ساخت ابررایانه متحرک نظامی در روسیه

© Fotolia / Gorodenkoffساخت ابررایانه متحرک نظامی در روسیه
ساخت ابررایانه متحرک نظامی در روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ماژول محاسباتی این ابررایانه امکان می دهد به حداکثر کارایی معادل 2.2 پتافلاپس دست یابد و حجم ذخیره اطلاعات ان 2.2 پتابایت است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از دفتر اطلاع رسانی شرکت دولتی "روس تک"، در روسیه ابررایانه متحرک با قدرت 2200 تریلیون عملیات در ثانیه ساخته شده که از آن می توان در مجتمع صنایع نظامی و رشته فضانوردی استفاده کرد.
اندازه این ابررایانه 1,9х1,35х1 متر است و به این خاطر انرا می توان در داخل خودرورباری و کانتینر قرار داده و حمل کرد. علاوه بر این مصرف برق ابررایانه جدید 40% کمتر از نمونه های مشابه در بازاراست.
از ابررایانه جدید می توان در زمینه های مختلف از جمله برای مدل سازی سفینه های فضایی و ارزیابی کار آنها در فضای کیهانی، محاسبات در عرصه تولید ربات هاو مغزهای مصنوعی و همچنین جمع بندی حجم زیاد اطلاعات استفاده کرد. 
پیشتر اعلام شده بود در روسیه ابررایانه ای با استفاده از پردازنده صد درصد روسی Elbrus ساخته می شود که قبلاً فقط در رایانه های شخصی مورد استفاده قرار می گرفت.
آغاز ساخت رایانه کوانتومی در روسیه - اسپوتنیک ایران
آغاز ساخت رایانه کوانتومی در روسیه
به گزارش اسپوتنیک، ابررایانه جدید که با بودجه بیش از یک میلیارد روبل (حدود 15 میلیون دلار) در حال ساختن آن هستند، به احتمال زیاد وارد فهرست 500 ابررایانه برتر جهان خواهد شد.
به گفته کارشناسان مطلع ، سخن بر سر اجرای طرح گران قیمت مجتمع صنایع نظامی روسیه است که بخشی از آن ساخت ابر رایانه با استفاده از پردازنده صد درصد روسی Elbrus را در نظر می گیرد.
یکی از مجریان این طرح موسسه روسی سیستم های نرم افزاری به نام آیلامازیان است و اکنون کارهای تدارکاتی برای آغاز اجرای این طرح جریان دارد.
سرگئی آبراموف، مدیر موسسه سیستم های نرم افزاری آیلامازیان خاطرنشان کرد این طرح برای حل مسائل مشخص در مجتمع صنایع نظامی روسیه ساخته می شود.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала