گزارش و تحلیل

از جمعه سیاه در ایران چه خبر؟

© AFP 2023 / Justin Tallisآیا جمعه سیاه در ایران همانند کشورهای دیگر برگزار می شود؟
آیا جمعه سیاه در ایران همانند کشورهای دیگر برگزار می شود؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پدیده جمعه سیاه یا بلک فرایدی در ایران از سال 2016 شروع شد و هر سال محبوبتر می شود.

به گزارش اسپوتنیک، بلک فرایدی، جمعه سیاه یا حراج جمعه، آخرین جمعه ماه نوامبر به‌شمار می رود و شروعی است برای خریدهای کریسمس. مغازه ها و فروشگاهها در این روز اجناس خود را با تخفیف باورنکردنی بفروش می رسانند با اینکه در کشورهای دیگر این روز تعطیل نیست اما شرکت ها این اجازه را به کارکنان خود می‌دهند که این روز را مرخصی گرفته و به خرید سال نو بپردازند.

​این روز به قدری اهمیت دارد که فروشگاه‌ها قبل از ساعت 4 صبح کار خود را آغاز کرده و مردم از همان زمان برای خرید به فروشگاه هجوم می‌آورند و خرید تا قبل از آغاز شب ادامه می یابد. جمعه سیاه اوایل تنها در آمریکا شناخته شده بود اما در طول چند سال در تمام جهان به شهرت رسید به گونه‌ای که در نظرسنجی که توسط تیم تحلیلگران Black-Friday Global انجام شد در ایران 44 درصد پاسخ‌دهندگان اعلام کردند که با بلک فرایدی آشنا هستند. بیشترین خریدها در بلک فرایدی به ترتیب مختص به لباس، لوازم الکترونیکی، کفش، لوازم آرایشی و بهداشتی، لوازم خانگی، هدایا، محصولات کودکان، کتاب، لوازم ورزشی و لباس زیر است.
بر خلاف کشورهای دیگر که در روز بلک تخفیف‌های واقعی ارایه می‌دهد و خریداران از خرید خود در این روز لذت می برند و کالاها را به چندین برابر زیر قیمت می خرند، برخی خریداران ایرانی شکایت داشته و گفتند که برخی از فروشگاه‌های اینترنتی یکی دو روز مانده به جمعه سیاه قیمت‌های خود را افزایش دادند و پس از آن ‌درصدی تخفیف ارایه دادند که بنظر برسد این تخفیفات مربوط به جمعه سیاه است ولی در اصل قیمت کالا زیاد تفاوتی با گذشته نداشته و حتی برخی فروشگاهها که تخفیفات زیادی داده بودند دسترسی به وب سایت های آنها نیز غیر ممکن شده بود تا عملا فروشی صورت نگیرد و فقط در حرف گفته شود که این فروشگاهها در تخفیفات جمعه سیاه شرکت کرده اند ولی در عمل کالای معامله نشود برخی دیگر از خریداران نیز تخفیفات را فقط شامل کالاهای بنجل و کالاهایی که کسی در طول سال خریداری نمی کند اعلام کردند که این موضوع باعث بی‌اطمینانی مردم به چنین فروشگاه‌هایی شده است. در این حراجی از میخ گرفته تا تی شرت سگ بفروش می رسد.

کاربری با نام @samanfakharzade نوشته:کلاه گشاد #بامیلو‌ و #دیجیکالا بر سر مردم!طرف یه چیزی به نام #جمعه_سیاه شنیده حالا با ایجاد هیجان کاذب و تبلیغات در‌وغین، می‌خواد اجناس بنجل و به درد نخوری که ماه‌ها و شایدم سال‌هاست فروش نرفته رو آب کنه، تازه دیده شده در بسیاری از موارد گران‌تر هم به مردم می فروشن.شرم بر شما

کاربری با نام @VahdatT3 از نوع کالاهایی که شامل تخفیف شده شکایت داشته و نوشت: تیشرت سگ با 51 درصد تخفیف در #حراجمعه، 4 میلیون و 700!

 #سرمایه_داران، اینگونه با تقلید ابلهانه از غرب، فرهنگ اصیل ایرانی را لگدمالِ #پول_پرستی و منافع خود می‌کنند!

​با پول لباس سگ در ایران می شود بلیت رفت و برگشت از تهران به کیش گرفت به اضافه دو شب اقامت هتل.

کاربری با نام @AmirSedighi1 نوشته:با ورود رُب به كالاهاى #جمعه_سياه مرزهاى حراج توسط #باميلو جا به جا شد! البته در گرونترين وضع هم هيچ وقت رب 25500 نشد كه حالا با 61٪ تخفيف به 10000 تومان 

گفتنی است که 19 درصد از ایرانیان از تخفیف های جمعه سیاه راضی و خوشحال باشند، چرا که بعضی از فروشندگان مواد غذایی تخفیفات فوق العاده خوب و جذاب می دهند.

​ 


امسال فروشگاه‌های بزرگ در ایران همچون سال‌های گذشته در این رویداد شرکت خواهند کرد که از جمله این فروشگاه‌ها می‌توان به دیجی کالا، بامیلو، ایسام اشاره کرد.

​دیجی کالا جمعه سیاه pic.twitter.com/TbTKhqSyUd

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала