طلوع خورشید چه صدایی دارد؟+ویدئو

© Photo / NASA/Goddard/SDOصدای طلوع خورشید
صدای طلوع خورشید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ناسا صدای طلوع خورشید را در مریخ ضبط کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وبگاه citechdaily.com، محققان دانشگاه انگلیا راسکین انگلیس با استفاده از اطلاعات به دست آمده توسط کاوشگر رباتیک Opportunity و تکنیک Data Sonification توانستند صدای طلوع خورشید را در مریخ ضبط کنند.

تکنیک Data Sonification شامل فرآیند تبدیل اطلاعات و داده ها به صدا به منظور درک یا انتقال اطلاعات است. برای این منظور محققان تصویر طلوع خورشید را از چپ به راست و پیکسل به پیکسل اسکن کرده و میزان شفافیت و اطلاعات رنگی آن را با مدل دیجیتالی ارتفاع در مریخ ترکیب کردند.

سپس با استفاده از الگوریتم های خاصی توانستند به هریک از عناصر به دست آمده از این فرآیند، یک گام موسیقی و ملودی تخصیص دهند. بدین ترتیب تصویر مربوط به طلوع خورشید در سطح مریخ به یک فایل صوتی به مدت دو دقیقه تبدیل شد.

کاوشگر رباتیک Opportunity از سال 2004 میلادی اطلاعات تصویری مریخ را برای ناسا گردآوری و ارسال می کند، اما در سال جاری میلادی در اثر یک طوفان غبار ارتباط آن با زمین قطع شد.

قرار است صدای طلوع خورشید که با عنوان Mars Soundscapes نام گذاری شده است در کنفرانس Supercomputing SC18 که در تاریخ 13 نوامبر در دالاس برگذار خواهد شد، در غرفه ناسا برای علاقمندان پخش شود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала