تنش در روابط ایران با جمهوری آذربایجان

© Sputnik / Konstantin Chalabovتنش در روابط ایران با جمهوری آذربایجان
تنش در روابط ایران با جمهوری آذربایجان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
آمریکا قصد دارد به وارد کردن فشار در همه امتداد مرزهای روسیه، از اروپای شرقی گرفته تا قفقاز و آسیای مرکزی شدت بخشد.

به گزارش اسپوتنیک، در گزارش موسسه تحقیقاتی خصوصی امریکایی استراتفور ضمن بیان این مطلب خاطرنشان می شود:" روابط واشنگتن با جمهوری های سابق شوروی در اطراف روسیه از اروپای شرقی گرفته تا قفقاز و آسیای مرکزی، عنصر کلیدی در سیاست فشار امریکا بر مسکو است. این اراضی به خاطر نداشتن موانع جغرافیایی با روسیه کشورهای حایلی هستند که از هسته این کشور در برابر قدرت های خارجی دفاع کرده و همچنین کانالی برای تاثیر گذاری بر خارج به کرملین واگذار می کنند".
نویسندگان گزارش معتقدند واشنگتن در قفقاز توجه خود را معطوف تقویت روابط با دولت ارمنستان می کند.
جمهوری آذربایجان نیز توجه واشنگتن را به خود جلب می کند اما این توجه هنگامی است که سخن بر سر وارد کردن فشار بر ایران است. روابط جمهوری آذربایجان با همسایه جنوبی خود متشنج خواهد بود چون باکو تلاش می ورزد با شرکت در استراتژی ایالات متحده در راستای بازداشتن ایران، توازن خود در صحنه سیاست خارجی را حفظ کند.
واقعاً هم جمهوری آذربایجان خریداری گاز ایران را حتی قبل از اعتبار یافتن تحریم های آمریکا علیه جمهوری اسلامی در روز 5 نوامبر قطع کرد که احتمالاً به ادامه روند کاهش روابط باکو با ایران در سال آینده منجر خواهد شد.
ایالات متحده در رابطه با آسیای مرکزی "خواستار تشدید مبارزه با تروریسم و قاچاق مواد مخدر مخصوصاً در کشور های همجوار افغانستان همچون تاجیکستان و ازبکستان است. با این وجود آمریکاییان انتظار دارند روسیه و چین دست روی دست نگذاشته و "فعالیت ضد تروریستی خود را" آغاز کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала