گزارش و تحلیل

ایرانی بودن دلیل دیگری برای تحریم های جدید علیه تهران

© Fotolia / Сmfotoworksایرانی بودن دلیل دیگری برای تحریم های جدید علیه تهران
ایرانی بودن دلیل دیگری برای تحریم های جدید علیه تهران - اسپوتنیک ایران
اشتراک
ایرانی تبار بودن بهانه ای برای تحریم های جدید اروپاعلیه ایران شده است.

ابرهای سیاه و غلیظ روابط دانمارک و ایران را تیره می سازند. در حالی که رهبران کشورهای اروپایی سعی می کنند برجام ایران حفظ شود، دانمارک دست به مقابله خشنی با تهران می زند.

پلیس دانمارک بازداشت شهروند ایرانی الاصل نروژ را با اتهام حمله به رهبر شاخه دانمارکی گروهک جدایی طلب «جنبش عربی آزادیبخش الاهواز» اعلام کرد.  مطابق با اعلامیه سرویس امنیت و اطلاعات دانمارک، سازمان اطلاعات ایران در پشت سر این قضیه قرار دارد.

افزون برآن، وزارت امور خارجه دانمارک سفیر خود را از تهران فراخواند و آندرس ساموئلسون وزیر خارجه دانمارک اعلام نمود که کپنهاگ به دلیل این اقدام تهران خواستار وضع تحریم های جدید علیه ایران خواهد شد.

سرگی ولادیمیرویچ دمیدنکو دانشیار علوم اجتماعی آکادمی ملی اقتصاد و اداره دولتی روسیه وابسته به ریاست جمهوری فدراسیون روسیه ، کارشناس مسائل تروریسم و سیاست بین الملل متذکر شد که برخورد کپنهاگ به این موضوع بسیار مبهم است و برای تغییر جو سیاسی در رابطه با اتحادیه اروپا و ایران اهمیت ناچیزی دارد.

سرگی ولادیمیرویچ دمیدنکو:«در دانمارک رهبران جنبش های تروریستی و جدایی طلب به اشکال و طرق مختلف وارد دانمارک می شوند. مهمترین شکل نفوذ به کشور آن است که شخص خودش را متعلق به  نوعی سازمان سیاسی غیر قانونی اعلام بکند. در کشوری مانند دانمارک برخلاف عقل سلیم و منطق، اینگونه افراد از مقام« قربانی تبعیض سیاسی» به ثبت می رسند و از حق  دریافت پناهندگی، هزینه معاش و سکونت راحت برخوردار می شوند.

اگر بطور کلی به این موضوع بنگریم، دانمارک برخلاف بریتانیا و آمریکا فاقد هرگونه موضعی در رابطه با مسأله ایران است. از اینرو این قضیه در رابطه با ایران حرکت مبهمی است و می توان آن را نوعی تحریک و دسیسه سیاسی نامید که «طرف سوم» در طراحی آن دست داشته است».

کارشناس روس با صحبت در باره کارایی اقدام دانمارک جهت متمایل کردن اتحادیه اروپا به برقراری  تحریم های جدید علیه تهران متذکر شد که «رأی دانمارک در اتحادیه اروپا اهمیت چندانی ندارد».

سرگی ولادیمیرویچ دمیدنکو:«موضع اتحادیه اروپا همیشه شبیه موضع آمریکا نیست. تمام اقدامات اتحادیه اروپا در رابطه با ایران از منافع اقتصادی و نه سیاسی نشأت می گیرد. بعید است بتوان باور کرد که کمپین ضد ایرانی برای اروپا لازم باشد. این قضیه بعید است بطور ریشه ای بر سطح مناسبات اتحادیه اروپا و ایران تأثیر بگذارد. اگر حتی اتحادیه اروپا برای همراه شدن با آمریکا علیه ایران آماده باشد، این آمادگی همه جهات را دربرنمی گیرد و یک رأی، سهمی در آن نخواهد داشت».

سید هادی افقهی کارشناس مسایل خاورمیانه کشورهای عربی، کارمند سابق سفارت ایران در لبنان  با گفته های کارشناس روس در رابطه با تحریکات طرف سوم علیه ایران در این قضیه موافق است. وی در صحبت با اسپوتنیک متذکر شد که در این جارو جنجال دیپلماتیک فقط یک کشور ذینفع است-آمریکا.

سید هادی افقهی:«اتهاماتی که دارند به ایران می زنند چیز جدیدی نیست و بی دلیل هم نیست. ما الآن در آستانه تحریم های مرحله دوم آمریکا هستیم که شدیدتر هم هست و به آن می گویند تحریم های نفتی. بنابراین آمریکا می خواهد که زمینه ای برای انجام تحریم ایجاد بکند و چهره ایران را به عنوان کشور تروریستی در واقع معرفی کند، منتها از کشورهای هم پیمان خودش دارد استفاده می کند. چندی پیش در فرانسه هم یکی از دیپلمات های ما را متأسفانه زندانی کردند با اینکه مصونیت سیاسی داشت. گفته شد که ایشان می خواسته بر علیه عناصر سازمان منافقین مجاهدین خلق اقدام تروریستی بکند. ولی نتوانستند ثابت بکنند. بعد باز در کشور دیگری فکر کنم هلند همچین ادعایی کردند. الآن این مورد سوم است. در دانمارک گفته شد یک دانمارکی ایرانی تبار می خواسته علیه رهبران «الاهواز» دست به اقدام تروریستی بزند. اولا رهبران «الاهواز» در آنجا چکار می کنند؟ چرا دانمارک به آنها مصنویت داده است؟ مگر دانماریکی ها خودشان ندیدند؟ رهبران داعشی «الاهواز» خودشان مسئولیت عمل تروریستی را قبول کردند. وقتی خود آنها می گویند ما این کار را انجام دادیم و شما یک کشور متمدن و ضد تروریستی هستید، پس چرا اینها را محاکمه نمی کنید و تحویل اروپا نمی دهید؟

مسأله دیگر مسأله خاشقجی است که دارد فشار زیادی به اروپا و آمریکا وارد می آورد. واضح است که این ادعای دانمارک جدا از آن فضا سازی و سناریویی که آمریکا بر علیه ایران به راه انداخته است و می خواهد بگوید که من دارم کار درستی می کنم و دارم ایران را تحریم می کنم چون ایران حامی تروریسم است، نیست. متأسفانه بدون هیچ دلیلی که برای افکار عمومی دنیا ارائه بکنند این صحنه سازی ها را انجام می دهند»…

اسرائیل در مرکز جنجال دیپلماتیک

© Sputnik / Kristina Afanasyeva /  مراجعه به بانک تصاویر دستاورد جدید اسرائیل در زمینه صادرات تسلیحات
دستاورد جدید اسرائیل در زمینه صادرات تسلیحات - اسپوتنیک ایران
دستاورد جدید اسرائیل در زمینه صادرات تسلیحات

دانمارک جزئیات در باره هویت شاخه جدایی طلب «جنبش عربی آزادیبخش«الاهواز» را منتشر نمی کند و هیچگونه اطلاعاتی در باره اینکه چند تن از اعضای این گروهک در آن کشور بسر می برند فاش نمی سازد. تهران اتهام شرکت داشتن سرویس اطلاعاتی خود در قضیه دانمارک را رد کرده است.

بهرام قاسمی سخنگوی رسمی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به اتهام وارده از سوی دانمارک به ایران اعلام داشت:«زمانی که بین ایران و اروپا روابط عادی برقرار می شود، بعضی از کشورها سعی می کنند مشکل ایجاد کنند».

وی تصمیم دانمارک در باره وضع تحریم ها را «غیر قابل پیش بینی» نامید و گفت:«این اقدام  توسط گروهک های ضد انقلاب و تروریستی در اروپا، منطقه و آمریکا طرحریزی شده است و هدف آن —دامن زدن به جنگ روانی علیه ایران است».

شایان ذکر است که همانا شرکت رادیوتلویزیون «کان» اسرائیل گزارش داد که دانمارک اطلاعات  مربوط به نقشه سازمان ویژه ایران در خصوص از بین بردن شخصیت اپوزیسیون در خاک آن کشور را از « موساد» اسرائیل دریافت کرده است.

سید هادی افقهی کارشناس سیاسی ایران معتقد است که این کار همانا در قالب کمپین ضد ایرانی صورت می گیرد و اطلاعات سرویس ویژه تل آویو اطلاعات کاذب است که نباید آن ها را جدی گرفت.

سید هادی افقهی:«همیشه رژیم صهیونیستی اطلاعات کاذب به اروپایی ها می دهد، اطلاعات کاذب به حکام خلیج فارس می دهد که ایران دنبال توسعه طلبی است و می خواهد بیاید یکی یکی کشورهای شما را اشغال بکند، حتی اقای ترامپ هم وقتی خطاب به بن سلمان می گفت باید پول بدهی  پول بدهی ، آخر سر  خیلی موذیانه و نیشدار گفت، آنهایی که اهل سیاست نیستند و اطلاعات استراژیکی اشان ضعیف است… و این باعث شد آنها فکر کنند که آقای ترامپ گفت:« ایران اگر اراده بکند می تواند در عرض 12 دقیقه عربستان را بگیرد». به این ترتیب دارند ایران را به عنوان یک عنصر موذی و خطرناک و اشغالگر نشان می دهد و از ایران یک هیولا می سازند»…

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала