گزارش و تحلیل

پایان جنگ یمن به روش آمریکایی

© AFP 2023 / Mohammed Huwaisپایان جنگ یمن به روش آمریکایی
پایان جنگ یمن به روش آمریکایی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
هفته گذشته وقتی که آمریکایی ها اعلام کردند جنگ یمن باید ظرف 30 روز پایان یابد همه این سوال را مطرح کردند که چرا 30 روز و نه مثلا 24 ساعت یا حتی شش ماه، البته ما نیز مقاله ای در همین مورد در اسپوتنیک منتشر کردیم.

به هر حال پر واضح بود که این دستور امریکا هدفمند بوده وبی دلیل نبوده که آنها 30 روز را برای پایان جنگ انتخاب کرده بودند.

كما اینکه بسیار واضح است ماجرای توقف سوخت رسانی به هواپیماهای ائتلاف سعودی توسط آمریکا نیز یک بازی بیش نیست.

حدود یک ماه است که ایالات متحده 26 هواپیمای سوخت رسان به عربستان سعودی و 6 هواپیمای سوخت رسان به امارات تحویل داده و کار استخدام خلبان و خدمه آمریکایی جهت هدایت این هواپیماها به اتمام رسیده.

يعنى در واقع ماجرای سوخت رسانی توسط آمریکایی ها ادامه پیدا خواهد کرد اما با هواپیماهایی که پرچم عربستان و امارات را دارند.

اتهام ائتلاف عربی علیه حوثی ها در یمن - اسپوتنیک ایران
اتهام ائتلاف عربی علیه حوثی ها در یمن

اگر آمریکایی ها تصمیم داشتند که جنگ یمن را ظرف یک ماه به پایان برسانند پس چرا هم هواپیماهای سوخت رسان تحویل ائتلاف سعودی داده اند و هم خدمه مورد نیاز آنها را؟

به هر حال مشخص است که آمریکایی ها با ارائه طرح صلح خود می خواستند به چند هدف برسند:

١– یک فرصت یکماهه برای ائتلاف سعودی بخرند تا بلکه حد اقل طی این یکماه آنها بتوانند بندر حدیده را در اختیار بگیرند و برگه ای برای مذاکره داشته باشند.

٢– اذهان را از ماجرای قتل فجیع آقای خاشقجی در کنسولگری عربستان در ترکیه منحرف کنند.

٣– نوعی دو دستگی در میان مقاومت ایجاد کنند تا برخی که از جنگ خسته شده اند صدایشان در بیاید و بگویند که خوب طرح صلحی پیشنهاد شده و چرا به جنگ ادامه دهیم.

٤– با اعلام توقف سوخت رسانی به نیروهای ائتلاف سعودی اذهان جامعه جهانی را از حمایت های آمریکای از این ائتلاف منحرف کنند و خود را به عنوان یک میانجی مطرح کنند.

٥– عربستان سعودی را از این منجلاب که در آن گیر کرده نجات دهند تا بلکه بتوانند روی بحث طرح صلح اعراب و اسرائیل بیشتر تمرکز کنند.

٦– هزینه های سرسام آور جنگ را از بالا دوش عربستان بردارند تا این کشور در شرایط تحریم ایران حاضر باشد نفت خود را ارزان تر به بازار عرضه کنند.

٧– آبروریزی در زمینه اینکه سلاح های دفاعی آنها توان مقابله با موشک های انصار الله را ندارد را تمام کنند.

نياز نیست که فردی کارشناس خبره سیاسی باشد تا بتواند تشخیص دهد جنگ یمن با طرح و نقشه وحمایت و پشتیبانی و ایالات متحده شروع شد ومانند جنگ های دیگری که این کشور در سرتاسر جهان از ویتنام و کره و عراق و افغانستان و لیبی و… بصورت مستقیم راه انداخت تا جنگ های غیر مستقیمی که در سرتاسر جهان، بخصوص سوریه، راه انداخته همه و همه به جز فجایع انسانی و سودهای هنگفت برای کارخانه های تسلیحاتی آمریکا هیچ عایدی نه برای بشریت نه برای اهالی آن کشورها و نه برای آمریکا و نه حتی به قول آنها دمکراسی داشته و فقط منجر شده که جنگ و تروریسم و خشونت در سرتاسر جهان گسترش یابد.

15 نفر در یمن بر اثر حمله کشته شدند - اسپوتنیک ایران
15 نفر در یمن بر اثر حمله کشته شدند

امروزه هم اگر آمریکایی ها به دنبال پایان جنگ یمن می باشند به این دلیل نیست که توانسته اند نتیجه ای به دست آورند، بلکه به این دلیل است که دیگر نمی توانند صدای جامعه جهانی را در قبال جنایات و فجایعی که در یمن اتفاق می افتد، خفه کنند و شاید بتوان گفت تنها موردی که تقریبا همه جناح های سیاسی ایالات متحده امروزه بر آن متحد هستند این است که حمایت بی چون و چرای ایالات متحده از کارهای عربستان سعودی تا کی باید ادامه یابد.

نكته ای که امروزه در میان همه سیاستمداران آمریکایی و غربی مطرح است این می باشد که چرا ایالات متحده باید از عربستان سعودی در شرایطی حمایت کند که حتی یک ماموریت را نتوانسته آنگونه که آمریکایی ها می خواهند به فرجام برساند.

نكته قابل تامل این است که ایالات متحده سالهاست در موضع دشمنی با مردم یمن قرار داشته و دارد و حتی قبل از جنگ عربستان بر علیه یمن مناطق مختلف این کشور را بمباران می کرده و مردمان یمن را به خاک و خود می کشیده، حال با شرایط حمایت بی چون و چرا از عربستان سعودی آیا می توان از آن به عنوان یک میانجی نام برد.

به هر حال باید نشست و دید آیا ائتلاف سعودی پس از چهارسال تلاش خواهد توانست حد اقل طی یک ماه آتی بندر حدیده را در اختیار بگیرد یا نه، بندری که می تواند نقطه عطفی برای مذاکرات احتمالی صلح به حساب آید.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала