گزارش و تحلیل

چرا چین خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند؟

© AP Photoچرا چین خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند؟
چرا چین خرید نفت از ایران را متوقف می‌کند؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
شرکت های بزرگ چینی که خریدار عمده نفت ایران بودند، واردات نفت از ایران را متوقف کرده‌اند.

نشریه وال استریت ژورتال نوشت: چین که پیشتر از ایران حمایت می‌کرد و مخالف وضع تحریم‌ها علیه ایران بود اکنون واردات نفت از ایران‌ را متوقف می‌کند. دو شرکت بزرگ نفتی چین از خرید نفت ایران امتناع خواهند کرد: شرکت ملی نفت چین (CNPC) و شرکت پتروشیمی چین، پیشتر 600 هزار بشکه در روز از ایران نفت خریداری می‌کردند. علاوه بر آن یکی از بزرگترین بانکهای چین به نام کونلون بانک که در زمینه خرید نفت خدمات مالی ارائه می‌داد نیز با ایران تبادلات مالی خود را قطع می‌کند. درباره علت توقف خرید نفت توسط شرکت های چینی از ایران با آقای دکتر محمد صادق جوکار — پژوهشگر اقتصاد سیاسی و کارشناس ارشد و عضو هیات علمی موسسه مطالعات بین‌المللی انرژی وابسته به وزارت نفت به گفتگو نشستیم.


دولت چین مخالف بازگشت تحریم‌های آمریکا است و شرکت‌های چینی در فرایند کسب معافیت هستند که بتوانند خرید نفت ایران‌را ادامه بدهند. بنظر می‌رسد که آمریکایی‌ها هر چند ایده اولیه آنها برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران با مشکل روبرو شده است ولی دارند تلاش می‌کنند صادرات نفت ایران‌را تا جایی که می‌توانند و بازار اجازه می‌دهد کم کنند. امکان دارد صادرات نفت ایران به صفر نرسد ولی آنها تلاش حداکثری خودشان‌را انجام می‌دهند که صادرات نفت ایران کاهش پیدا کند، همانطوری که وزیر خزانه‌داری آمریکا آقای استیو منوچین هم اعلام کرد ما معافیت می‌دهیم ولی معافیت به شرط کاهش بیش از آن چیزی که در دوره قبلی بود. همانطور که می‌دانید در دوره قبلی کاهش قابل توجه در خرید نفت 20 درصد یعنی کاهش 20 درصد در دوره‌های ارزیابی 6 ماهه تلقی می‌شد. بنظر می‌رسد که دولت ترامپ تلاش می‌کند که این کاهش‌را بیش از 20 درصد اعمال کند یعنی شرکت‌های خریدار نفت باید برای معافیت بیش از 20 درصد از خرید نفت خودشان‌را کاهش دهند.

موفقیت فروش نفت ایران در بورس - اسپوتنیک ایران
موفقیت فروش نفت ایران در بورس
در این شرایط مرحله عدم قطعیت و ابهام وجود دارد و برای حصول نتیجه طرفین در حال گفتگو هستند به خاطر همین این موضع‌گیری‌ها اتفاق می افتد. البته انتظار این است که برخی از شرکت‌های چینی امکان دارد بتوانند از معافیت‌های آمریکا استفاده کنند و برخی دیگر امکان دارد نتوانند معافیت را کسب کنند. حتی بانک کونلون بانک هم که روابط مالی‌را با ایران قطع کرده امکان دارد دولت چین مکانیسم دیگری‌را جایگزین کند. مورد دیگری که در این رابطه وجود دارد این است که در ماههای اخیر اختلافات تجاری بین آمریکا و چین رخ داده و چین خرید نفت از آمریکا را محدود کرده‌است و به همین دلیل بنظر می‌رسد که وزارت خزانه داری آمریکا برای اعطای معافیت برای خرید نفت ایران به شرکت‌های چینی دارد اختلال ایجاد می‌کند و یا اینکه به تعویق می‌اندازند. اختلافات تجاری آمریکا و چین در جنگ تجاری بر روی واردات نفت ایران هم تاثیر گذاشته است. یعنی آمریکا می‌خواهد اینگونه اعمال نماید که اگر به شرکت‌های چینی معافیت اعطا کند این معافیت باعث خرید بیشتر شرکت‌های چینی از آمریکا شود و به اصطلاح به آن بازاریابی دیپلماتیک می‌گویند و بدنبال این هستند که با بازاریابی دیپلماتیک برای عرضه محصولات خود بازار پیدا کنند. به خاطر همین اعطای معافیت به همکاری نفتی و گازی چینی ها با آمریکامنوط می‌شود.

اگر معافیت کسب نشود امکان دارد بازار نتواند جای ایران را پر کند و باعث افزایش قیمت نفت شود. افزایش قیمت نفت هم برای آقای ترامپ که الان درگیر انتخابات کنگره است یک اثر آسیب زا است. به خاطر همین بنظر می‌رسد دولت ترامپ نمی‌خواهد که قیمت‌ها رشد پیدا کند. به خاطر همین بنظر من آمریکا معافیت‌ها را اعطا خواهد کرد تا جلوی رشد قیمت نفت را بگیرد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала