افشای تلاشهای ترامپ برای دیدار با رئیس جمهور ایران

© AFP 2023 / Nicholas Kamm افشای تلاش های آمریکا برای دیدار ترامپ با رئیس جمهور ایران
افشای تلاش های آمریکا برای دیدار ترامپ با رئیس جمهور ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون وزیر امور خارجه ایران از تلاش های تیم آمریکایی برای دیدار ترامپ با روحانی در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل پرده برداشت.

آمادگی ترامپ برای دیدار با  رهبر ایران - اسپوتنیک ایران
آمادگی ترامپ برای دیدار با رهبر ایران
به گزارش اسپوتنیک به نقل از آخرین خبر؛ عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه ایران گفت: تا قبل از خروج ترامپ از برجام ما با آمریکایی ها در چارچوب برجام و در جهت مسائل اجرایی آن تماس داشتیم و در حاشیه کمیسیون مشترک برجام ملاقات دوجانبه هم انجام می‌دادیم. در همین راستا آقای تام شانن معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا به دلیل حضور در جلسات کمیسیون مشترک برجام با من تماس داشت.

عباس عراقچی گفت: سال گذشته ترامپ اولین سخنرانی خود را به عنوان رییس جمهور آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل انجام داد که بسیار تند بود و حملات لفظی زیادی نسبت به ایران انجام داد، برخی معتقدند این تندترین سخنرانی یک رئیس جمهور آمریکا علیه ایران در طول چهل سال گذشته بوده است، با این حال چند ساعت بعد تام شانن به موبایل من زنگ زد، من و دکتر ظریف احتمال می‌دادیم که تقاضای دیدار تیلرسون وزیر خارجه سابق آمریکا و اولین وزیر خارجه ترامپ با دکتر ظریف را دارد لذا با صلاحدید دکتر ظریف جواب تماس او را ندادم، وی چندین بار دیگر هم تماس گرفت ولی من جواب ندادم.

عراقچی افزود: پس از بی توجهی ما، از نمایندگی آمریکا با نمایندگی جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل تماس گرفته و اصرار می‌کنند که من جواب تلفن "شانن" را بدهم. نمایندگی داستان را به ما گفت و قرار شد من جواب تلفن را بدهم و بگویم که امکان دیدار وزرای خارجه وجود ندارد، این بار وقتی شانن تماس گرفت جواب دادم و او گفت رییس من می خواهد با رییس شما صحبت کند، من پاسخ دادم وزیر خارجه ایران آمادگی این دیدار را ندارد، اما او گفت منظورم رییس جمهور امریکاست که تقاضای دیدار با رییس جمهور ایران را دارد نه وزیر خارجه. ناخوداگاه خنده ام گرفت و گفتم من پیام شما را انتقال می دهم ولی امیدی نداشته باشید. شانن حتی ساعت و محل پیشنهادی ملاقات را هم گفت.

معاون ظریف افزود: در راهروی سازمان ملل دکتر ظریف را پیدا کردم. مشغول صحبت با وزیر خارجه تاجیکستان بود. وقتی صحبتش تمام شد ماجرا را به او گفتم. ایشان هم خنده اش گرفت. به اتفاق نزد دکتر روحانی رفتیم و موضوع درخواست ترامپ را به رییس جمهور گفتیم. ایشان هم باور نمی‌کرد، حتی با توجه به سخنان بسیار تند چند ساعت قبل ترامپ سوال کرد آیا مطمئنید خود شانن بود؟ نکند کسی دست انداخته است! گفتم مطمئنم خودش بود. بهرحال قرار شد اصلا پاسخ ندهیم. یک ساعت بعد رییس جمهور یک کشور اروپایی را واسطه کردند و او در تماس تلفنی با دکتر روحانی درخواست کرد ملاقات صورت گیرد که آقای روحانی قبول نکردند.

با این روایت عراقچی در مورد ترامپ، به نظر می رسد ترامپ همچنان معتقد است که با سیاست اول تهدید و فشار و سپس پیشنهاد مذاکره، می تواند دیگران را محبور به کرنش کند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала