بندر چابهار از تحریم های آمریکا خارج می شود

CC0 / Pixabay / بندر چابهار از تحریم های آمریکا خارج می شود
بندر چابهار از تحریم های آمریکا خارج می شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایالات متحده آمریکا، بندر چابهار در جنوب ایران را جز استثنائات تحریم ها قرار داد.

به گزارش اسپوتنیک وزیر امور خارجه آمریکا، مایکل پومپو اعلام نمود که این کشور برخی استثنایئات برای تحریم های اعمال شده علیه ایران در نظر دارد تا مانع توسعه بندر چابهار در جنوب شرقی ایران برای اقتصاد همسایه افغانستان باشد. این گزارش روز سه شنبه توسط رویترز به نقل از نماینده رسمی وزارت امور خارجه منتشر شد.

معافیت عراق از برخی تحریم های علیه ایران - اسپوتنیک ایران
معافیت عراق از برخی تحریم های علیه ایران

این استثنا امکان ساخت یک راه آهن از این بندر را برای استفاده افغانستان و حمل کالاهای غیر تحریمی مانند غذا و دارو را فراهم می نماید.

ششم اوت 2018 اولین موج تحریم های آمریکا علیه ایران که پس از توافقنامه هسته ای در سال 2015 متوقف شده بود، دوباره به اجرا گذاشته شد.

تحریم های آمریکا شامل محدودیت مرتبط با تجارت ایران در زمینه طلا و فلزات گرانبها و تحریم های هواپیمایی و خودرویی هستند. تحریم های نفتی ایران نیز در ماه نوامبر سال 2018 به مرحله اجرا در می آید. علاوه براین واشنگتن قصدارد اقداماتی را در برابر کشورهایی که با ایران همکاری می کنند صورت دهد. بقیه تحریم های آمریکا از 5 نوامبر اجرا خواهند شد.

در تاریخ 8 ماه مه، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا خبر خروج واشنگتن از توافقنامه برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و احیای تحریم ها ی این کشور علیه تهران را را اعلام نمود. این توافقنامه موجب محدودیت در فعالیت های هسته ای ایران و جلوگیری از اقدامات یکجانبه آمریکا و شورای امنیت سازمان ملل متحد و اتحادیه اروپا در تحریم های یک طرفه می باشد.

تحریم های تکمیلی آمریکا که صادرات نفت را نیز شامل می شود از پنجم نوامبر اجرایی شد. مایک پمپئو وزیر امور خارجه آمریکا اطلاع داد که واشنگتن کشورهای چین، هند، ایتالیا، یونان، ژاپن، کره جنوبی، تایوان و ترکیه را به طور موقت از این تحریم ها معاف می کند. برایان هوک نماینده ویژه آمریکا در امور ایران هشدار داد، کسانی که بخواهند مکانیزم محدودیت های علیه ایران را دور بزنند ، بلافاصله تحریم خواهند شد.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала