گزارش و تحلیل

گام بلند در پیوند شبکه حمل و نقل ایران و روسیه

© Sputnik / POUYA MAMAGHANIگام بلند در پیوند شبکه حمل و نقل ایران و روسیه
گام بلند در پیوند شبکه حمل و نقل ایران و روسیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
نقش ایران و روسیه در بهبود راه های ریلی، جاده ای، دریایی و هوایی کریدور حمل و نقل بین المللی «شمال―جنوب» پررنگ تر می شود.

به گزارش اسپوتنیک — در پایتخت روسیه یکی از مهمترین رویدادهای حوزه ترابری یعنی نمایشگاه بین المللی با نام «هفته حمل و نقل 2018» آغاز به کار کرد.

این نمایشگاه برای حمایت وزارت حمل و نقل فدراسیون روسیه  و سازمان «گفتگوهای تجاری» با هدف بحث و بررسی مسایل و چالشهای بین المللی در زمینه حمل و نقل و تبادل تجربیات بین بازرگانان و صاحب نظران هر ساله با حضور مهمانان ویژه و هئیت های عالی رتبه سیاسی و تجاری از کشورهای مختلف برگزار می شود.

امسال جناب آقای مهندس محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران یکی از مهمانان ویژه ای این نمایشگاه شدند و طی سفر خود به مسکو، در مورد جدیترین پروژه های همکاری حمل و نقل و راهی میان ایران و روسیه با خبرگزاری «اسپوتنیک» به  گفت و گوی اختصاصی نشستند.

اسپوتنیک: هدف اصلی سفر شما به روسیه چه چیزی است؟ جلسات شما با همکاران روسی تان چگونه بود؟ در این سفر چه نوع توافق هایی و چه موضوعات فوری در دستور کار قرار گرفت؟

— جمهوری اسلامی ایران تعامل و همکاری با کشور روسیه را به عنوان یک رابطه راهبردی بر آن نگاه می کند و بر تقویت و گسترش و ارتقای سطح همکاری ها همواره تاکید دارد. رهبران دو کشور اراده مستحکمی برای توسعه روابط میان یکدیگر دارند، و سفر ما که به دعوت وزیر محترم حمل و نقل روسیه صورت گرفته است، در راستای تقویت و توسعه همکاری ها در حوزه حمل و نقل می باشد.

موضوع مهمی که امروز میان ایران و روسیه وجود دارد، در این است که در هر 4 فصل حمل و نقل شامل دریایی، ریلی، هوایی و جاده ای دارای همکاری های خوبی هستیم، این همکاری ها حول محور کوریدور شمال جنوب، باید تقویت شود تا انگیزه و علاقه مندی و منافعی برای سایر کشورها نیز به همراه دارد که در اجلاس های سه جانبه میان ایران و هند، روسیه، ایران، آذربایجان و روسیه مطرح می شود. به ویژه اعضای کوریدور شمال-جنوب که ایران روسیه و هند جزء آن می باشند و 11 کشور عضو این کوردیور هستند، می توان مسائل مهم را به اشتراک گذاشت و گفتگو بکنیم. موضوعی که در این سفر بیشتر بر آن تمرکز داشته ایم، بحث های مربوط به حمل و نقل ریلی است. قراردادهایی که روسیه با ایران منعقد نموده است و همچنین قراردادهای جدیدی که در حال گفتگو بر سر آنها هستیم، همه اینها از جمله مواردی است که میزان جا به جایی بار را به شدت گسترش می دهد و سطح کارکرد اقتصادی حوزه حمل و نقل را در این کوریدور به معنای واقعی، ارتقا می بخشد.

اسپوتنیک: در مورد کریدور حمل و نقل بین المللی شمال-جنوب، اهمیت این کوریدور برای ایران چیست؟ و در این پروژه بزرگ، ایران چه نقشی را ایجاد خواهد نمود؟ چه بخشی از این کوریدور توسط جمهوری اسلامی ساخته خواهد شد؟

— جمهوری اسلامی ایران برای دریافت کالاهای کشورهای عضو و سایرکشورها از بنادر جنوبی خود، زمینه های زیادی را فراهم کرده است. ما بندر چابهار را که تنها بندر اقیانوسی جمهوری اسلامی ایران هست را گسترش دادیم. چند ماه گذشته این بندر با حضور ریاست جمهوری ایران افتتاح شد، طرح توسعه ریلی و جاده ای که بتوانیم به طریق آن بارهای کشورهای ذینفع و علاقه مند را دریافت کنیم و بتوانیم به شمال انتقال بدهیم را توسعه داده ایم.

از سوی دیگر از محور بندر عباس، خط راه آهن ما به سرخس متصل است. خط راه آهن اینچه برون و گرمسار را که با مشارکت  و فاینانس روسیه در حال انجام است را باز در دستور کار داریم. این امر کمک می کند تا ظرفیت جا به جایی بار را به 4 برابر افزایش دهیم. یک خط جدید را در دست ساخت داریم: راه آهن قزوین، تهران رشت هست که بعد از رشت به آستارا می رود. که دو بخش داشتیم که بخش استارا به استارا در حال بهره برداری است. بخش تهران به رشت نیز ساخته شده است، که فردا انشاالله اولین قطار آزمایش از قزوین تهران به رشت حرکت خواهد کرد. بخش باقی مانده که رشت استارا است که مورد علاقه و همکاری مشترک ایران و آذربایجان است، در دستور کار داریم. این طرح در اجلاس سه جانبه برای سرعت بخشیدن به این پروژه مطرح می گردد.

© Photo / The Islamic Republic Of Iran Railwaysنقشه کریدور ریلی شمال - جنوب
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب - اسپوتنیک ایران
نقشه کریدور ریلی شمال - جنوب

همه همت، تلاش و اراده ما در این است که همه این راه ها متصل شود. و ما بتوانیم پیوستگی خطوط راه آهن و پیوستگی شاه راه ها و پیوستگی راه های آبی را بتوانیم حفظ و تقویت بکنیم، ظرفیت آنها را به گسترش دهیم. تا به امید خدا این آروزی دیرینه احداث کامل کوردیور شمال جنوب محقق گردد.

اسپوتنیک: بارها اشاره شده است که همکاری با فدراسیون روسیه در بخش راه آهن برای ایران بسیار مهم است. پروژه  برقی سازی خط راه آهن اینچه برون — گرمسار کلید خورده  و در مرحله اجراست. پروژه های جدید در زمینه ساخت و ساز و برقی سازی راه آهن ایران میان دو کشور را نام ببرید؟ شرایط و حجم این پروژه ها چگونه است؟

— پروژه دیگر که ایران با روسیه در آن با یکدیگر همکاری دارند: پروژه برقی کردن راه آهن سرخس به بندر عباس است و دو خطه کردن سرخس به بافق است، از بافق به بندر عباس این پروژه دو خطه است و برنامه ان در دستور کار قراردارد. مذاکرات مقدماتی برای برقی کردن با طرف روس انجام شده است و من خوشبین هستم که با توجه به تجربه مثبتی که در قرارداد اینچه برون گرمسار داشته ایم، این پروژه نیز کلید بخورد. مسئله دوم بحث توسعه ناوگان ریلی است که آن هم بحث مهمی است که در دستور کار قرار گرفته است. واگن هایی که توسط شرکت های ایرانی خریداری شده است و واگن هایی که مسافری و باری که در دستور کار است که مذاکرات اولیه ان صورت گرفته است و می رود تا به قرار داد تبدیل شود. تولید مشترک واگن های مسافری-باری، لوکوموتیو در دست مذاکره است و ما امیدواریم که این موارد به سرعت انجام شود تا ما هم در بحث زیر بنایی و روبنایی و در بحث های تکمیلی برای بهره برداری شامل سامانه های حمل و نقل بتوانیم به نتایج مثبتی دست یابیم.

راه آهن ایران - اسپوتنیک ایران
پیوند ریلی
 

اسپوتنیک: همکاری در زمینه صنعت هواپیمایی میان دو کشور را چگونه ارزیابی می کنید؟ در طول برگزاری مسابقات، جام جهانی، حضور گردشگران میان دو کشور به شدت افزایش یافته بود. وضعیت فعلی جهانگردی و توریست ها میان دو کشورچگونه است؟ آیا تعداد پروازهای کنونی پاسخگوی این میزان توریست است؟ چه اقداماتی در این خصوص صورت خواهد گرفت؟

— در سنوات گذشته تا به امروز که مقایسه می کنیم رشد قابل ملاحظه ای در ارتباطات توریستی و هوایی میان دو کشور ایران و روسیه داشته ایم. یکی از پیشهاداتی که دیروز با وزیر حمل و نقل روسیه مطرح کردیم، ایجاد خط گردشگری دریایی بود تا ما بتوانیم مسافر و توریست را از طریق دریا میان بنادر ایران و روسیه جا به جا کنیم، ما مقدماتی را در یک یا دو بندر ایجاد کردیم که قابل استفاده است و طرف روس از آن استقبال کرده است.

ما اگر بتوانیم به صورت مشترک شناورهای مسافربری ویژه دریای خزر را فراهم نماییم به طور عملی شاهد توسعه گردشگری و مبادله توریست از طریق راه های دریایی هستیم. پروازها هم گسترش پیدا کرده است، ما هر روز پرواز مستیقیم بین ایران و مسکو داریم، پروازها میان تهران و سوچی نیز یکی از مواردی است که آژانسهای مسافربری ایران در دستور کار خود قرار داده اند و گردشگر مبادله می کنند. روند رو به رشد و قابل اعتمادی در راه داریم.

اسپوتنیک: در نهایت، اگر شما اجازه دهید، می خواهم سوالی در خصوص مسائل داخلی ایران از شما داشته باشیم. برنامه ایران برای توسعه سیستم کانال آبی خود چیست؟

— پروژه های آبی که در دستور کار است شامل بهره برداری از روان آبها است که شامل توزیع آب ها و نزولات آسمانی در سرزمین است. نکته مهم در این است که همه کشورها با تغییرات اقلیمی رو به رو هستند. ما باید مدیریت مصرف آب را کنترل نماییم. مهمترین برنامه دولت کنترل و مدیریت مصرف آب و انرژی است. اگر ما امروز حمل و نقل ریلی را گسترش می دهیم نه فقط برای تامین سفر ایمن بلکه برای کاهش مصرف سوخت های فسیلی و جلوگیری از آلاینده های بیشتر در محیط زیست و حفظ محیط زیست در جهت اینکه به توسعه پایدار برسیم. حفظ و ارتقای محیط زندگی و زیست از جمله اولویت های برنامه های ما می باشد.

اسپوتنیک: مسئله ترافیک در پایتخت ایران و حل مسئله ترافیک در این شهر چگونه حل خواهد شد؟

— در شهر تهران سه پروژه مهم در دستور کار قرار داشت. اولین پروژه ایجاد خط مترو بود و این پروژه تمامی خطوط مورد نظر خود را به اجرا گذاشت. خوشبختانه مردم ما در سال گذشته شاهد بهره برداری از همه خطوط بودند. امروز متروی تهران سهم قابل توجهی را در جا به جایی مسافر بر عهده دارد. نکته دوم بحث ایجاد خط های بی آرتی و اتوبوس بود که با ایجاد سکوهای مسافران در خیابان ها، راندمان اتوبوس رانی را افزایش و زمان پیاده و سوار شدن مسافر را کاهش داد. این امر باعث افزایش 30 درصدی سرعت بخشیدن به توسعه حمل و نقل اتوبوس های بی آرتی داد.

© Sputnik / SIYAVASH SOBHGAHIقطار در متروی تهران
قطار در متروی تهران - اسپوتنیک ایران
قطار در متروی تهران

نکته سوم که در دستور کار وزارت راه ایران است، توسعه قطارهای حومه ای است، این امر موجب کاهش 40 درصد از رفت و آمد ها حومه ای به داخل شهر تهران و بالعکس شود. این امر به نوبه خود موجب کاهش ترافیک، الودگی هوا و افزایش رضایت و کیفیت زندگی مردم و حفظ محیط زیست خواهد شد. ما یکی از برنامه های مهم و فوری خود شامل اولویت تهران است، بخشی از حوزه قطار حومه ای در جنوب شرقی تهران شروع به کار کرده است که برقرار است. در غرب تهران نیز یک پروژه مشابه دیگری در راه است. برای کلان شهر تهران و دیگر ده شهر کلان ایران می بایست اقداماتی در خصوص ایجاد قطار حومه ای ایجاد گردد تا شهرسازی بر اساس ریل صورت بگیرد.

شهرسازی ما تا کنون بر اساس خودرو محوری بوده است که هم اکنون باید ریل محوری جایگزین ان شود، این امر خود کمک می کند تا کاهش ترافیک، الودگی هوا، ارتقای کیفیت و سلامت زندگی مردم را به همراه داشته باشیم.

اسپوتنیک: این پروژه ها با سرمایه گذاری ایران یا دیگر کشورهای خارجی انجام می شود؟ آیا روسیه نیز می تواند در این بخش از پروژه های ایران سرمایه گذاری نماید؟

ما بسته های فنی و مالی این پروژه ها را تهیه کرده ایم و از تمام شرکت ها و موسساتی که آمادگی سرمایه گذاری در این پروژه ها را داشته باشند استقبال می کنیم. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала