گزارش و تحلیل

هندوانه دربسته به شرط چاقو

© Sputnik / Ekaterina Chesnokovaهندوانه دربسته به شرط چاقو
هندوانه دربسته به شرط چاقو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
در ایران مقررات جدید برای جوانانی که مایل به ازدواج باشند به تصویب خواهد رسید.

به گزارش اسپوتنیک — ازدواج یک زندگی و تولد جدید برای انسان است. تولدی که فرد می تواند، خود همنشین زندگی اش را برای سال های خوشبختی انتخاب کند. حال این انتخاب می تواند سطحی باشد و فرد را به پرتگاه و جدایی بکشاند و یا با علم و آگاهی و استفاده از نظر دیگران، یک عمر زندگی آرام را پیش روی او قرار دهد.

تهران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بیماری و افسردگی به جان ایرانی ها افتاده است

ازدواج یکی از مهم ترین مراحل زندگیست که ما را وارد شرایط جدید و البته کامل تری نسبت به دوران مجردی میکند. اکثر قدیمی‌ها ازدواج را هندوانه دربسته می ‌نامند و منظورشان این است که تا وارد آن نشده‌اید نمی‌توانید بفهمید چه در انتظارتان است. این حرف با توجه به رسوم گذشته که دختر و پسر بدون اینکه همدیگر را بشناسند با هم ازدواج می ‌کردند منطقی به نظر می‌رسد اما الان سال‌هاست که دیگر ازدواج بدون شناخت رسم نیست و راه‌های بسیاری پیش روی زوج‌ها قرار دارد که می‌توانند در دوره آشنایی شناخت بیشتری را از طرف مقابل به دست آورده و با آگاهی کامل وارد زندگی مشترک شوند.

همانقدر که مقوله ازدواج و سروسامان گرفتن دو انسان شیرین است، طلاق و جدایی کام انسان‌ را تلخ می‌کند. وقتی به آمار طلاق در ایران نگاهی گذرا بیاندازیم متوجه روند رو به رشد آن از دهه ٧٠ شمسی می ‌شویم که با توجه به روند صعودی ازدواج از سالهای اول این دهه زیاد دور از ذهن نیست، اما این روند صعودی طلاق از سال ۱٣٨۹ و از جایی که با آغاز کاهش تعداد ازدواج‌ها، تعداد طلاق‌ها همچنان در حال افزایش است، باعث ایجاد نگرانی‌ در بین ایرانیان فعال در این حوزه و مسئولین ذیربط شده است. اوج این بحران نیز در سال گذشته رقم خورد، سالی که بر اساس آمار سازمان ثبت احوال ایران، ۶۰۹ هزار مورد ازدواج و ۱۷۵ هزار مورد طلاق در ایران ثبت شد و به این ترتیب نسبت طلاق‌ها به ازدواج‌های ثبت‌شده در یک سال به ۲۹ درصد رسیده است که بالاترین آمار در تاریخ ثبت احوال ایران از سال ۱۳۴۴ است.

مهریه ابزار قانونی برای حفظ خانواده - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مهریه ابزار قانونی برای حفظ خانواده

مقامات ایران، روند صعودی طلاق در این کشور را ناشی از کمبود مهارتهای زندگی مشترک در سالهای نخست ازدواج می‌دانند. محمدباقر الفت، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضائیه ایران، با بیان اینکه زوجین خواستار طلاق توافقی، عمدتا کم سن و دارای زندگی مشترک یک تا سه سال هستند، گفت: آموزش های پیش از ازدواج به منظور کسب مهارت زندگی مشترک ضروری است. از آنجا که الزام قانونی به حضور در کلاسهای هشت ساعته مشاوره قبل از ازدواج وجود ندارد، معمولا برخی زوجین از حضور در دوره های آموزشی امتناع می کنند.

تهران - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
بیماری و افسردگی به جان ایرانی ها افتاده است

در همین راستا مجلس ایران در پی تصویب طرحی در راستای الزامی شدن آموزش قبل از ازدواج است. بدین ترتیب که ثبت نکاح دائم در دفاتر ازدواج منوط به ارائه گواهی گذراندن دوره های آموزش پیش از ازدواج باشد    

طیبه سیاوشی شاه‌عنایتی، نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ایران در این زمینه گفت: در حال حاضر زوجین موظف هستند ۲ ساعت اجباراً این دوره آموزشی مشاوره را داشته باشند اما به دنبال این هستیم که این آموزش را ٦ ساعت داشته باشیم و بعد از یک سال که در مراکز استانها اجرا شد به شهرستانها نیز برود و این آموزش‌ها انجام شود؛ شهرهای کوچک هم استادهای کیفی می‌خواهند و هم نیاز به مکانهایی است که آموزش‌ها در آنجا انجام شود و علاوه بر استاد و مکان به حداقل زیرساخت‌ها و بودجه هم نیاز است.

نماینده مردم تهران همچنین در ادامه می‌افزاید: درحال حاضر این طرح در کمیسیون فرهنگی بررسی می‌شود و لازم است آموزش و مشاوره قبل، حین یا بعد از ازدواج برای زوجینی که در آستانه ازدواج هستند در سیستم آموزشی، آموزش و پرورش دیده شود.

با در جریان گرفتن آمار طلاق در ایران و تصمیم‌های اخیر دولت ایران برای کاهش این آما، سوالات فراوانی در این زمینه به ذهن متبادر می‌شود، اسپوتنیک در این راستا تصمیم گرفت تا برخی از این پرسش‌ها را با فاطمه ثنایی نسب ، حقوقدان  و پژوهشگر و کارشناس رسمی دادگستری در حقوق خانواده، در میان بگذارد.

اسپوتنیک: آیا علت عمده طلاق در ایران ریشه یابی شده است؟

در پاسخ به این سوال باید گفت بله؛ اما اینکه چه راه حل هایی جهت حل مساله اندیشیده شده و این راه حل ها چه میزان کارایی دارند جای بحث و گفتگوی فراوانی دارد زیرا طلاق صرفا به یک یا دو دلیل اتفاق نمی افتد بلکه دلایل متعددی دارد.

© Fotolia / Andrey Popovطلاق زوجین و قلب های شکسته.
طلاق زوجین و قلب های شکسته. - اسپوتنیک ایران
طلاق زوجین و قلب های شکسته.

آیا مسئولان ایران در پی افزایش آمار طلاق در ایران به دنبال راهکاری موقت و سریع برای کاهش این آمار هستند؟

مساله خانواده و داشتن یک کانون خانواده سالم در هر جامعه ای جزو موضوعات مهم است و ایران یک کشور مسلمان است و قطعا موضوع خانواده از هر جهت در آن قابل اهمیت است و تلاش برای کاهش فروپاشی خانواده ها امری بدیهی است. و مشاوره پیش از ازدواج نیز یک راه حل است و قطعا نمی تواند تمام دلایل طلاق را از بین ببرد اما می تواند در کاهش آن نقش داشته باشد زیرا بر آگاهی های اجتماعی جامعه می افزاید و خود این موضوع امری مطلوب است علی الاخصوص اگر این آموزش ها به اندازه کافی با کیفیت و متناسب با فرهنگ هر منطقه و آن  استان باشد.

مهریه عروس ایلامی ، کاشتن ۱۳۷۲ نهال درخت - اسپوتنیک ایران
مهریه عروس ایلامی ، کاشتن ۱۳۷۲ نهال درخت

آیا تنها راهکار دولت ایران برای کاهش آمار طلاق برگزاری جلسات مشاوره اجباری است؟

آموزش پیش از ازدواج  تنها راه حل نیست ، چه بسیار ازدواج هایی که در ابتدای امر علی ظاهر معیارهای اصلی چون عشق و علاقه، تفاهم و برابری فرهنگی و خانوادگی ، و اهداف و علایق یکسان را دارند اما بعد به هزار دلیل دیگر به شکست می انجامد لذا همانطور که پیشتر اشاره شد مشاوره قبل از ازدواج می تواند شانس یک ازدواج خوب را بالاتر ببرد اما نمی تواند عامل موثری در پیشگیری از طلاق در اثر مشکلات یا بحران های اقتصادی باشد اینجا راه حل خودش را دارد و نیازمند همت مسولان در جهت ممانعت از مشکلات اقتصادی خانواده ها نظیر بی کارشدن مرد خانواده، تورم ناگهانی و غیر قابل کنترل می باشد، زیرا این قبیل مشکلات زمینه ساز و بستر ساز مشکلات بزرگتری نظیر خشونت ، افسردگی ،خیانت می شوند که  می توانند  یک خانواده را در معرض فروپاشی قرار دهند.

آیا آموزش از سنین کم و در مدارس راهکاری بهتر و با راندمان بالاتر نخواهد بود؟

و در ارتباط با آموزش از دوران خردسالی ما در حال حاضر به هر دوی این آموزش ها نیاز داریم و نمی شود به بهانه اینکه آموزش باید از خردسالی باشد از آموزش و آگاهی در بزرگسالی ممانعت کرد. آموزش و آگاهی در هر زمانی زیبا و مطلوب است و بهتر از جهل و بی اطلاعی است و آثار مثبت خودش را دارد، هرچند  قطعا اگر ما مسائلی از قبیل مسولیت پذیری، تعهد، قدرت تحمل نظر مخالف، مدارا و  صلح طلبی، صبر وخویشتن داری ، انسان دوستی و احترام متقابل را در وجود فرزندانمان نهادینه کنیم فردا صرفا شاهد صلح و تفاهم بیشتر در خانواده که یک جامعه کوچک است نیستم بلکه این امر می تواند به گسترش صلح جهانی نیز کمک کند. و آموزش این قبیل مهارت ها نیز جدای از محیط بیرون باید در خانواده ها نیز صورت گیرد که خود این مر مستلزم آموزش بزرگسالان است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала