برجام حفظ و اجرا می شود

© AFP 2023 / Joel Sagetفرانسه
فرانسه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سفیر فرانسه در واشنگتن از وجود اختلاف نظر اساسی با آمریکا درباره برجام خبر داد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایرنا، ژراد آرود در موسسه هادسن گفت ما در مساله توافق هسته‌ای، با ایالات متحده اختلاف نظر بنیادین سیاسی داریم. این اختلاف اساسی است. بحث تجاری نیست، بلکه یک مساله سیاسی است. از نظر ما، تصمیم آمریکا برای خروج از توافق هسته‌ای، یک اشتباه بزرگ بود.

سفیر فرانسه در آمریکا گفت:«ما هم معتقدیم توافق هسته‌ای با ایران، توافقی کامل نبود اما ابزارهای متعددی برای نظارت و محدود کردن برنامه هسته‌ای ایران در اختیار ما قرار می داد.

ما به آمریکایی ها و به مقامات گذشته آمریکا هم گفته بودیم که فراتر از مساله هسته ای ایران، موضوعات دیگری هم قرار دارد که مجبوریم با آنها در سیاست خارجی ایران مواجه شویم.

پنیر روسی - اسپوتنیک ایران
شهرت پنیر روسی در فرانسه+عکس

ما با اتحادیه اروپا و با آمریکا مسایل دیگر را مورد توجه قرار می دهیم اما مقامات آمریکا تصمیم گرفته اند که توافق ایران را محکوم کنند و اساسا مسیر گفت و گو را از بین ببرند. زمانی که این توافق را امضا کردیم، هدف این بود که با بمباران ایران یا دستیابی ایران به بمب مواجه نشویم.

 کاری که انجام می دهیم این است که ایرانی ها را برای ماندن در این توافق متقاعد کنیم. آنها موافقت کرده اند اما اگر تحریم ها در چهارم نوامبر بازگردند و ایرانی ها بار دیگر به غنی سازی وسیع تصمیم بگیرند، ما چه کار خواهیم کرد؟

آمریکا شرکت‌های اروپایی را که در ایران تجارت کاملا مشروع دارند، تحریم می‌کند. این مساله بر افکار عمومی ما پیامدهای سیاسی خواهد داشت و از تحریم آمریکا علیه شرکت‌هایی که با کشور خارجی تجارتی مشروع انجام می‌دهند، خشمگین می‌شوند.

شرط فرانسه برای معرفی سفیر جدید در ایران - اسپوتنیک ایران
شرط فرانسه برای معرفی سفیر جدید در ایران

آنچه که ما به آمریکایی‌ها می‌گوییم این است که در یک سو توافق هسته ای را داریم که توافق شده است. حالا بیایید ببینیم برای سایر موضوعات چه کاری می توان انجام داد».

سفیر فرانسه با تکرار اتهام اقدامات تروریستی علیه ایران، تصمیم واشنگتن برای خروج از برجام و اعمال دوباره تحریم ها را عامل دشوار و پیچیده شدن پیگیری سایر رفتارهای ایران دانست.

دونالد ترامپ هشتم ماه مه به صورت رسمی اعلام کرد که آمریکا دیگر در توافق هسته ای حضور نخواهد داشت و تحریم های لغو یا اسقاط شده را باز می گرداند.

پیش از این اعلام، امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه با سفر به واشنگتن، سعی کرد همتای آمریکایی خود را برای ماندن در این توافق متقاعد کند اما ترامپ که از صهیونیست ها و تندروهای کاخ سفید مشورت گرفته بود و فکر می کرد در مذاکره کردن دست برتر دارد، بر تصمیم خود اصرار ورزید.

از سوی دیگر، طرف های باقی مانده در برجام همچنان در تلاش هستند تا این توافق را نگهدارند و مسیرهای مالی ویژه ای برای بهره مندی ایران از مزایای اقتصادی این توافق ایجاد کنند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала