گزارش و تحلیل

ایران اصلا در امور داخلی بحرین دخالت نمی کند

© Flickr / Brandon Atkinsonایران به هیچ وجه در امور داخلی بحرین دخالت نمی کند
ایران به هیچ وجه در امور داخلی بحرین دخالت نمی کند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
موضع ایران در انتخابات بحرین، حمایت از مطالبات مردم بحرین است.

انتخابات پارلمانی و شهرداری های بحرین قرار است 24 نوامبر با وجود تحریم این انتخابات، از سوی گروه های مختلف برگزار شود. از سوی دیگر به نشانه اعتراض برخی از جناح ها از مردم خواسته اند تا به تظاهرات علیه این انتخابات بپردازند. در این راستا اسپوتنیک با آقای سید هادی افقهی، کارشناس ارشد مسائل جهان عرب، دیپلمات سابق ایرانی در لبنان به گفتگو نشسته است  تا موضع ایران در قبال انتخابات آتی در بحرین را جویا شود.

- ایران از چه جناح و حزبی در انتخابات پیش رو مجلس بحرین حمایت می کند؟ نتیجه این انتخابات چه تاثیری بر روابط ایران و بحرین خواهد داشت؟

ایران به هیچ وجه در امور داخلی بحرین: مسائل سیاسی، مسائل امنیتی، انتخابات و غیر انتخابات، تظاهرات مردم، انقلاب نرمی که مردم می خواهند تغییرات جدی در سیستم حاکمیت بحرین بوجود بیاید و در این مسائل دخالت نمی کند. ایران از هیچ حزبی در انتخابات بحرین دفاع نمی کند. از سوی دیگر احزابی که با دولت کنونی بحرین مشکل دارند، و دولت دارد آنها را سرکوب می کند. دولت تظاهرات مسالمت آمیز آنها را تحریم کردند، زیرا اکثر رهبران این حزب ها در زندان هستند.

این مقوله مسئله بسیار مهمی است که برخی را به خاطر اینکه شیعه هستند به عنوان شهروند دوم در این کشور محسوب می کنند. قطعا این مردم اعتماد به نظام ندارند، و مردم رای را به صندوقی نمی ریزند که مطمئن هستند نتایج ان صندوق درست از آب بر نمی اید، اکثر احزاب و جناح های سنی، شیعی، سکولار و ملی گرا که در بحرین هستند و زیر سرکوب و خفقان شدید آل خلیفه به سر می برند، همه انتخابات را تحریم کرده اند.

ما هم (ایران) می گوییم که حاضریم که وساطت کنیم و میان مطالبات مردم و دولت فعلی و سرکوبگر ال خلیفه وساطت کنیم. ما به دلیل احترامی که بین مردم بحرین داریم و اعتمادی که رهبران سیاسی بحرین به ایران دارند، آنها می دانند که ما از حقوق و مطالبات مردمی بحرین تنها دفاع می کنیم، ما که دخالت نظامی نمی کنیم. البته برعکس دروغ پردازی هایی که دولت ال خلیفه اعلام می کند که ایران در امور این کشور دخالت می کند، نه ما دخالت نمی کنیم. آنها ما را متهم می کنند.

حکم حبس ابد برای رهبر شیعیان بحرین - اسپوتنیک ایران
حکم حبس ابد برای رهبر شیعیان بحرین

لذا ایران نه دخالت در مسائل بحرین، نه در انتخابات و نه از جریان خاصی دخالت نمی کند. ایران به خود اجازه این کار را نمی دهد، این کار به نفع ایران نیز نیست زیرا ایران نمی خواهد خود را وارد مسائل داخلی کشور دیگری بکند، برخلاف انچه که ال خلیفه در تبلیغات خود می گوید که ایران می خواهد نیروی نظامی به بحرین ارسال کند. ما این کار را نمی کنیم. خود مردم بحرین باید تکلیف خود را نسبت به دولت مشخص کنند. دولت بحرین نیز می بایست به مطالبات و خواسته های مردم تمکین کند و پاسخ مثبت به این مطالبات بدهد.

- آیا ایران از شهروندانی که حقوق شهروندی آنها در انتخابات بحرین نقص شده است، حمایت خواهد کرد؟

ایران از مطالبات به حق مردم منطقه دفاع می کند اما دخالت نمی کند. مثلا وقتی عربستان خواست علامه شیخ باقر را اعدام کند، ما از وی دفاع کردیم زیرا این فرد باید در ابتدا باید جرمش مشخص شود و سپس محاکمه شود. ما یک کشور مستقل هستیم، ما از استقلال ملت ها دفاع می کنیم. دفاع از کشور ها با دخالت فرق دارد. تمام کشورهای دنیا نسبت به دیگر کشورها اعلام نظر می کنند.

به عنوان مثال عربستان می گوید که در ایران شکنجه است. این یک حرف نادرست است. قاچاقچیانی که اقدام به قاچاق مواد مخدر می کنند، و اعدام می شوند. عربستان می گوید چرا انها را اعدام می کنید. این دخالت در امور دیگر کشورها است.

بحرین جزئی از خاک عربستان است - اسپوتنیک ایران
بحرین جزئی از خاک عربستان است

در حالیکه ایران از دولت بحرین می خواهد تا به مطالبات مردم گوش فرا دهد. سازمان ملل متحد، امریکا، اروپاییان و سازمان حقوق بشر نیز خواستار این است. مواضع سیاسی حمایت معنوی اخلاقی و انسانی است. الان بین قطر و عربستان سعودی قطع رابطه است.

ما نصیحت کردیم تا اگر دو طرف مایل هستند بین این دو کشور واسطه کنیم. زیرا قطر محاصره سیاسی دریایی اقتصادی است. عربستان در واقع می خواست دخالت نظامی در قطر بکند، ما در اون حادثه از مردم قطر دفاع کردیم (نه مداخله). ما گفتیم چرا نمی گذارند غذا دارو لباس وسایل مورد نیاز وارد قطر شود، انچنان که ما راه های ابی و هوایی خود را بر روی قطر باز گذاشتیم. این حمایت مادی معنوی نه دخالت است. 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала