حمله شاهزاده عربستان به سازمان سیا

© AFP 2023 / Saul Loebحمله شاهزاده عربستان به سازمان سیا
حمله شاهزاده عربستان به سازمان سیا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شاهزاده سعودی با بیان اینکه سازمان سیا لزوما بالاترین استانداردهای دقت و صداقت را برای ارزیابی موقعیت ندارد، آن را مورد انتقاد شدید قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از آسوشیتدپرس، ترکی الفیصل، شاهزاده سعودی و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی بیان کرد کرد که سلمان بن‌عبدالعزیز و محمد بن‌سلمان، پادشاه و ولیعهد این کشور، با وجود پیامدهای پرونده قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی، از حمایت‌هایی در داخل عربستان و خارج از آن برخوردارند.

او در ادامه افزود: جهان باید با ولیعهد سعودی، با وجود پرونده خاشقجی، تعامل کند. او متذکر شد که بن‌سلمان در نشست سران گروه "جی- 20"، که روزهای جمعه و شنبه آینده در آرژانتین برگزار خواهد شد، مشارکت خواهد داشت. وی گفت گزارش‌هایی که از وجود نارضایتی داخل خاندان پادشاهی از قدرت فزاینده ولیعهد سخن می‌گویند حمایت بی‌سابقه را، که ملک سلمان و پسرش، ولیعهد از آن برخوردار هستند را بازتاب نمی‌دهند. هیچ نشانه‌هایی دال بر این نگرانی یا ابهام درباره(سرنوشت) ملک سلمان و ولیعهد نمی‌بینم.

او از ارزیابی‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا مبنی بر کشته شدن خاشقجی به دستور مستقیم بن‌سلمان، به شدت انتقاد کرد و گفت که سیا در جایگاهی نیست که بتواند در این زمینه به نتیجه‌گیری معتبر برسد. همچنین با استناد به ارزیابی‌های اشتباه سازمان سیا که منجر به شکرکشی آمریکا به عراق شد گفت که ما در ریاض نیز به گزارش اخیر آن درباره قتل خاشقجی هرگز اهتمام نمی‌ورزیم.

جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است. در این رابطه 18 نفر بازداشت شده و اکنون بازجویی از آنها جریان دارد. مقامات عربستان تلاش می ورزند حقیقت را کشف کرده و همه مقصران را تحت تعقیب قضایی قرار داده و مجازات کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала