گزارش و تحلیل

بیماری و افسردگی به جان ایرانی ها افتاده است

© Photo / Soheil Ghanbarzadehتهران
تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چرا خودکشی در ایران رواج دارد؟

تفکر منطقی می تواند به انسان کمک کند تا از افتادن در دام بیماری های خطرناک روانی و جسمی بدور بماند. از اینرو باید سطح فکری و رفتاری افراد با ایجاد مهارت فکر کردن منطقی افزایش یابد و در اصول تربیتی توسط والدین مد نظر قرار بگیرد. معمولاً افرادی که انعطاف پذیر هستند فرصت بیشتری برای بروز رفتارها، نگرش ها و احساسات مناسب تر خواهند داشت. به دلیل عدم انعطاف است که افکار و نگرش های غیر منطقی بر آنها تسلط پیدا می کند.

یکی دیگر از توصیه هایی که اغلب متخصصان علوم رفتاری ابراز می کنند ایجاد یک فضای آرام برای اعضای خانواده است که در این فضا افراد با صبر و حوصله به استدلال توانایی و تحلیل منطقی بپردازند.

تفکرات، احساسات،عادات  و سبک زندگی تعیین کننده سلامت فکر و جسم انسان است. این مجموعه میتواند به بروز بیماری های متفاوت در انسان منجر شود و علل مرگ و میر در میان افراد باشد. به عنوان مثال بر طبق فهرستی که از علل مهم مرگ ‌و میر در ایران طی 10 سال گذشته ‌و روند تغییرات آن یاد کرده است، بیماری‌های قلبی عروقی با 27 درصد افزایش‌، سکته مغزی با 19 درصد افزایش‌، آلزایمر با 103 درصد افزایش، صدمات جاده‌ای با 31 درصد کاهش، بیماری‌های قلبی ناشی از فشار خون بالا با 55 درصد افزایش‌، دیابت با 76 ‌درصد افزایش، بیماری‌های مزمن انسدادی ریوی با 40 درصد افزایش، بیماری‌های مزمن کلیوی با 56 درصد افزایش، اختلال‌های نوزادی با 60 درصد کاهش، بیماری‌های عفونی دستگاه تنفسی با 0.6 درصد افزایش، نواقص مادرزادی با 54 درصد کاهش مهمترین علل مرگ در ایران را تشکیل می‌دهند.

© Fotolia / Bits and Splitsبیماری قلبی
بیماری قلبی - اسپوتنیک ایران
بیماری قلبی

اسپوتنیک با جناب دکتر بابک نصیری در خصوص علت مرگ و میر در ایران و خودکشی به گفتگو نشست.

پرسش: چه عللی بیشتر باعث مرگ و میر در بین ایرانیان می شود؟

پاسخ: علت بیشتر مرگ ها بر اثر سکته هاست که ناشی از تغذیه بد است. منظور از تغذیه بد استفاده از چربی های صنعتی و یا چربی های ارزان و مصرف زیاد مواد نشاسته ای و شیرینی است.

پرسش: آیا ابتلا به آلزایمر می تواند یکی از علل مرگ افراد عنوان شود؟

پاسخ: آلزایمر خیلی زیاد نیست و عامل مرگ هم نیست، بلکه عامل از کارافتادگی می شود و آن هم به عروق مغزی بیشتر برمی گردد. وقتی جریان خون رگ های مغز در اثر گرفتگی کم بشود باعث می شود که مغز یواش یواش آسیب ببیند. البته علت اصلی بیماری آلزایمر از نظر پزشکی ویروس های ناشناخته هستند ولی آنچه که به تغذیه مربوط می شود همان عاملی که باعث سکته قلبی می شود باعث سکته های مغزی و گرفتگی عروق مغزی هم می شود.

CC0 / Pixabay / بیماری آلزایمر
بیماری آلزایمر - اسپوتنیک ایران
بیماری آلزایمر

پرسش: راه های پیشگیری و جلوگیری از گسترش این روند چه می تواند باشد؟

پاسخ: یک رژیم غذایی مناسب و خوب که در آن مواد قندی و نشاسته ای کمتر باشد، چربی های صنعتی کمتر باشد، پیاده روی و تغییر سبک زندگی. وقتی زندگی که با حرص و طمع و تلاش و رقابت و نگرانی همراه باشد، اینها باعث می شودکه عروق خونی گرفته بشوند و آرتروز کلروز یا گرفتگی عروق بیشتر بشود. این تغییر صورت می گیرد. اگر مصرف ماهی، گردو و روغن های خوب مثل زیتون در روز به مقدار کم باشد، اثر چربی های بد را خنثی می کند. پیاده روی، چیزی که در دسترس همه است و وزن مناسب و استرس کم نیز موثر خواهد بود. مردم باید دیدگاهشان را نسبت به زندگی عوض کنند، بجای رقابت، غصه خوردن و استرس یک مقدار به آن چیزهایی که دارند قانع باشند و یک مقدار دست از رقابت و تلاش در این زمینه بردارند.

پرسش: آیا داده های پزشکی مرتبط با خودکشی با فرایندهای اجتماعی و اقتصادی در ایران مرتبط است؟

پاسخ: علت پزشکی خودکشی، افسردگی است. به نظر من بیشتر مشکلات اقتصادی، گرانی ها و تورم و از همه مهمتر بیکاری است. بیکاری در افسردگی خیلی مهم است. افسردگی هم علت درونی دارد و هم به ژن وابسته است، بعضی ها که مستعد افسردگی هستند و بعضی مواقع هم عامل بیرونی دارد. شکست ها و نوعی نگرش انسان ها به شکست آنها.  این هم اگر به مردم آموزش داده بشود که اگر شکست خوردند و دچار مشکل شدند، دنیا به آخر نرسیده و احساس افسردگی نکنند تا حدی موثر است. نگرش انسان، نگرش منفی به خود و نگرش منفی به دنیا و ندیدن یک آینده خوب، باعث افسردگی و آمادگی برای خودکشی می شود. از اینرو هم باید نگرش انسان عوض بشود و هم آموزش داده شود و همینکه یک اولیه ای برای مردم فراهم بشود بخصوص برای جوان ها که باصطلاح از بیکاری که معضل بزرگی توی ایران است که به دلیل مسائل اقتصادی و تحریم ها بیشتر شده است، این فرایند کاهش پیدا کند که در کاهش خودکشی موثر خواهد بود.

© Depositphotos.com / AlexLipaخودکشی در بین نوجوانان
خودکشی در بین نوجوانان - اسپوتنیک ایران
خودکشی در بین نوجوانان

اسپوتنیک همچنین با خانم بهاره پاییزگردون کارشناس مستقل در رشته روانشناسی زنان در باره خودکشی و روش های انجام این کار در بین زنان ایرانی به گفتگو نشست.

پرسش: چرا خودکشی در ایران پدیده ای رو به رشد دانسته می شود و در بعضی از سال ها حتی میزان خودکشی زنان بیشتر از مردان اعلام شده است؟

پاسخ: آری، خودکشی در ایران رواج دارد و متأسفانه برپایه آمارها، روزانه بیش از 3 نفر در ایران خودکشی می‌کنند. بیشتر خودکشی‌ها در میان افراد 15 تا 35 ساله روی می‌دهد.

مشکلات اقتصادی، بیماری‌های روانی، جبر فرهنگی، مسایل سیاسی و فشارهای اجتماعی، برخی از علل اصلی خودکشی در ایران هستند

زنان از گروه‌های آسیب‌پذیر در معرض خودکشی در ایران هستند. مثلا در سال 2007 میلادی، ایران سومین کشور جهان بود که در آن شمار خودکشی زنان در حال پیشی گرفتن از مردان بوده ‌است. بر طبق  یک پژوهش تخصصی، مصرف بیش از حد دارو، شایع‌ترین روش خودکشی در میان ایرانیان است. حلق‌آویز کردن و خودسوزی نیز از دیگر رایج‌ترین روش‌های خودکشی در میان مردان و زنان است.

سازمان پزشکی قانونی ایران چند سال پیش گزارشی منتشر کرد که خودسوزی مهم‌ترین روش خودکشی در میان زنان به ثبت رسیده بود.

در ایران نیز همچون دیگر نقاط جهان، خودکشی با پریدن روی ریل قطار یا مترو صورت می‌گیرد. ثابت شده که ناهمگنی فضای شهری در بعضی افراد تمایل به خودکشی ایجاد می‌کند.

پرسش: عوامل خودکشی در بین زنان بیشتر چه می تواند باشد؟

پاسخ: عوامل اجتماعی موثر بر خودکشی متفاوت هستند مثلا، احساس فقر، القای فرهنگی، تعصبات نامعقول و ناموس پرستی که عوامل بیرونی هستند،  فقدان ارتباط مناسب میان نسل‌ها، خشونت خانوادگی، روابط سرد خانوادگی، ازدواج اجباری، تجربه عشقی ناموفق و چندهمسری.

بطور کلی زنان و مردان ایرانی از روش‌های خشنی برای خودکشی استفاده می‌کنند- روش‌های خشنی چون خودسوزی، حلق‌آویزی و سلاح گرم.

پرسش: آیا زمان مشخصی برای خودکشی در ایران وجود دارد؟ منظور اینکه آیا در بعضی از فصل های سال به دلیل تغییرات آب و هوایی آمار خودکشی ها بیشتر می شود؟

پاسخ: بله همینطور است. بالاترین نرخ فصلی خودکشی، مربوط به تابستان است که بر طبق گزارش های آماری 13 درصد بالاتر از فصل‌های دیگر است.

ما حتی شاهد افزایش آمار خودکشی در میان زوج های ازدواج کرده هستیم. میزان اقدام به خودکشی و خودکشی موفق در میان زوج‌های ازدواج‌کرده در ایران بیشتر از سایر افراد است. همچنین بر اساس آمار سازمان پزشکی قانونی ایران 54 درصد خودکشی‌های منجر به مرگ، در میان جوانان زیر 30 سال روی داده‌است. همچنین میزان اقدام به خودکشی در مناطق شهری بیشتر از مناطق روستایی است.

پرسش: برای پیشگیری و جلوگیری از رواج خودکشی در ایران چه باید کرد؟

پاسخ: ترویج رفاه عاطفی، همبستگی و افزایش آگاهی در میان دانش‌آموزان از جمله بهترین راه‌های جلوگیری از افزایش نرخ خودکشی است.

از جمله روش‌های پیشگیری از خودکشی نیز می‌توان از کاهش خشونت خانگی و درمان نشانه‌های روانی و روانی-جسمی افسردگی، بهبود روش‌های مقابله با بحران در افرادی که به شدت در فکر خودکشی هستند، کاهش شیوع کاراهایی که منجر به برانگیختن افکار خودکشی در فرد می‌شوند، امید دادن به افراد مبنی بر اینکه پس از مشکلاتی که پشت سر گذاشته‌اند یا در حال حاضر با آن‌ها دست و پنجه نرم می‌کنند، زندگی بهتر خواهد شد، یاد کرد.

© Fotolia / Troninphotoخودکشی با قرص
خودکشی با قرص - اسپوتنیک ایران
خودکشی با قرص

در سال 2015 بر پایه یک پژوهش، نرخ خودکشی در ایران 6 نفر در صد هزار نفر به ثبت رسیده بود و ایران از این نظر در رتبه 58 جهان قرار داشت. این نرخ در بین زنان 3٫6 و در بین مردان 7 درصد بود.

بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی ایران در سال 2001 از افرادی که بر اثر خودکشی درگذشته بودند، حلق‌آویزی مهم‌ترین روش خودکشی در میان مردان با بیش از 56 درصد اعلام شد. رواج خودکشی در ایران با استفاده از سلاح گرم حدود 25 درصد بوده است. خودسوزی نیز از دیگر روش های خودکشی است که در بین زنان و مردان در ایران رواج دارد.

و اما یکی دیگر ا زعوامل مرگ ومیر در ایران بیماری عفونی «ایدز» است. ایدز، بیماری عفونی بدون درمان قطعی و بدون واکسنی موثر است که  طبق آمارهای سازمان بهداشت جهانی هرساله عده زیادی را به کام مرگ می کشد و هم اکنون نیز بالغ بر 42 میلیون نفر در جهان مبتلا به این بیماری هستند.

مطابق با جدیدترین آمار مبتلایان شناسایی شده ایدز در ایران، هم اکنون 30 هزار و 727 مورد یعنی تنها 30 درصد از کل مبتلایان به ایدز در ایران از سال 2014 تا اوایل 2015 شناسایی شده اند.

بر طبق این آمار، 85 درصد از کل موارد شناسایی شده مبتلا به ویروس ایدز مردان و 15 درصد مابقی آن ها زنان هستند و به طور کلی 67 درصد در اثر اعتیاد تزریقی و 18 درصد بوسیله آمیزش جنسی دچار این بیماری مهلک شده اند.

© Flickr / World Bank Photo Collection بیماری ایدز
بیماری ایدز - اسپوتنیک ایران
بیماری ایدز

متاسفانه در مقایسه با سال 2014، میزان ابتلای زنان 41 درصد افزایش داشته و هم اکنون در گروه بندی سنی از میان 30 درصد مبتلایان شناسایی شده 4 درصد زیر 15 سال، 2 درصد 15 تا 19 سال و 55 درصد سنین 21 تا 35 سال را تشکیل می دهند.

استفاده از مواد محرک، افزایش رفتارهای پرخطر و هیجانی و نظایر آن مهمترین دلیل گسترش ایدز در میان جوانان و نوجوانان است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала