تاثیر استرس بر مغز +ویدئو

© Fotolia / Viacheslav Iakobchukتاثیر استرس بر مغز +ویدئو
تاثیر استرس بر مغز +ویدئو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
خود را در مواجهه با استرس توانمند کنید، استرس از عواملیست که بر عملکرد مغز تاثیر می گذارد.

به گزارش اسپوتنیک، در دنیای امروز همه ی ما استرس را به وفور در قالب های مختلفی در زندگی مان می بینیم و با آن آشنا هستیم. هر محرکی که در انسان ایجاد تنش کند و ذهن و بدن را درگیر خود کند عاملی استرس زا است. دو نوع استرس وجود دارد: «استرس حاد و استرس مزمن». استرس حاد شایع ترین نوع استرس است و با واکنش فرد به تهدید آنی فیزیکی، عاطفی یا روانی شکل می گیرد، که با افزایش هورمون کورتیزول و سایر هورمون ها همراه خواهد بود، در این وضعیت ضربان قلب و فشار خون شخص افزایش می یابد، به سختی نفس می کشد و اضطراب را تجربه می کند.


استرس، بسیار فردی است. این بدان معناست که عکس العملی که افراد مختلف در شرایط مختلف از خود بروز می دهند متفاوت بوده و روی عملکرد مغز آنها تاثیر می گذارد. استرس مزمن میزان ترشح هورمون کورتیزول را بالا می برد و در دراز مدت خطر ابتلا به بیماری های روانی و اختلالات خلقی را افزایش می دهد. همچنین ساختار مغز را تغییر می دهد، سلول های مغز را از بین می برد، مغز را کوچک می کند و به حافظه فرد صدمه می زند.


با توجه به اینکه استرس بخشی از زندگی است که در موارد بسیاری نمی توان از آن دوری کرد؛ اما میتوانیم برای مقابله با استرس تکنیک های متنوع و سازگار را بیاموزیم تا استرس را پیش بینی و یا خنثی کنیم. علاوه بر تمرینات ورزشی و مدیتیشن برخی داروها نیز به جلوگیری از اثرات مضر استرس بر مغز کمک می کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала