گزارش و تحلیل

برخی رئیس جمهورها، نیاز به مشاور روحانی دارند تا کشورهای دیگر را به نابودی نکشند

© AP Photo / Pavel Golovkinبرخی رئیس جمهورها، نیاز به مشاور روحانی دارند تا کشورهای دیگر را به نابودی نکشند
برخی رئیس جمهورها، نیاز به مشاور روحانی دارند تا کشورهای دیگر را به نابودی نکشند - اسپوتنیک ایران
اشتراک
برخی کشورها نیاز به مشاوران دینی و روحانی دارند تا دیگر کشور ها را به نابودی نکشانند.

به گزارش اسپوتنیک در چارچوب 200 مین سالگرد تاسیس دانشکده شرق شناسی (مطالعات شرقی) وابسته به آکادمی علوم روسیه، برخی رویدادهای علمی و مراسماتی در مسکو برگزار می شود. از جمله کنفرانس"اسلام در دنیای مدرن: خلسه و فداکاری"که در آن چهره های مذهبی روسیه، نمایندگان برخی موسسات فدراسیون روسیه و کارشناسان از دیگر کشورها برای تبادل نظر دور هم جمع شده اند. در این راستا، دمیر حضرت محی الدینوف معاون شورای مفتیان فدراسیون روسیه در گفتگوی اختصاصی با اسپوتنیک از نقش همکاری مذهبی فدراسیون روسیه با ایران قدردانی کرد و همچنین عامل پیشگیری از افراط گرایی و تروریسم در خاورمیانه را مورد بررسی قرار دادند.

_آقای دمیر حضرت، به عقیده شما راهکار دستیابی به ثبات در خاورمیانه که درگیر بحران های مختلف من جمله مذهبی است، چیست؟

امروز ما شاهد این واقعیت است که توجه به عامل اسلام و مسلمانان در دهه های اخیر به طور فزاینده ای، رشد کرده است. پس از کسب استقلال در کشورهای مسلمان عرب، نقش اسلام بسیار موثر تر شد. امروزه، بدون مشارکت رهبران کشورهای مسلمان هیچ رویدادی مهمی صورت نمی گیرد. امروز مسلمانان سریع ترین جمعیت رو به رشد در جهان هستند که منابع غنی زیادی در قلمرو کشورهای مسلمان وجود دارد. این امر، نقش فزاینده اسلام در جهان را به ما نشان می دهد. بنابراین، رسیدگی به مسئله امنیت در خاورمیانه و مسائل مربوط به افراط گرایی و تروریسم مذهبی، نه تنها برای مناطق و مرزهای کشورهای مسلمان حائز اهمیت است، بلکه بر امنیت جهان نیز تاثیر می گذارد.

Празднование Ураза-байрама в Москве - اسپوتنیک ایران
برگزاری کنفرانس وحدت اسلامی با همکاری مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و شورای مفتیان روسیه

امروز جهان به یک خانه و واحد مشترک تبدیل شده است، همه چیز، آنچه که در خاورمیانه اتفاق می افتد، در مناطق دورتری چون در ژاپن، در ایالات متحده آمریکا، و در قاره آفریقا منعکس می شود. بنابراین، جهان بیشتر از هر زمان دیگری نیاز به واعظان مذهبی خوب و متخصصان دینی و کارشناسان دنیای شرق دارد، تا این افراد بتوانند توصیه های مناسب خود را به روسای جمهور برخی از کشورها (ایالات متحده) منتقل کنند. به طوری که این کشورها [در سیاست هایشان] نقض حاکمیت و نابود کردن کشورهایی که اسلام و سنت های مسلمان برای قرن ها در آن ریشه دارد را در برنامه سیاست خود قرار ندهند.

در واقع، ما شاهد آن هستیم كه خاورمیانه پس از ورود نیروهای آمریكا و كشورهای اروپایی، بی ثبات شده است. نه فقط دولت ها سقوط می کنند، بلکه فعالیت های تروریستی متعدد رخ می دهد. کشورهایی مانند سوریه، لبنان، عراق، نه تنها آشفتگی را تجربه می کنند بلکه مردم عادی در این کشور ها جان خود را از دست می دهند. ما در خصوص آنچه که در خاورمیانه اتفاق می افتد بسیار نگرانیم.

_افغانستان یکی از آن کشورهای اسلامی است که سالها درگیر جنگ است. به مدت 40 سال، مردم افغانستان از افراط گرایی به اصطلاح اسلامی رنج می برند. کشورهای خاورمیانه به طور غیر مستقیم در این روند دخیل هستند. به نظر شما، مطرح کردن مسئله افغانستان در چنین کنفرانس های علمی چه اهمیتی دارد؟

 من فکر می کنم که مسئله افغانستان باید همیشه در هر کنفرانس بین المللی مطرح  شود. برای فدراسیون روسیه پس از اتحاد جماهیر شوروی، کشور افغانستان بسیار حائز اهمیت است. ما کاملا تراژدی افغانستان را به یاد داریم. ما شاهد آن هستیم که چگونه حوادث دهه 80 قرن گذشته بر کل منطقه خاورمیانه و جهان اسلام تاثیر گذاشته است.

Празднование Ураза-байрама в регионах России - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
مفتی تاتارستان: گفت و گوی مسلمانان روسیه و سوریه – ضربه به داعش است

_ایران در فرایند حل و فصل اختلافات مذهبی چه نقشی می تواند ایفا کند؟ نظر شما در خصوص مناسبات فدراسیون روسیه با این کشور اسلامی چیست؟

در سال های اخیر، ایران موضع خود را با فدراسیون روسیه بسیار نزدیک کرده است. دیدارهای متعدد سران کشورهای ما نشان می دهد که یک سیاست پایدار میان دو کشور وجود دارد، روابط  دو کشور در حال توسعه است، دو کشور تمایل به گسترش فعالیت در اقتصاد و علوم، آموزش و پرورش و آموزش های دینی دارند. با وجود این واقعیت که در ایران اکثر مسلمانان شیعه هستند، مسلمانان سنی نیز حضور دارند. همتایان ایرانی ما می دانند که بیشتر مسلمانان سنی در روسیه زندگی می کنند، به همین دلیل همیشه سعی می کنند تا با طرفداران حنفی از اسلام ارتباط برقرار کنند تا بتوانند به راحتی تعامل و همکاری خود را در حوزه های دینی با ما را افزایش دهند. 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала