واکنش اتحادیه اروپا به قطع ارتباط بانک های ایرانی با سوئیفت

© Sputnik / Alexey Vitvitsky /  مراجعه به بانک تصاویر واکنش اتحادیه اروپا به قطع ارتباط بانک های ایرانی با سوئیفت
واکنش اتحادیه اروپا به قطع ارتباط بانک های ایرانی با سوئیفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سخنگوی اتحادیه اروپا به خاطر قطع ارتباط برخی از بانک های ایرانی با سوئیفت ابراز تاسف کرد.

به گزارش اسپوتنیک، روز سه شنبه سخنگوی اتحادیه اروپا ضمن اظهار تاسف به خاطر تصمیم سیستم ارتباطات و پرداخت های بانکی سوئیفت ابراز عقیده کرد چنین کاری "می تواند بر تمامیت سیستم مالی بین المللی تاثیر بگذارد".
به گفته وی، بروکسل به حمایت از برجام ادامه می دهد چون این توافقنامه هسته ای به تامین امنیت اتحادیه اروپا کمک می کند.
پیشتر سامانه تراکنش‌های مالی بین‌بانکی موسوم به سوئیفت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که دسترسی بعضی از بانک‌ها ایرانی را در راستای «ثبات و یکپارچگی نظامی مالی جهانی»‌ تعلیق کرده است.
قبل از استوین منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا با تهدید ضمنی سوئیفت گفته بود که اگر این سیستم به تسهیل صادرات نفت ایران کمک کند، تحت تحریم قرار خواهد گرفت.

طرح اتحادیه اروپا برای پیوستن روسیه و چین به جایگزین سوئیفت - اسپوتنیک ایران
طرح اتحادیه اروپا برای پیوستن روسیه و چین به جایگزین سوئیفت

به گفته وزیر خزانه‌داری آمریکا: «ما به سوئیفت [اعلام کردیم] که در صورت ضرورت برای تداوم فشارهای اقتصادی شدید علیه نظام ایران، وزارت خزانه‌داری [آمریکا با شدت] از اختیارات خود استفاده خواهد کرد و سوئیفت اگر به تأمین خدمات پیام‌رسانی مالی برای برخی نهادهای مالی خاص مشخص‌شده [تحت تحریم] ایرانی بپردازد، ممکن است تحت تحریم‌های آمریکا قرار بگیرد.»
مایک پومپئو، وزیر خارجه آمریکا به همراه استیون منوچین وزیر خزانه‌داری ایالات متحده به ارائه جزئیات جدیدی از دوره جدید تحریم‌های آمریکا علیه ایران پرداختند. در دور جدید اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، 50 بانک و زیرمجموعه‌های آن‌ها، بیش از 200 شخص و کشتی‌های بخش کشتی‌رانی، خطوط هواپیمایی ایران‌ایر و بیش از 65 فروند از هواپیماهای آن هدف تحریم قرار گرفته‌اند.
موج دوم تحریم های آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اطلاع داد که واشنگتن کشورهای چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را به طور موقت از این تحریم ها معاف می کند. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد. واشنگتن قصد دارد اقداماتی را علیه کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد و کشورهایی را که به خرید نفت از ایران ادامه می‌دهند مجازات کند. گفتنی است ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای برجام در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد. تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала