گزارش و تحلیل

انگلیس، دوستی حقیقی یا نیمه راه برای ایران؟

© AP Photo / Yui Mokانگلیس، دوستی حقیقی یا نیمه راه برای ایران؟
انگلیس، دوستی حقیقی یا نیمه راه برای ایران؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- جرمی هانت اولین وزیر خارجه یک کشور غربی است که پس از خروج آمریکا از برجام از تهران دیدن کرد.

به نوشته روزنامه نزاویسیمایا گازتا چاپ مسکو، هانت در جریان مذاکرات با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی و نمایندگان محافل سیاسی ایران، درباره آینده معامله هسته ای، نقش تهران در اختلاف های سوریه و یمن و مسائل حقوق بشر در ایران صحبت کرد. وزیر انگلیسی در آستانه بازدید از تهران گفته بود که معاهده هسته ای با ایران همچنان یکی از مهمترین عناصر ثبات در خاورمیانه است که خطر هسته ای شدن ایران را از بین می برد. بریتانیا از طرف خود تا زمانی که ایران پایبند این معمله باشد از آن پیروی خواهد کرد. اما ما همچنین باید شاهد پایان فعالیت های بی ثبات سازی ایران را در بقیه منطقه باشیم.

در همین حال، تهران اطمینان داد که، با وجود خروج واشنگتن، معامله هسته ای حفظ خواهد شد. بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، گفت: "ما هنوز امیدواریم که اروپایی ها بتوانند این معامله را نجات دهند." او فرصتی برای یادآوری به انگلیس از بدهی قدیمی آن از دست نداد. منظور مبلغ حدود 450 میلیون پوند بود که ایران در زمان شاه بابت تانک ها مطابق قرارداد سال 1974 به لندن پرداخت.

هانت همچنین به عدم پذیرش حبس افراد بی گناه که دارای تابعیت دوگانه ایران و بریتانیا هستند، اشاره کرد. به یاد می آوریم که در آوریل 2016 نماینده بنیاد خیریه تامسون رویترز، نازنین زاغری رتکلیف، که دارای شهروندی انگلیسی- ایرانی است، به ظن جاسوسی و تلاش برای سرنگونی دولت ایران به پنج سال حبس محکوم شد.
هانت: ما باید اطمینان حاصل کنیم که این دو تابعیتی های انگلیس و ایران بیگناهی که در ایران بازداشت شده اند به انگلیس به خانواده هایشان باز گردند. زندانی کردن افراد بیگناه نمی تواند و نباید به عنوان یک اهرم دیپلماتیک استفاده شود.

سیستم مبادلات مالی با ایران شاید چند هفته دیگر زمان ببرد - اسپوتنیک ایران
سیستم مبادلات مالی با ایران شاید چند هفته دیگر زمان ببرد

نیکولای کوژانوف، محقق آموزشگاه عالی اقتصاد مسکو، اشاره می کند که در روابط بین لندن و واشنگتن، چندین تناقض وجود دارد، اما رسانه ها اغلب تلاش می کنند انگلیس را به عنوان کشور موافق با آمریکا در همه راستا ها را به نمایش بگذارند.
کوژانوف در مصاحبه ای با "نازویزیمایا گازتا" تاکید کرد: "سیاست خارجی بریتانیا بس مستقل است و به ویژه در مناطقی که لندن در آنجا منافع سنتی پیش از ظاهر شدن آمریكایی ها داشت. در مورد موضع بریتانیا نسبت به تهران باید گفت که لندن به وضوح درک می کند که رویکرد فعلی آمریکا در مورد آینده معامله هسته ای، پاره شدن آن و خروج غیر منطقی واشنگتن از آن، مشکلات زیادی را ایحاد کرده است. بنابراین، بریتانیا تلاش می کند که ایران در چارچوب این توافقنامه باقی بماند و به تعهدات خود پایبند باشد.

با وجود برکزیت عنقریب، لندن می داند که این کشور نمی تواند در مورد یک سلسله مسائل بدون اروپا سر کند. بنابراین، لندن نشان می دهد که هنوز هم یک بازیکن تیم اروپایی است. لندن از یک سو اعمال ایران را مورد انتقاد قرار داده و از سوی دیگر به نفع بروکسل از معامله هسته ای طرفداری می کند و سعی دارد به ساز هر دو برقصد.

بروکسل مثل سابق بر آن است که پایبندی به معامله هسته ای — عنصر کلیدی کل معماری عدم گسترش هسته ای است. وِرا یورُوا، کمیسر اتحادیه اروپا در مسائل دادگستری، هفته گذشته گفت: "هیچ جایگزین صلح آمیز برای این معامله هسته ای وجود ندارد. این تعاهد با ایران یکی از عناصر کلیدی زیرساخت جهانی برای عدم گسترش سلاح های کشتار جمعی است و برای امنیت اروپا از اهمیت بسیار بالا برخوردار است.

کوژانوف می گوید: با توجه به اهمیت موضوع ایران برای اروپایی ها، تنها چیزی که اروپا می تواند به تهران کمک کند، انتشار اعلامیه ها است. خیلی عواملی وجود دارد که اجازه نمیدهد یک سیاست واحد و موثر در رابطه با ایران اجرایی شود.
کوژانوف: "به عنوان مثال، فرانسوی ها، ماکرون سخنان شدید اللحنی درباره معاهده هسته ای را بیان می کند. او به ایرانیان تلفن می کند و می گوید که از آنها حمایت می کند، اما ما نباید فراموش کنیم که وزارت خارجه فرانسه تحت کنترل شدید لابی عربستان سعودی است. رئیس فعلی این نهاد در گذشته وزیر دفاع بود و به سعودی ها سلاح می فروخت. آیا فکر می کنید او از ایران دفاع خواهد کرد؟ من فکر می کنم پاسخ اینجا کاملا واضح است.

این کارشناس همچنین به آلمان توجه کرد، که علاوه بر مشکلات داخلی، به مراتب بیش از ایران، نگرانِ حفظ وحدت اروپایی است. او همچنین به تلاش های ترور افراد برخاسته از ایران در سرزمین اتحادیه اروپا، از جمله در دانمارک و فرانسه، که به علاقمندی اروپایی ها به ایران کمک نمی کند، به یاد می آورد. آنچه مربوط به روسیه است باید گفت که شرکت کنندگان اروپایی در معامله هسته ای از روسیه می ترسند که در مذاکرات با مسکو، روسیه ضمن تشکیل جبهه متحد در مورد ایران، در عوض ممکن است تقاضای به رسمیت شناختن کریمه را بخواهد.

روز دوشنبه در بروکسل نشست شورای اتحادیه اروپا برگزار شد که در آن، موضوع ایران و ایجاد سازوکار برای حل مساله محاسبات با آن پس از ازسرگیری تحریم های آمریکا مورد بحث قرار گرفت.
براساس گزارش رسانه ها، پس از این نشست وزرای امور خارجه از 28 کشور اتحادیه اروپا تصمیم گرفتند به دنبال تلاش های اخیر برای حمله به یک پناهنده سیاسی ایرانی در دانمارک، توسعه لیست سیاه را برای ایران در نظر بگیرند.
وزیران امور خارجه بریتانیا و ایران، جرمی هانت و محمد جواد ظریف، پایبندی خود را به حفظ توافق هسته ای ایران نشان می دهند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала