مخالفت جهانی با تحریم های آمریکایی علیه ایران

© Sputnik / Natalia Seliverstova /  مراجعه به بانک تصاویر واشنگتن
واشنگتن - اسپوتنیک ایران
اشتراک
تلاش برای قطب زدایی از جهان ادامه دارد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، روابط بین الملل در جهان کنونی به قدری پیچیده و چند وجهی است که یافتن دوست و دشمن قطعی و همیشگی در آن دیگر محلی از اعراب ندارد. به همین دلیل است که بسیاری از کشورهای جهان حتی با وجود دوستی نزدیک و وابستگی غیرقابل انکار به آمریکا در بحث تحریم ها علیه ایران، چندان با زیاده خواهی های دونالد ترامپ همراهی نکردند.

همسایگان ایران کم و بیش در برابر تحریم ها موضع منفی گرفتند. شرق و جنوب شرق آسیا توانستند کاخ سفید را به معافیت نفتی از تحریم متقاعد کنند و اروپا، روسیه و چین در پی راهکار عملی برای متعهد ماندن به توافق هسته ای هستند.

قطر - اسپوتنیک ایران
قطر همسایگان را با ایران مبادله کرد

این همراهی نکردن جهان با سیاست های آمریکا در قبال ایران که در نوع خود کم نظیر است، حامل پیام های پیدا و پنهان بسیاری است که پرداختن به آنها می تواند دلایل منطقی این کشورها در حفظ ظرفیت های اقتصادی و سیاسی ایران را مشخص سازد.

رایزنی های کشورهای شرق و جنوب شرق آسیا برای گرفتن معافیت از تحریم ها برگ دیگری بر دفتر ناکارآمدی تحریم های آمریکا افزود. تایوان، ژاپن، چین، کره جنوبی و هند کشورهایی هستند که در فهرست معافیت نفتی از تحریم ها قرار دارند.

در این میان کره جنوبی اعلام کرد از شرکت های خود در ایران که به سبب تحریم ها متضرر شده اند حمایت خواهد کرد.

ترکیه همسایه شمال غرب ایران هم در انتقاد از تحریم ها علیه ایران از پیشگامان بود. ایران نیمی از نفت این کشور را تامین می کند و از قطع واردات نفت اقتصاد ترکیه را با مشکلات بسیاری روبرو خواهد کرد.

روسیه دیگر متحد استراتژیک ایران است که در تعهد برجام ماند و تا مرز منافع ملی خود از ایران حمایت کرد. روس ها تحریم های آمریکا را مطلقا نامشروع و ناقض قطعنامه های سازمان ملل دانستند. ولادیمر پوتین رییس جمهوری روسیه تحریم ها علیه ایران را غیر قانونی خواند.

آمریکا: قصد حمله نظامی به ایران را نداریم - اسپوتنیک ایران
آمریکا: قصد حمله نظامی به ایران را نداریم

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه این کشور هم در واکنش به تحریم ها اعلام کرد: مسکو با وجود تحریم‌ها راه‌هایی برای جلب همکاری با ایران پیدا خواهد کرد. روس ها که خود در فهرست تحریم های آمریکا قرار دارند، تلاش می کنند تا سازوکار تازه و مستقلی برای تجارت با ایران تدوین کنند.

گرچه عدم تبعیت بسیاری از کشورهای منطقه از تحریم های آمریکا حائز اهمیت است اما به سبب پیشینه ارتباطی ایران هم از منظر سیاسی و هم وابستگی اقتصادی آنها به نفت ایران، این عدم تبعیت در قیاس با ناهمسازی اتحادیه اروپا با تحریم های آمریکا در درجه دوم اهمیت قرار می گیرد.

دور تازه تحریم های آمریکا؛ تفاوت قابل ملاحظه ای با دوره های قبل دارد و آن ایستادگی آشکار کشورهای اروپایی در برابر زیاده خواهی های آمریکا است. اتحادیه اروپا به ویژه سه کشور حاضر در توافق هسته ای با ایران، از همان روزهای نخست خروج آمریکا از توافق هسته ای با ایران، اعلام کردند به این توافق پایبند خواهند ماند و این بار کاخ سفید اجماع اروپا را در تحریم ایران نخواهد داشت.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала