گزارش و تحلیل

فوتبال ایران در دو راهی مجلس و فیفا

© Photo / FFIRI فوتبال ایران در دو راهی مجلس و فیفا
فوتبال ایران در دو راهی مجلس و فیفا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
فدراسیون فوتبال ایران در پی قانون منع بکارگیری بازنشستگان، هفته پرتلاطمی را پشت سر گذاشت.

به گزارش اسپوتنیک؛ قانون منع بکارگیری بازنشسته‌های ورزشی این روزها سوژه داغ رسانه‌های مختلف شده و گفته می شود که تا پایان این مهلت در تاریخ 26 آبان‌ماه، باید همه بازنشسته‌ها در وزارت ورزش، فدراسیون‌ها و ادارات کل پست‌های خود را تحویل بدهند.

طی چند روز گذشته در پی تصویب این قانون در فضای ورزش ایران بخصوص فدراسیون فوتبال این کشور که مهدی تاج را در تیررس آن قرار داشت، هیاهوی جدیدی به راه انداخته بود.

مهدی تاج در گام اول با استفاده از جانبازی دوران جنگ سعی کرد در مسند قدرت باقی بماند. این مسئله به جایی نرسید تا تاج بحث غیردولتی بودن فدراسیون فوتبال را پیش بکشد و اعلام کند رفتن او به این شکل به مثابه دخالت دولت در امور فدراسیون خواهد بود که در نهایت باعث تعلیق فدراسیون فوتبال می‌شود. اما نمایندگان مجلس و شخص رئیس مجلس نظر دیگری دارند آن‌ها فدراسیون‌های ورزشی را هم مشمول این قانون می‌دانند چرا که معتقدند این فدراسیون‌ها به هر حال از بودجه عمومی کشور استفاده می‌کنند.

اما امروز در نهایت مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران ماندنی شد تا فدراسیونفوتبال نیز از خطر تعلیق در امان بماند. صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک ایران با اشاره به قانون ماده 60 خدمات مدیریت ایران اعلام کرد که بر اساس این قانون آقای تاج می تواند خود را از حالت بازنشستگی به اشتغال مجدد با رعایت قانون بر گرداند.

فرهاد عشوندی کارشناس و عضو شورای سردبیری خبر آنلاین در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک به بررسی این موضوع پرداخت.

خطر تعلیق در انتظار فدراسیون فوتبال ایران - اسپوتنیک ایران
خطر تعلیق در انتظار فدراسیون فوتبال ایران
قانون کنار رفتن بازنشستگان یک قانون داخلی کشور است و اسناسنامه فدراسیون فوتبال ایران هم با وجود اینکه یکبار تعلیق شده است، شفاف و دقیق نیست. در بند اول اسناسنامه فدراسیون فوتبال ایران آمده است که فدراسیون فوتبال ایران یک نهاد غیر دولتی است. هنگامی که کلمه غیر دولتی مطرح می شود، می تواند به این معنا باشد که فدراسیون یک نهاد خصوصی است و فیفا نیز تاکید دارد که دولت اجازه دخالت در فدراسیون فوتبال را ندارد، اما فدراسیون فوتبال بودجه دولتی دریافت می کند و در کشور ما نهادهای غیردولتی وجود دارند که عمومی بوده و از بودجه دولتی استفاده می کنند و از اینرو شامل قوانین دولتی می شوند.

به همین دلیل اینجا اختلافی بین فدراسیون و دولت بوجود آمده، اول اینکه براساس ما پیش از این یکبار به فیفا تعهد دادیم فدراسیون استقلال داشته باشد و از طرف دیگر قانون جدیدی که تصویب شده، شامل فدراسیون می شود. از اینرو یک تناقض بوجود آمده و فدراسیون فوتبال همواره می تواند با یک منطق صحیح این مشکل را برطرف کند. در صورتی که فدراسیون فوتبال بپذیرد که یک نهاد خصوصی است و حق و حقوق قانونی این فدراسیون همانند حق پخش به فدراسیون فوتبال پرداخت شود تا دیگر نیازی به بودجه دولتی نداشته باشد که در این صورت فدراسیون هم می تواند استقلال داشته و این مشکلات برطرف می شود.

فدراسیون بین المللی فیفا و کنفدراسیون فوتبال آسیا در این موضوع بسیار حساس شده و دقیق عمل می کنند و مسئولین نیز وافق هستند که در صورتی که این مسئله به طور اساسی حل و فصل نشود، با مشکل روبرو خواهند شد.
این قانون یک قانون کلی است که در تمامی بخش ها می توان گفت که قانون بسیار خوب و مفیدی است، اما یک بحثی در اینجا وجود دارد نباید با این قانون استقلال فدراسیون فوتبال و یا سایر فدراسیون ها زیر سوال برود. اگر قرار بر این باشد که آقای تاج و سایر مسئولان فدراسیون پذیرای این قانون باشند، بهترین راه حل اینست که این موضوع در مجمع فدراسیون مطرح شود و به طور اساسی برای تمکین و یا عدم تمکین این قانون تصمیم گیری کنند. به این دلیل که مرجع تصمیم گیرنده برای فدراسیون فوتبال مجمع این فدارسیون است که وزارت ورزش نیز یکی از اعضای این مجمع می باشد و در این مجمع می توانند با همفکری درباره این موضوع تصمیم گیری کنند.

اگر به هر صورتی طبق این قانون آقای تاج از فدراسیون فوتبال کناره گیری کند و این کناره گیری براساس تصمیم مجمع فدراسیون فوتبال نباشد، شکی نیست که فدراسیون فوتبال تعلیق خواهد شد. در دوره آقای دادکان با اینکه ایشان در نهایت استعفاء خود را اعلام کردند ولی فدراسیون ایران تعلیق شد.

کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار تداوم استقلال فدراسیون فوتبال ایران شد - اسپوتنیک ایران
کنفدراسیون فوتبال آسیا خواستار تداوم استقلال فدراسیون فوتبال ایران شد
رسول خادم هم از فدراسیون کشتی استعفاء داد و کنار رفت. اسناسنامه فدراسیون کشتی هم دقیقا همانند اسنامه فدراسیون فوتبال است و اتحادیه جهانی کشتی هم بر روی این موضوع بسیار حساس است. آقای خادم هنگامی که استعفاء داد، تاکید کرد که استعفای ایشان در مجمع فدراسیون مطرح شود. مجمع این فدراسیون تشکیل شد و نزدیکترین فرد در فدراسیون کشتی به عنوان سرپرست انتخاب گردید. در این جابجایی هم وزیر و و زارت ورزش کوچکترین دخالتی را انجام ندادند.
در فدراسیون فوتبال هم دقیقا باید به همین صورت باشد و فیفا نیز بر این موضوع تاکید دارد. در مجمع فدراسیون 76 رای وجود دارد که تنها 6 رای مخصوص وزارت ورزش است، 20 رای جمعی، 20 رای تشکیلاتی و سایر رای ها به هیات فوتبال استان ها وبازیکنان و مربیان هستند. باید به این مورد هم توجه کرد که بسیار از تیم ها، تیم های صنعتی و زیر نظر دولت هستند که در نهایت این ترازو به سمت دولت سنگینی می کند، اما باید این مورد از حالت دستوری خارج شود که به طور مثال آقای تاج باید از فدراسیون فوتبال کنار برود.

حمایت کنفدراسیون فوتبال آسیا از فدراسیون فوتبال ایران

اول اینکه باید به این موضوع توجه کرد که آقای کفاشیان نایب رئیس کنفدراسیون فوتبال آسیاست و دوم اینکه شیخ سلمان دقیقا شرایطی مشابه شرایطی کنونی آقای تاج را دارد. در مجمع سالیانه در کنفدراسیون فوتبال آسیا که در آینده نزدیک برگزار خواهد شد، اعضای این مجمع به دنبال طرحی هستند که شخصی که قصد دارد برای ریاست دوره بعدی کنفدراسیون فوتبال آسیا کاندید شود، باید از طرف کشور خود معرفی شود. شیخ سلمان به این موضوع واقف است که در صورت و معرفی شدن کاندیدهای عربستانی، ابدا بعید به نظر نمی رسد که از لابی سیاسی استفاده کرده و از شیخ سلمان بخواهند که استعفای خود را اعلام کند، در صورتی که شیخ سلمان دوست ندارد کناره گیری کند. فدراسیون فوتبال ایران در این موضوع از شیخ سلمان به خوبی حمایت می کند و به همین دلیل است که شیخ سلمان نیز بصورت جدی از آقای تاج و کفاشیان حمایت می کند و در حقیقت یک بده بستان کاری هم در حال اجراست.
راه حل این مشکل مشخص است، تولید فدراسیون فوتبال، تولید محتوای فوتبالی است، اگر حق و حقوق فدراسیون پرداخت شود، می تواند مستقل شود. اما در نهایت با یک همفکری و تصمیم گیری صحیح باید این مسئله بصورت اساسی حل و فصل شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала