شرکت ملی نفت چین رسما جایگزین توتال در پروژه پارس جنوبی ایران شد

© AFP 2023 / MARTIN BUREAUشرکت ملی نفت چین رسما جایگزین توتال در پروژه پارس جنوبی ایران شد
شرکت ملی نفت چین رسما جایگزین توتال در پروژه پارس جنوبی ایران شد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران خبر از خروج شرکت توتال فرانسه از پارس جنوبی داد و اعلام کرد شرکت سی‌ان‌پی‌سی، چین به طور رسمی جایگزین توتال شده‌ است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران با اشاره به خروج شرکت توتال فرانسه از پروژه توسعه فاز 11 پارس جنوبی، گفت که شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» چین به طور رسمی جایگزین توتال شده‌، اما شروع به کار نکرده است.

وی افزود: باید با شرکت چینی «سی‌ان‌پی‌سی» مذاکره کنیم تا مشخص شود فعالیت عملیاتی و اجرایی را از چه زمانی آغاز می‌کند. ایران دو ماه به توتال فرصت داد که از آمریکا معافیت بگیرد و سرانجام شرکت توتال اعلام کرد که آمریکا موافقت نکرده و از پروژه کنار رفت. با خروج شرکت فرانسوی توتال از پروژه 4.8 میلیارد دلاری فاز 11 پارس جنوبی، شرکت ملی نفت چین، سی‌ان‌پی‌سی، جایگزین آن شد.

جایگزین شدن شرکت «سی‌ان‌پی‌سی» در پارس جنوبی به این معناست که این شرکت، اکنون سهمی 80٫1 درصدی در پروژه دارد و باید حدود 4 میلیارد دلار در پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کند.

این پروژه به دو بخش تقسیم شده است؛ بخش اول مربوط به حفاری چاه‌ها، ساخت و نصب سکوهای تولید گاز و کشیدن خط لوله تا پالایشگاه‌های پارس جنوبی در عسلویه است و ارزش آن 2 میلیارد دلار تخمین زده می‌شود و هدف آن تولید روزانه 56 میلیون متر مکعب گاز و 80 هزار بشکه میعانات گازی است.
اما نکته مهم و مشکل کار، بخش دوم پروژه است که برای پنج سال آینده برنامه‌ریزی شده بود و شامل ساخت یک سکوی عظیم 20 هزار تنی به همراه چندین کمپرسور برای حفظ میزان تولید گاز این فاز است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала