صنعت موشکی ایران

© AP Photo / Iranian Defense Ministryصنعت موشکی ایران
صنعت موشکی ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پیشرفت سرنوشت صنعت موشکی ایران چگونه خواهد بود؟

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم، حسن طهرانی مقدم به‌عنوان پدر موشکی ایران شناخته شده است. حال باید دید صنعت موشکی ایران پس از کشته شدن وی، چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد؟

شش سال پیش بر اثر انفجار در پادگان بیدگنه ملارد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی سردار حسن طهرانی مقدم رئیس سازمان جهاد خودکفایی سپاه و جمعی از همکارانش به شهادت رسیدند.

در این حادثه در واقع پدر موشکی جمهوری اسلامی ایران و کسی که توان موشکی ایران توسط او بنیانگذاری شده بود کشته شد.

سپاه ایران به موشک های بالستیک دریایی مجهز شد - اسپوتنیک ایران
سپاه ایران به موشک های بالستیک دریایی مجهز شد

سردار طهرانی مقدم کار خود را با ایده تطبیق آتش خمپاره‌اندازهای سپاه شروع کرده بود و بعدها توانسته بود توپخانه سپاه را با توپهای غنیمتی عراقی بنیانگذاری کند. اما در سال 1363 که عراق در دور جدید جنگ شهرها با موشک‌های اسکاد ساخت شوروی سابق شهرهای ایران را هدف قرار داد، مسئولان نظامی کشور به این فکر افتادند تا برای مقابله به مثل با این اقدام عراق به‌سراغ تشکیل یگان موشکی بروند.

در آن زمان، با خرید تعدادی موشک اسکاد از کشور لیبی و با آموزشی که نیروهای ارتش سوریه به نیروهای ایرانی دادند، یگان موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به‌فرماندهی سردار حسن طهرانی مقدم تشکیل ‌شد. اواسط دهه 70 شمسی با تلاش طهرانی مقدم و نیروهای فرماندهی موشکی سپاه اولین موشک ایرانی با نام شهاب تولید ‌شد.

پس از آن این روند سرعت شتابانی به خود می‌گیرد و ظرف چند سال بعد ایران به جایگاهی می‌‌رسد که توان طراحی و تولید انواع موشک‌های بالستیک سوخت جامد و مایع با بردها و کاربردهای متفاوت را دارا می‌شود و رفته رفته تبدیل به قدرت اول موشکی منطقه و یکی از قدرتهای موشکی دنیا می‌شود.

علاوه بر این، کشور ایران  دارای طیف متنوعی از موشک‌های بالستیک برای هدف قرار دادن اهداف دریایی و زمینی و ضد رادار است که می‌تواند به انواع تهدیدات پاسخ دهد. همچنین اخیراً سردار حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه از افزایش برد موشک‌های دریایی سپاه از 300 کیلومتر به 700 کیلومتر خبر داد. برد موشک‌های بالستیک دریایی سپاه حدود 400 کیلومتر افزایش یافته است و روند توسعه قدرت موشک‌های بالستیک دریایی نیز بدون توقف ادامه پیدا کرده است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала