خیابان خاشقجی مقابل سفارت عربستان در لندن + عکس

© REUTERS / Osman OrsalActivista con la foto del periodista desaparecido, Jamal Khashoggi
Activista con la foto del periodista desaparecido, Jamal Khashoggi - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سازمان عفو بین‌الملل یک ماه پس از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی در اقدامی نمادین تابلوی «خیابان خاشقجی» را مقابل سفارت عربستان سعودی در لندن قرار داد.

اکسپرس: انگلیس در جریان دستور ربایش خاشقجی بوده است - اسپوتنیک ایران
اکسپرس: انگلیس در جریان دستور ربایش خاشقجی بوده است
به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا؛ این اقدام رأس ساعت یک و چهارده دقیقه ظهر امروز، درست زمانی که گفته می‌شود خاشقچی وارد سفارت عربستان در استانبول ترکیه و پس‌ازآن ناپدید شد، صورت گرفت.    

خاشقجی روزنامه‌نگار منتقد سعودی دوم اکتبر(دهم مهرماه) برای انجام امور مربوط به ازدواجش وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و در آنجا کشته شد.

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15مأمور از نزدیکان محمد بن سلمان ولیعهد عربستان که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی هستند و ادعای آل سعود درباره این روزنامه‌نگار کذب است.

برخی گزارش‌ها حاکی است که جسد خاشقجی با اسید نابودشده است.

«کیت الن» مدیر دفتر انگلیس سازمان عفو بین‌الملل گفت: تمام دنیا از این قتل وحشیانه در شوک به سر می‌برد و مهم است که اجازه ندهیم این اقدام گستاخانه بدون اجرای عدالت فراموش شود.

وی افزود: قاتلان خاشقجی بایستی محاکمه شوند. برخلاف ادعای ولیعهد سعودی، در این کشور هیچ اصلاحاتی صورت نگرفته و منتقدین و فعالان سیاسی به شکل وحشیانه‌ای به قتل رسیده‌اند.

این فعال مدنی خواستار تجدیدنظر دولت انگلیس در روابط خود با عربستان شد و افزود: دولت بایستی سریعاً همکاری‌های تسلیحاتی خود با ریاض و سایر اعضاء ائتلاف جنگ علیه یمن را متوقف کند.

انگلیس یکی از تأمین‌کننده‌های اصلی سلاح برای تجاوز حاکمان سعودی به مردم فقیر و بی‌دفاع یمن به شمار می‌رود.

این کشور از زمان آغاز جنگ یمن به رهبری عربستان که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند این کشور و زخمی شدن ده‌ها هزار نفر دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است.

دولت انگلیس در پی قتل خاشقجی، از سوی افکار عمومی تحت‌فشار زیادی قرار دارد تا همکاری‌های تسلیحاتی با این کشور را متوقف کند. با این‌حال این کشور حاضر به عقب‌نشینی از معاملات تسلیحاتی میلیارد دلاری با عربستان نیست.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала