اسرائیل به اس300 روسی در سوریه حمله نخواهد کرد

© Sputnik / Host photo agency/Viktor Tolochko /  مراجعه به بانک تصاویر اسرائیل به اس300 روسی در سوریه حمله نخواهد کرد
اسرائیل به اس300 روسی در سوریه حمله نخواهد کرد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
معاون سابق ریاست ستاد کل و رئیس سابق شورای امنیت ملی اسرائیل ، ژنرال اوزی دایان معتقد است که اسرائیل قصد ندارد حملاتی علیه پدافند موشکی اس 300 در روسیه انجام دهد و امیدوار است که سوری ها از مجموعه ضد هوایی به طور هدفمند استفاده کنند.

به گزارش اسپوتنیک ، به عقیده این ژنرال ، تصمیم مسکو برای ارسال اس 300 به سوریه پس از سقوط هواپیمای ایل20 روسیه نامناسب بود.
وی بیان داشت: " عکس العمل روسیه یعنی تصمیم برای ارسال اس 300 به سوریه ما را شگفت زده کرد. آنها هواپیمای روسی را مورد هدف قرار دادند و اکنون روسیه به آن ها سامانه پدافند هوایی می دهد. چه فکر پشت آن است؟ برای اینکه آنها امکان بیشتری برای از بین بردن هواپیماهای روسی داشته باشند؟ ما فکر می کنیم که این واکنش نامناسبی است. ما حس می کنیم که همه تقصیرها را به گردن ما انداخته اند."
این ژنرال خاطر نشان نمود که اسرائیل قصد ندارد عملیات ویژه علیه اس300 روسیه انجام دهد در صورتی که سوری ها به درستی از آن استفاده کنند.
این نظامی توضیح داد: " من خیلی امیدوارم که سوریه از این اسلحه به طور هدفمند استفاده کند برای اینکه اگر سوریه حمله کند و هواپیمای ما را بگیرد ما مجبوریم که جواب دهیم. اگر اتفاق بیافتد کار دیگری نمی توان کرد. من می خواهم بگویم که ما قصد نداریم هیچ حمله ای علیه اس 300 ترتیب دهیم. ما امیدواریم که هماهنگی بین اسرائیل و روسیه مانند سابق پیش رود. اگر لازم باشد چیزی را اصلاح کرد ما خوشحال خواهیم شد که آنرا انجام دهیم. اما بیشتر از همه ما امیدواریم که سوریه اشتباه احمقانه ای نکند مانند حادثه ای که برای ایل20 رخ داد."
به عقیده وی مقصر سقوط هواپیمای ایل 20 روسیه اسرائیل نیست بلکه سوریه است.
دایان گفت: " من میدانم که این موضوع مهمی برای روسیه است و من می فهمم که 15 نفر در این حادثه کشته شده اند اما ما اینکار را نکردیم. چه اتفاقی افتاد؟ ما به هدف ایرانی حمله کردیم که برای همه در سوریه خطر ناک است. ما اینکار را کرده و به پایگاه خود بازگشتیم. هواپیمای روسی بعدا توسط سوری ها مورد هدف قرار گرفت. "

وزارت دفاع روسیه اطلاع داد که 17 سپتامبر در ساعت 23.00 به وقت مسکو ، ارتباط با هواپیمای روسی ایل-20 که به پایگاه خود در حیمیم برمی گشت، قطع شد. این هواپیما در فاصله ی 35 کیلومتری ساحل دریای مدیترانه پرواز می کرد. وزارت دفاع روسیه اطلاع داد که تقریبا در همان لحظه چهارجنگنده اف-16 اسرائیلی به تاسیسات سوری در لاذقیه حمله کردند. براساس اطلاعات وزارت دفاع روسیه، جنگنده های اسرائیلی ، هواپیمای روسی را مخفی کرده و آنرا در معرض شلیک سیستم ضد هوایی سوریه قراردادند. در نتیجه ایل-20 با شلیک سیستم موشکی اس-200 سوریه از بین رفت. 15 نظامی روسی در این هواپیما بودند. وزارت دفاع روسیه خاطر نشان نمود که هواپیماهای اسرائیلی شرایط خطرناکی را در منطقه لاذقیه ایجاد کرده اند، سیستم هدایت هوایی اسرائیل ممکن نبود که ایل-20 را ندیده باشد. در ضمن اسرائیل به فرماندهی ارتش روسیه در سوریه در خصوص عملیات برنامه ریزی شده در منطقه لاذقیه اطلاع نداده بود. وزارت دفاع روسیه اقدام تحریک آمیز اسرائیل را ، خصمانه نامیده و حق خود می داند که پاسخ مناسب به آن دهد.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала