ایران و روسیه بخوبی یکدیگر را درک می کنند

© AP Photo / Petr David Josekمحمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران
محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
روسیه با داشتن شرایط مشابه تحریمی، وضعیت ایران را خیلی خوب درک می کند.

به گزارش اسپوتنیک، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران معتقد است که روسیه با داشتن شرایط مشابه تحریمی، وضعیت ایران را که با تحریم های مشابه آمریکایی روبروست خیلی خوب درک می کند.

 محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در مصاحبه با روزنامه Figaro گفت:«روسیه کشور ما را به خوبی درک می کند، زیرا این کشور نیز قربانی تحریم های آمریکا شده است.

روسیه شریک بسیار خوب تجاری و سیاسی ایران است. این کشور همکار خوب ما بوده و ما را درک می کند زیرا خودش قربانی تحریم های غیر عادلانه امریکا شده است.

ایالات متحده تلاش دارد تا کشورهای همسایه ایران را وادار نماید تا با ایران قطع رابطه کنند، اما آنها این کار را نمی کنند.

فعالیت‌های رئیس جمهور روسیه در طی پروازهای طولانی - اسپوتنیک ایران
فعالیت‌های رئیس جمهور روسیه در طی پروازهای طولانی

تحریم‌ها همواره آسیب زا هستند، اما به ندرت سیاست را تغییر می‌دهند و این مشکلی است که همواره تحریم‌های امریکایی با آن مواجه است. این تحریم‌ها کسی را پشت میز مذاکره بر نمی‌گرداند».

ظریف در رابطه با وضعیت سوریه گفت که همکاری ایران با روسیه و ترکیه امکان دستیابی به نتایجی را در آن مناطق فراهم کرد که برای دیگران امکان پذیر نبود.

او خاطر نشان نمود که همکاری این کشورها با هدف بازگرداندن یکپارچگی سوریه، از بین بردن تروریست ها و پایان جنگ و خونریزی است.

تحریم های اضافی ایالات متحده امریکا علیه ایران 5 نوامبر توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور امریکا اجرایی شد که بخش نفتی و مالی ایران را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد و دیگر کشورها را نیز از تجارت با ایران منع می‌کند.

ترامپ با حربه تروریسم اقتصادی، تحریم های یک جانبه غیرقانونی و فشار به جامعه جهانی به دنبال ایجاد جنگ روانی و القای انزوای ایران است اما تجربه ماه های اخیر و همراهی نکردن جهان با آمریکا نشان داد که این کشور هیچگاه به هدف خود دست نخواهد یافت.

در ژوئیه سال 2015 میلادی، پنج عضو دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد(متشکل از بریتانیا، چین، فرانسه، روسیه و ایالات متحده آمریکا) به علاوه آلمان به توافقی تاریخی با ایران برای جلوگیری از ساخت سلاح هسته ای دست یافتند. در ازای توقف برنامه هسته ای ایران هم قرار شد بسیاری از تحریم های وضع شده علیه این کشور برداشته شود.

توافقنامه برجام در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما تصویب شد. چهار شرط لازم برای تائید پایبندی ایران به توافقنامه برجام: تهران به صورت شفاف و قابل تصدیق تمامی بخشهای توافق را اجرا کند. ایران تخلف اساسی ای از برجام نداشته باشد. ایران هیچ عمل آشکار و یا پنهانی در جهات پیشرفت ساخت سلاح هسته ای انجام نداده باشد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала