آیا امریکا گولن را به ترکیه تحویل خواهد داد؟

© AP Photo / Chris Postآیا امریکا گولن را به ترکیه تحویل خواهد داد؟
آیا امریکا گولن را به ترکیه تحویل خواهد داد؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت امریکا منکر آن است که در حال مطالعه امکان تحویل فتح الله گولن،واعظ ناراضی به ترکیه است تا از این طریق بحران فعلی بین آنکارا و ریاض به خاطر قتل جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد سعودی را رفع کند.

 

به گزارش اسپوتنیک، سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا هرگونه بحث درباره موضوع تحویل فتح الله گولن به ترکیه را تکذیب کرد اما هیزر نائورت، سخنگوی وزارت خارجه امریکا در یک کنفرانس مطبوعاتی اظهار داشت واشنگتن "به بررسی و ارزیابی اسناد واگذار شده از سوی ترکیه ادامه می دهد". خانم هیزر نائورت افزود آنکارا چند بار درخواست استرداد گولن را به واشنگتن ارسال کرده اما این مسئله در حیطه صلاحیت وزارت دادگستری ایالات متحده قرار دارد. از سوی دیگر وزارت دادگستری آمریکا از دادن هرگونه توضیح درباره این موضوع خودداری ورزید.
این در حالی است ک پیشتر شبکه تلویزیونی ان بی سی امریکا با استناد به منابع معرفی نشده اعلام کرده بود دولت امریکا در حال مطالعه امکان استرداد گولن است و امیدوار است به این طریق به ملایم شدن موضع سخت گیرانه و شدید ترکیه نسبت به عربستان سعودی کمک کند. بر اساس اطلاعات ان بی سی مقامات آمریکا و ترکیه چندی پیش مسائل مربوطه به امکان استرداد گولن به ترکیه را مورد بحث قرار داده اند. گویا واشنگتن در حال بررسی این گزینه است که اگر در استرداد گولن به ترکیه توفیق حاصل نشود ، این ناراضی ترک را از امریکا اخراج و وی را به یک کشور ثالث مثلا آفریقای جنوبی بفرستد.
یادآور می شود روز 15 ژوئیه سال 2016 گروهی از سربازان و افسران ارتش ترکیه برای کودتا در این کشور تلاش کردند. رویارویی اصلی در استانبول و آنکارا رخ داد و طی آن 250 نفر کشته و بیش از 2000 نفر زخمی شدند. مقامات ترکیه، گولن و سازمان مرتبط با وی موسوم به قتو را به تدارک این کودتا متهم کرده اند. پس از کودتای نافرجام در ترکیه بیش از 50 هزار نفر دستگیر شده و دهها هزار نفر از کارمندان دولت از کار اخراج شدند.

 

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала