با زیرساخت های هنری بسیار غنی به یکی از بی بدیل ترین پلتفرم های اروپا برای گفتمان فرهنگی تبدیل شده است.

 در پاسخ به این سوال شما، کافی است گذری داشته باشیم به وضعیت موسیقی این شهر، لاغیر در شاخه موسیقی کلاسیک. اگر مبالغه نباشد، می توان اشاره کرد به وجود تقریبا پانزده ارکستر سمفونی دولتی در شهر سن پترزبورگ که با رپرتوارهای کاملا متفاوت، روزانه (به غیر چند هفته تعطیلات رسمی) به اجرای کنسرت می پردازند. همچنین تعداد قابل توجهی ارکسترهای خصوصی، گروه های موسیقی مجلسی و تک نوازان بسیار شناخته شده ای در این شهر مشغول به کار هستند. چندین سالن اپرا و بیش از سی و چندی سالن تنها مختص موسیقی کلاسیک شما می توانید در اینجا پیدا کنید، افزون بر بعضی از موزه ها، مراکز دانشگاهی یا گالری های هنری که در طول سال پیاپی کنسرت هایی را برای اشاعه موسیقی کلاسیک برگزار می کنند.

کنسرواتوار موسیقی سنت پترزبورگ (Contemporary Classical Music) با قدمتی بیش از صد و پنجاه سال، نقش بسیار موثری در تاریخ موسیقی هنری جهان ایفا کرده است. با مختصر نگاهی بر فهرست فارغ التحصیلان این آکادمی می توان به صورت اسامی افراد برجسته ای اشاره داشت که بسی از آنها پایه گذاران مکاتب آهنگسازی، نوازندگی، رهبری ارکستر، موسیقی شناسی و یا باله در روسیه و یا دیگر کشورها بوده اند.  آهنگسازانی همچون پیوتر ایلیچ چایکوفسکی، ویتولد مالیشوسکی، سرگئی پروکفیف، دمیتری شوستاکوویچ، نیکولای آبوخف… و یا حتی متأخرین نظیر باریس تیشنکو و سرگئی اسلانیمسکی. رهبران بزرگی چون یوگنی مراوینسکی، یوری تمیرکانف، ماریس یانسونس، والری گرگیف…، ییفریم سیمبالیست، یاشا هایفتز، ناتان میلشتین (ویولن)، لو اورنشتاین، گریگوری ساکالوف (پیانیست)، آنا نتربکو (خواننده اپرا)، سرگئی دیاگیلف، جرج بلنچین (رقص‌پرداز) و…

 ضمنا ناگفته نماند که سیاست فرهنگی روسیه الخصوص در حوزه موسیقی هنری بغایت پویا است. همراه با برنامه های بلند مدت تدوین شده از سوی وزارت فرهنگ فدراسیون روسیه، دولت سن پترزبورگ هم تلاشی مضاعف داشته در جهت توسعه مشارکت های دولتی و خصوصی برای مدرنیزه کردن ساز و کارهای تامین مالی و فنی مراکز موسیقی، تقویت منابع انسانی و بهبود چارچوب های حقوقی و نظارتی مورد نیاز.

© Photo / Mehdi HosseiniMehdi Hosseini with William Blank
Mehdi Hosseini with William Blank - اسپوتنیک ایران
Mehdi Hosseini with William Blank

 سبک موسيقی شما چيست؟

موسیقی کلاسیک معاصر، موسیقی نو، موسیقی تجربی…

آنچه که در کمپوزیسیون همواره مد نظرم بوده است، نوآوری در به تصویر کشیدن ایده های صوتی در قالب یک زبان مستقل و یا گویشی نو در موسیقی. استفاده کاربردی از مصالح و مواد موسیقایی و صوتی موسیقی نواحی ایران و در مواردی موسیقی دستگاهی از موضوعات  بسیار حائز اهمیت برای من است. رابطه سنت و مدرنیته در مقوله فرهنگ معاصر، در حقیقت گفتمانی است که در شئونات مختلف فرهنگی و اجتماعی امروز ریشه ‌های خود را گسترانیده است، لذا می توان از سنت بعنوان یکی از فرم‌های موجود در زمان حال، اما با نگرشی مدرن و سوبژکتیو در خلق آثار هنری بهره جست.

 برنامه بلند مدتی در زمينه كاري تان در روسيه داريد؟

در حال حاضر کمبود زمان، یکی از اساسی‌ترین دشواری های رودرروی من است. رسیدگی به امور اداری و پروژه های مرکز موسیقی سنت پترزبورگ، انتشارات این مجموعه، جشنواره سنت پترزبورگ، آهنگسازی، تدریس و کار بر روی یک رساله پژوهشی، جملگی این امور یقیناً در کوتاه مدت تحقق نخواهند یافت. من بهرحال هیچگاه از یاد ایران غافل نیستم  و امیدوارم که در آینده ای نزدیک شرایط حضور در آنجا برایم میسر شود.

© Photo / Mehdi HosseinMaestro Mehdi Hosseini with orchestra
Maestro Mehdi Hosseini with orchestra - اسپوتنیک ایران
Maestro Mehdi Hosseini with orchestra

 كدام اثرتون رو بيشتر از همه دوست داريد؟

کنسرتو برای کوارتت زهی و ارکستر مجلسی.

این اثر بر اساس مقام مشق پلتان (سواره)  و با الهام از اجرای استاد عبدالله سَرواحمدی یکی از دوتار نوازان سرشناس موسیقی محلی تربت جام ساخته شده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала