گزارش و تحلیل

پروژه فنیکس: دستور پختِ سوپی که جهان ما در آن است

© Photo / Alina Polianinaپروژه فنیکس: دستور پختِ سوپی که جهان ما در آن است
پروژه فنیکس: دستور پختِ سوپی که جهان ما در آن است - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تحقیق در برخورد دهنده یون های سنگین نسبیتی نشان می دهد که وضعیت اولیه جهان ، «سوپ» مخصوص به خودی تحت عنوان « پلاسمای کوارک گلوئون» بوده که تقریبا مایع ایده آلی محسوب می شود. آزمایشگاه بین المللی اس فنیکس با شرکت دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای موسسه فیزیک مهندسی مسکو بر روی خصوصیات آن کار می کنند.

در خصوص اینکه تحقیقات چطور پیش می رود و چه فایده ای برای بشر دارد، گیونتر رونالد سرپرست اس فنیکس و پروفسور دانشکده فنی ماسوچوست در جلسه ای در دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای موسسه فیزیک مهندسی مسکو توضیح داد.
پلاسمای کوارک گلوئون، وضعیت درجه حرارت بالاست که در آن ماده ای از جهان در اولین لحظات پس از انفجار بزرگ پیدا شده است (پس از دوره توسعه سریع جهان، وقتی که به اندازه ای تقریبا برابر با منظومه شمسی رسید). چندین پیشنهاد وجود دارد در خصوص اینکه در وضعیت مشابه ماده می تواند در مرکز ستارگان بسیار متراکم باشد.

کشف جدید دانشمندان:  تابش های مداوم  چه تاثیری بر جمعیت گیاهان دارد؟ - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
کشف جدید دانشمندان: تابش های مداوم چه تاثیری بر جمعیت گیاهان دارد؟
تائید یا رد این پیشنهاد بیش از ۱۵ سال است که دانشمندان لابراتوآر اس فنیکس را به سعی و تلاش واداشته است. آنها سعی می کنند که خصوصیات پلاسمای کوارک گلوئون را مشخص کنند.
گیونتر رونالد، سرپرست آزمایشگاه اس فنیکس در مصاحبه ای با ریا نوواستی توضیح داد:

«ما مشاهده کردیم که این ایده آل ترین مایع از تمامی موارد موجود در طبیعت است. اما فعلا برای ما مشخص نیست که این خصوصیات با اجزاء پلاسمای کوارک گلوئون مرتبط است یا خیر. همانطور که از نام آن مشخص است ما می دانیم که این پلاسما از کوارک ها و از گلوئون ها تشکیل شده است. اما ما فعلا روشن نکرده ایم که چطور آنها روی هم تاثیر گذاشته و آیا وضعیت ارتباطی جدیدی وجود دارد که از کوارک ها و گلوئون ها تشکیل شده باشد و چنین سیالیتی تولید می کند.»

بنابراین در چارچوب پروژه اس فنیکس، دانشمندان سعی دارند میکروسکوپ بسیار قوی بسازند و داخل پلاسمای کوارک گلوئون را ببینند تا با جزئیات بیشتر ساختار میکروسکوپی آنرا مطالعه نمایند.
گیونتر رولاند اطلاع داد:

« خواص مایع ، در واقع خواص پلاسما در فاصله های زیاد یا بهتر است بگوییم درمحدوده طول موج طولانی است. و ما می دانیم که در فاصله های کم پلاسما از کوارک ها و گلوئون های نقطه ای تشکیل شده است. طی انتقال از شی نقطه ای به خاصیت پلاسمای کوارک گلوئون در فاصله های زیاد باید چیز جالبی اتفاق بیافتد، بنابراین ما «میکروسکوپی» می سازیم که به ما نشان می دهد بین این دو فاصله بسیار گسترده چه اتفاقی می افتد.»

به گفته دانشمند، مطالعه پلاسمای کوارک گلوئون یکی از تحقیقات مشخص خواص پایه طبیعت است. خاصیت پلاسمای کوارک گلوئون تقریبا مایع ایده آل که ارتباطی با تعامل قوی بین اجزای آن وجود دارد و ماهیت آن هنوز مشخص نیست.

اما پلاسما همچنین به مواد به شدت مرتبط متعلق است ، که انواع زیادی از آن در رشته های مختلف فیزیک وجود دارند. برخی از آنها فقط در تئوری هستند (مثلا نظریه ریسمان) ، برخی را می توان در آزمایشگاه تولید کرد (مثلا سیستم هایی از اتم های فراسرد). بنابراین آزمایشگاه اس فنیکس طی مطالعه پلاسمای کوارک گلوئون سعی دارد نه تنها به این سوال مرتبط با خاصیت تعامل شدید پاسخ دهد که به خودی خود ارزش علمی زیادی دارد بلکه تلاش می کند این تحقیقات را با دیگر رشته های علم مرتبط سازد.
آزمایشگاه اس فنیکس به عنوان جایگزین آزمایش فنیکس ایجاد شده است. اما تجهیزاتی که در بخش اس فنیکس استفاده خواهد شد ، اشتراکات کمی با قبل دارند. اکنون دانشمندان ضمن کار در ساختمان از همان سیستم منبع انرژی و خنک کننده استفاده می کنند. اما خود تجهیزات علمی که برخورد را ثبت کرده و تمامی ذرات زیر اتمی را ثابت می کنند ، کاملا جدید هستند، برای آنکه تشریح بروز خواص پلاسمای کوارک گلوئون کاملا نیازمند توانایی های دیگری از دستگاه های ثبت شده است.

در پروژه جدید ۱۵ کشور ، بیش از ۷۵ پژوهشکده و صدها متخصص شامل دانشمندان و مهندسین روس کار می کنند. گیونتر رولاند گفت: « یکی از اهداف مهم سفر ما به روسیه و دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای موسسه فیزیک مهندسی مسکو ، گسترش تیم ماست. ما خیلی مفصل سهم مشخص دانشگاه روسیه را در این آزمایش بحث و بررسی کردیم. در کار با انواع خاص آشکارسازها یعنی عناصر ایجاد اس فنیکس ما مدت های مدیدیست که همکاری تنگاتنگی داریم.»
به گفته وی ، تصور می شود که دانشگاه ملی تحقیقات هسته ای موسسه فیزیک مهندسی مسکو نقش مهمی را در این بخش از آزمایش اس فنیکس به عنوان ساخت کالریمتر یعنی زیر سیستم های ثبت شده جدید داشته باشد، که پیشتر وجود نداشتند. این نوع جدید کالریمتر ، ابزار کلیدی پروژه اس فنیکس است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала