هشدار رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان درباره روابط ریاض و واشنگتن

© REUTERS / Jonathan Ernstهشدار رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان درباره روابط آمریکا و عربستان
هشدار رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان درباره روابط آمریکا و عربستان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
رئیس سابق سازمان اطلاعاتی عربستان سعودی هشدار داد، خشم آمریکا، که عربستان سعودی را در حادثه قتل روزنامه‌نگار منتقد، هیولا و شرور پیش چشم جهانیان جلوه می‌‌دهد، روابط استراتژیک با ایالات متحده را تهدید می‌کند.

تحریم شدید آمریکا علیه عربستان پس از قتل خاشقجی - اسپوتنیک ایران
تحریم شدید آمریکا علیه عربستان پس از قتل خاشقجی
به گزارش اسپوتنیک به نقل از تسنیم؛ شاهزاده «ترکی بن‌فیصل» رئیس سابق سازمان اطلاعات عربستان سعودی هشدار داد، خشم آمریکا به دلیل حادثه قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان، روابط استراتژیک ریاض و واشنگتن را تهدید می‌کند.

جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد «محمد بن‌سلمان» ولیعهد سعودی، که زمانی مشاور ترکی الفیصل بود، دوم اکتبر، پس از ورود به کنسولگری کشورش در استانبول به قتل رسید و مکان دفن جسد او هنوز مشخص نیست.

طبق این گزارش، شاهزاده فیصل روز گذشته در یک سخنرانی در «شورای ملی روابط آمریکا-عربستان» گفت: «ما روابط راهبردی با ایالات متحده را ارج می‌نهیم و امیدواریم که پایدار باشد. ما امیدواریم که ایالات متحده هم در مقابل، اقدام مشابهی انجام دهد.»

او با بیان این‌که روابط آمریکا و عربستان سعودی از بحران‌های بی‌سابقه طی بیش از 70 سال گذشته عبور کرده است، گفت: «این روابط، امروز بار دیگر تهدید می‌شود.»

رئیس سابق سازمان اطلاعات سعودی افزود: «این تراژدی غیرقانونی است؛ آن(قتل خاشقجی) به عاملی برای حمله به عربستان سعودی و به دستمایه هیولا نشان دادن این کشور تبدیل شده، همان‌گونه که در بحران‌های پیشین این اتفاق افتاده بود. شدت حمله و تحقیر ناشی از این موضوع، عادلانه نیست و نسبت دادن روابط ما به این جریان، اصلا عاقبت خوبی ندارد.»

این شاهزاده سعودی، که ریاست مرکز پژوهش‌های اسلامی موسوم به «الملک الفیصل» را بر عهده دارد، در بخشی از سخنرانی خود گفته روابط ریاض و واشنگتن «گسترده‌تر از آن است که سقوط کند». به گفته او این روابط، دربرگیرنده مسائل مختلفی از تولید نفت، خرید جنگ‌افزار، همکاری‌ها در جریان صلح خاورمیانه و نیز اقدامات و تلاش‌های برای مقابله با نفوذ ایران در منطقه، است.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала