تسلیم آمریکا در برابر واقعیات ژئوپلتیک و تخفیف تحریم ها علیه ایران

© AFP 2023 / Carlos Barriaتسلیم آمریکا در برابر واقعیات ژئوپلتیک و تخفیف تحریم ها علیه ایران
تسلیم آمریکا در برابر واقعیات ژئوپلتیک و تخفیف تحریم ها علیه ایران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
یک رسانه آمریکایی با توجه به عقب‌نشینی‌های دولت ترامپ از اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها علیه ایران نوشته است طرح او برای اعمال فشارحداکثری علیه ایران سرانجام در برابر واقعیت‌های ژئوپولتیک سرتعظیم فرود آورده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم وبسایت امریکایی "آکسیوس" برای اثبات نظرش به اخبار اخیر درباره قصد دولت ترامپ برای اعطای معافیت‌های تحریمی به برخی از مشتری‌های نفتی ایران، از جمله هند اشاره کرده است.
این رسانه همچنین به سخنان «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید استناد کرده که روز چهارشنبه به عقب‌نشینی از کارزار فشار حداکثری علیه ایران اعتراف کرده بود. بولتون گفت: «می‌خواهیم به فشار حداکثری دست پیدا کنیم ولی نمی‌خواهیم به دوستان و شریکانمان هم آسیب بزنیم.»
آکسیوس در توضیح درباره اهمیت این اظهارنظر می‌نویسد: «بعد از 6 ماه مطالبه پر تب و تاب مبنی بر اینکه کشورها باید تا 5 نوامبر کاملاً واردات نفت ایران را قطع کند، دولت ترامپ سرانجام در برابر واقعیت‌های سخت ژئوپولتیکی و اقتصادی سر تعظیم فرود آورده است.»
آکسیوس نوشته دولت ترامپ برای هند معافیت صادر کرده تا این کشور به واردات 1.25 میلیون تن نفت خام از ایران تا ماه مارس ادامه دهد. کره جنوبی، ترکیه و عراق هم به دنبال معافیت‌های مشابه هستند و احتمالاً آن را دریافت می‌کنند.
رسانه آمریکایی همچنین تصریح کرده چین هم در ماه اکتبر 20 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری کرده است.

سرنوشت ایران پس از دوشنبه سیاه تحریم های آمریکا - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
سرنوشت ایران پس از دوشنبه سیاه تحریم های آمریکا

در این گزارش آمده هر چه سیاست موسوم به «فشار حداکثری» علیه ایران با موفقیت بیشتری اجرا شود، قیمت نفت و بنزین افزایش پیدا کرده و به مشتری‌های آمریکایی لطمه خواهد زد. دولت ترامپ به علاوه متحدان آمریکا که به توافق هسته‌ای برجام پایبند هستند را خشمگین خواهد کرد.
علاوه بر این، تنبیه‌های شدیدتر موجب خواهد شد کشورهای اروپایی به دنبال راه‌هایی جایگزین برای دور زدن تحریم‌های آمریکا برآیند.
در همین حال، یک سایت نزدیک به نومحافظه‌کاران آمریکایی بامداد جمعه ادعا کرده مایک پامپئو، وزیر خارجه این کشور متقاعد شده ارتباط ایران را با سوئیفت قطع نکند.
واشنگتن‌فری‌بیکن که از تشدید تحریم‌ها علیه ایران حمایت می‌کند ادعا کرده دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا آماده است امتیازاتی به ایران اعطا کند که باعث تخفیف اثر تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه این کشور خواهد شد.
این رسانه نوشته مقام‌های ارشد وزارت خارجه آمریکا که در حال کار بر روی موضوع تحریم‌های ایران هستند، پامپئو را مجاب کرده‌اند به ایران اجازه دهد ارتباطش را با سوئیفت که سامانه‌ای برای تسهیل ارتباطات بانکی است، حفظ کند.
علاوه بر این، روزنامه واشنگتن‌اگزماینر گزارشی منتشر کرده که از سرخوردگی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید پس از نرم شدن دولت ترامپ در اجرای سخت‌گیرانه تحریم‌ها علیه ایران حکایت دارد.
واشنگتن‌اگزماینر به نقل از دو منبع آگاه نوشته بولتون در مراسم معرفی برنامه کاخ سفید برای احیای تحریم‌ها علیه ایران شرکت نخواهد کرد.
طبق این گزارش، بولتون این تصمیم را بعد از آن گرفته که دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیماتی اتخاذ کرده که طرفداران اعمال فشارحداکثری علیه ایران را مأیوس کرده است.
دولت ترامپ بر خلاف ادعاهای اولیه که گفته بود قصد دارد صادرات نفت ایران را به صفر برساند اکنون تصمیم گرفته به برخی از مشتری‌های نفتی ایران معافیت اعطا کند.
واشنگتن‌اگزماینر نوشته نتیجه این تصمیم‌ها، سرخورده شدن برخی از طرفداران سیاست اعمال فشار حداکثری علیه ایران است که جان بولتون شاخص‌ترین چهره آن در دولت فعلی آمریکا به شمار می‌رود.
بولتون قرار بود، روز جمعه بیانیه‌ای درباره تحریم‌های ایران قرائت کرده و از طرح آمریکا برای اعمال فشار بر ایران رونمایی کند. او عصر پنجشنبه این برنامه را لغو کرده است.

 

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала