خریداران نفت ایران مقاومت می کنند

© Fotolia / Ded Pixtoنفت
نفت - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دولت آمریکا به کشورهای سراسر دنیا اخطار داد که باید واردات نفت از ایران را به صفر برسانند .

به گزارش اسپوتنیک به نقل از رویترز، 3 مشتری عمده نفت ایران در برابر سیاست تحریمی آمریکا مقاومت می کنند.

پس از اعلام وضع دوباره تحریم ها علیه ایران توسط دونالد ترامپ در ماه مه، دولت آمریکا به کشورهای سراسر دنیا اخطار داد که باید واردات نفت از ایران را به صفر برسانند.

هدف این استراتژی فلج کردن اقتصاد وابسته به نفت ایران و تحت فشار قراردادن تهران برای سرکوب آرزوهای هسته ایش و متوقف کردن برنامه موشکی بالستیک و تأثیر ایران در سوریه است.

در تنها چند روز مانده به اعمال تحریم های جدید علیه ایران در پنج نوامبر، واقعیت این است: 3 تا از بزرگترین مشتریان ایران، هند، چین و ترکیه، در برابر درخواست واشنگتن برای توقف خرید نفت از ایران مقاومت می‌کنند و می‌گویند عرضه جهانی نفت برای جایگزینی نفت ایران کافی نیست.

ترکیه از آمریکا خواست که اجازه واردات نفت ایران را بدهد - اسپوتنیک ایران
ترکیه از آمریکا خواست که اجازه واردات نفت ایران را بدهد

این فشار به همراه نگرانی از افزایش مخرب قیمت نفت، سیاست سختگیرانه ترامپ را به آزمایش می‌گذارد و احتمال معاملات دو طرفه برای ادامه خرید نفت از ایران را بالا می برد.

این تنش ها دولت آمریکا را به دو جبهه تقسیم کرده است: یکی به رهبری جان بولتون، مشاور امنیت ملی که خواستار سخت ترین رویکرد ممکن است، دیگری مقامات دولت آمریکا که تمایل دارند تحریم ها را برای جلوگیری از افزایش قیمت نفت متعادل کنند. چون این افزایش قیمت به آمریکا و متحدانش آسیب می رساند.

قیمت جهانی نفت این ماه در بالاترین حد، به 87 دلار در هر بشکه رسید که در چهار سال اخیر بی سابقه بوده است. دولت آمریکا قصد دارد تا زمان اضافه شدن تولید روسیه و عربستان در سال آینده میلادی، معافیت های محدودی برای برخی مشتریان نفت ایران در نظر بگیرد.

با تحریم های جدید آمریکا، سیاست خارجی روسیه عوض نمی شود - اسپوتنیک ایران
با تحریم های جدید آمریکا، سیاست خارجی روسیه عوض نمی شود

از زمان بیرون رفتن ترامپ از معاهده اتمی ایران در هشتم مه، گروه‌های نمایندگی از خزانه داری و وزارت امور خارجه آمریکا به کشورهای مختلف سفر کرده‌اند و به آنها در مورد خطرات داد و ستد با ایران هشدار داده اند.

مقامات آمریکایی در ملاقات با مقامات هند، دومین خریدار بزرگ نفت ایران برای اولین بار اعلام کردند که معافیت هایی برای این کشور در نظر گرفتند.

مذاکراتی هم با ترکیه، چهارمین خریدار بزرگ نفت ایران در حال انجام است. در حالی که رئیس جمهور ترکیه و وزرای این کشور آشکارا از تحریم‌ها انتقاد کرده‌اند.

شرایط در چین بزرگترین مشتری ایران چندان واضح نیست. خریداران دولتی این کشور به دنبال معافیت هستند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала