انتقاد شدید رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان از آمریکا

© Photo / Marc Mullerانتقاد شدید رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان از آمریکا
انتقاد شدید رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان از آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی ضمن انتقاد از مواضع آمریکا در خصوص پرونده جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مقتول سعودی گفت: کشوری که بر اساس اطلاعات اشتباه، هزاران نفر از مردم (عراق) را می‌کُشد، نباید از دیگران انتقاد کند.

Activista con la foto del periodista desaparecido, Jamal Khashoggi - اسپوتنیک ایران
خیابان خاشقجی مقابل سفارت عربستان در لندن + عکس
به گزارش اسپوتنیک به نقل از دانشجو، «ترکی فیصل» رئیس کنونی شورای تحقیقات ملک فیصل و رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان به صورت علنی، آمریکا را به دلیل انتقاد از ریاض در پی کشته شدن خاشقچی در داخل کنسولگری سعودی در استانبول، مورد حمله شدید لفظی خود قرار داد.

وی که در نشست شورای ملی روابط آمریکایی-عربی سخنرانی می‌کرد، گفت: «کسی که در خانه شیشه‌ای نشسته است، به سوی مردم سنگ نمی‌اندازد.»

ترکی فیصل در ادامه انتقادات صریح خود از مقامات آمریکایی که خواستار مجازات عاملان قتل خاشقچی شدند، افزود: «کشور‌هایی که افراد بی‌گناه را شکنجه و زندانی می‌کنند و جنگ‌هایی راه انداخته‌اند که در آن هزاران نفر بر اساس اطلاعات اشتباه کشته شده‌اند، باید از انتقاد کردن از دیگران خجالت بکشند.»

رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی تاکید کرد، «کشور‌هایی که در حق خبرنگاران و حتی مردم عادی ظلم می‌کنند، نباید ادعای حمایت از آزادی بیان داشته باشند.»

او اظهار داشت که کشورش با همکاری متحدان خود نقش راهبردی مهمی در خصوص تحقق صلح منطقه دارد. ریاض خواستار همکاری و شراکت با آمریکا امیدوار است و از واشنگتن هم می‌خواهد که همین مواضع را اتخاذ کند.

وزارت خارجه آمریکا دیشب در بیانیه‌ای اعلام کرده بود، واشنگتن از عربستان می‌خواهد که محل اختفای جسد جمال خاشقچی را فاش کند و در اسرع وقت آن را به خانواده‌اش بازگرداند.

دولت آمریکا تاکید کرد که باید به حساب همه مسئولان قتل خاشقی رسیدگی شود و عاملان و مسئولان آن مجازات شوند.

مایک پامپئو وزیر امور خارجه آمریکا هم دیشب گفت که آمریکا به چند هفته زمان نیاز دارد تا به شواهد کافی برای اعمال تحریم در خصوص قتل جمال خاشقچی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسول‌گری سعودی در استانبول دست یابد.

جمال خاشقجی که از منتقدان «محمد بن سلمان»، ولی عهد سعودی بود از بعد از ظهر دهم مهر، بعد از ورود به کنسولگری عربستان سعودی در استانبول ناپدید شد. دادستان استانبول گفت که خاشقچی ابتدا خفه و سپس جسد وی برای انتقال راحت‌تر به خارج از ساختمان کنسولگری سعودی در استانبول، تکه تکه شد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала