گزارش و تحلیل

تاثیر نتیجه انتخابات اخیر آمریکا بر ایران

© REUTERS / Eric Thayerتاثیر نتیجه انتخابات اخیر آمریکا بر ایران
تاثیر نتیجه انتخابات اخیر آمریکا بر ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اینبار نتیجه انتخابات آمریکا طبق پیش بینی ها بود و همانگونه که آمار و پیش بینی ها نشان داد دمکرات ها اکثریت مجلس نمایندگان را در اختیار گرفتند و جمهوریخواهان سنا.

البته آنهایی که کارشناس و پیگیر مسایل آمریکا می باشند از قبل همه متحد القول بودند که رقابت میان دمکرات ها و جمهوری خواه ها بر کرسی های مجلس نمایندگان خواهد بود و شرایط انتخابات فعلی بگونه ای نیست که تغییرات عمده ای را بتوان در مجلس سنا شاهد بود.
به هر حال بسیاری در ایران برای موفقیت دمکرات ها در انتخابات آمریکا برنامه ریزی می کردند و امیدوار بودند و هستند که پس از موفقیت دمکرات ها در به دست آوردن اکثریت در مجلس آمریکا حال بتوان تغییراتی را در رفتار آقای ترامپ مشاهده کرد.
برخی اخبار هم شایع کرده بودند آقای جان کری در جلسه محرمانه ای به آقای دکتر کمال خرازی رئیس کمسیون راهبردی سیاست خارجی و آقای دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران قول داده که پس از انتخابات کنگره و موفقیت دمکرات ها در این انتخابات شرایط آمریکا تغییر کند و از ایران خواسته حد اقل تا بعد از انتخابات کنگره در برجام بماند و بعد تصمیم بگیرد که می خواهد برجام را نگاه دارد یا نه.

پيروزي 2 زن مسلمان در انتخابات کنگره آمريکا - اسپوتنیک ایران
پيروزي 2 زن مسلمان در انتخابات کنگره آمريکا

حال صحت و سقم این صبحت ها به شایع کنندگان بر می گردد ولی ظاهرا حد اقل در مورد ملاقات میان آقای جان کری و آقای محمد جواد ظریف شایعات صحیح بوده و کری اعتراف کرده که با ظریف ملاقات دوستانه داشته.
به هر حال نکته اصلی این است که چه قدر می توان روی موفقیت دمکرات ها در انتخابات آمریکا در رابطه با ایران حساب باز کرد.
اگر منظور از حساب باز کردن این باشد که پس از به قدرت رسیدن دمکرات ها در مجلس نمایندگان حال دمکرات ها این قدرت را پیدا می کنند تا هر قدم آقای ترامپ را به چالش بکشند، می توان گفت این استدلال بصورت نسبی صحیح است و خوب پیروزی دمکرات ها در انتخابات آمریکا می تواند منجر به آن شود که رئیس جمهوری ایالات متحده بیش از پیش درگیر مشکلات داخلی خود شود و کمتر به مسایل بین المللی بپردازد.
همچنین اینکه احتمال موافقت کنگره با حمله احتمالی بر علیه ایران و یا راه اندازی یک جنگ بر علیه ایران کم تر خواهد شد.
اما این بدین معنا نمی باشد که دیگر همه چیز وفق مراد ایران خواهد بود.
اتهام ترامپ به دموکرات ها برای استفاده از تاکتیک روسیه در انتخابات - اسپوتنیک ایران
اتهام ترامپ به دموکرات ها برای استفاده از تاکتیک روسیه در انتخابات
بصورت تاریخی دمکرات ها نشان دادند که کمتر از جمهوری خواه ها نسبت به ایران و ایرانی ها دشمنی ندارند و می توان گفت شدید ترین تحریم ها را ایرانی ها و دیگر ملت های جهان در دوران دمکرات ها شاهد بودند.
همچنین فراموش نکنید که توافق هسته ای را دولت آمریکا زمانی امضاء کرد که دمکرات ها سر کار بودند و از همان زمان هم آمریکایی ها به تعهدات خود عمل نکردند و نه آقای ترامپ جمهوری خواه و ترامپ فقط آمد خط و مشی دمکرات ها را ادامه داد و در نهایت کار را به جایی رساند که تکلیف همه روشن باشد، نمی دانم باید از او تشکر کنیم یا ناراحت باشیم که تکلیف را روشن کرد اما بنده بعضی وقت ها واقعا باور داردم که چه خوب شد ترامپ توافق هسته ای را به هم زد تا همه به فکر راه و چاره باشند.
حال اینکه تصور شود با رسیدن دمکرات ها به اکثریت دیگر همه چیز تغییر می کند اشتباهی بسیار ساده لوحانه به حساب می آید، سیاست کلی ایالات متحده دشمنی با ایران است چه زمان دمکرات ها چه زمان جمهوری خواه ها و چه بسا تاثیر لابی های صهیونیستی بر دمکرات ها معمولا بسیار بیشتر از جمهوری خواه ها می باشد.
به نظر می آید باید به آنهایی که از نتیجه انتخابات آمریکا خوشنود می باشند و باور دارند دمکرات ها مشکلات ایران را حل می کنند گفت از این امام زاده شفایی به دستتان نمی آید، باید خودتان به فکر خودتان باشید.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала