گزارش و تحلیل

شکست بزرگ آمریکا و عربستان در عراق

© Photo / Public domain/U.S. Air Force/Master Sgt. Andy Dunawayشکست بزرگ آمریکا وعربستان در عراق
شکست بزرگ آمریکا وعربستان در عراق - اسپوتنیک ایران
اشتراک
چند ماه پیش وقتی که در سایت اسپوتنیک نوشتم که در نهایت تلاش های آمریکا و عربستان سعودی برای بیرون راندن ایران از عراق ناکام خواهد ماند برخی باور داشتند بنده یک مقاله احساسی نوشته ام و چون ایرانی هستم چنین حرفی را می زنم.

مداخله آمریکا در امور داخلی عراق - اسپوتنیک ایران
مداخله آمریکا در امور داخلی عراق
اما آنهایی که بنده را می شناسند می دانند که بنده هیچ وقت از روی احساسات مقاله نمی نویسم بلکه بر اساس واقعیات روی زمین و شناختی که از شرایط منطقه دارم تحلیل می نویسم.

امروزه دیگر بر کسی پوشیده نیست که ایران توانسته با یک سیاست زیرکانه همپیمانان خود را در عراق به پیش براند و دوستان ایران در عراق امروزه قدرت را در اختیار دارند.

وقتى که اینجا در مورد دوستان ایران در عراق صحبت می کنیم منظور این نیست که مثلا همه دولت عراق و یا مجلس عراق جزو همپیمانان ایران می باشند، همین که دشمن ایران نباشند خود یک موفقیت و پیروزی برای ایران به حساب می آید چون آمریکا و عربستان سعودی تلاش داشتند دشمنان و مخالفان ایران در عراق را به قدرت برسانند و چنین اتفاقی نیافتاد.

مى توان گفت یکی از ماموریت هایی که شاهزاده محمد بن سلمان در آن مانند دیگر ماموریت های خود ناکام ماند همان تغییر نقشه سیاسی عراق بود.

وقتى که مقتدی صدر با محمد بن سلمان دیدار کرد بسیاری باور داشتند که عربستان توانسته یکی از دوستان ایران در عراق را به سمت خود بکشاند و صف واحد شیعیان در عراق را بشکند اما همانگونه که بنده در یکی از مقاله هایم در اسپوتنیک اشاره کردم جوجه را آخر پاییز می شمارند و تجربه ثابت کرده ممکن است که برخی سیاستمداران در عراق در دوران انتخابات به این سو و آنسو بروند تا رای جمع کنند اما این به دین معنا نیست که اینان در نهایت در گروه مخالف با ایران قرار خواهند گرفت.

آمریکا درآستانه  اعمال تحریم ها علیه عربستان - اسپوتنیک ایران
آمریکا درآستانه اعمال تحریم ها علیه عربستان
حتى برخی سیاستمداران عراقی از اموال عربستان سعودی برای هزینه انتخاباتی خود استفاده کردند اما پس از ورود به پارلمان مصلحت و منافع عراق را بالاتر از عربستان قرار دادند و در تعیین رئیس مجلس و رئیس جمهوری و در پایان نخست وزیر و کابینه دیدیم که آنها زیر بار دستورات عربستان سعودی و آمریکا نرفتند.

كافى است که سخنرانی اخیر رئیس پارلمان عراق که خواستار خروج نیروهای بیگانه از عراق شده بود توجه داشته باشید تا متوجه شوید که آمریکا و عربستان سعودی چه شکست مفتضحانه ای را در صحنه سیاسی عراق متحمل شده اند.

همه تلاش آمریکایی ها مبنی بر این بود که پارلمانی سر کار بیاید که به حضور نیروهای آمریکایی در عراق رسمیت ببخشد و آنها بتوانند علاوه بر امضای توافق موسوم به کاپیتولاسیوم یک قرارداد استقرار نیرو برای مدت طولانی با عراق به امضاء برسانند و چند پایگاه ثابت در عراق برای خود داشته باشند.

در واقع آمریکایی ها خواستار آن بودند که با حضور هزاران نیرو و دیپلمات در عراق به نوعی به اشغال خود بر عراق رسمیت ببخشند و بر حکومت عراق کنترل داشته باشند.

در حالی که آمریکایی ها و سعودی ها با های و هوی زیاد در حال تحرک بودند، ایرانی به همراه همپیمانان خود سربه زیر کارهای خود را انجام میدادند، تا ضرب المثل معروف "نترس از آنکه های و هوی دارد بلکه بترس از آنکه سر به زیر دارد" را به کرسی بنشانند و نشان دهند که نیاز به های و هوی تبلیغاتی ندارند، فضای بازی کاملا در اختیار آنها است.

چند ماه قبل تر نیز آمریکایی ها و سعودی ها و اسرائیلی ها تلاش کردند توطئه دیگری را در عراق پیاده کنند و با جدایی کردستان از عراق به نوعی قدم اول در تجزیه عراق را بردارند اما بر کسی پوشیده نیست که خنثی کردن ماه ها تلاش آمریکایی ها و سعودی ها و اسرائیلی ها کمتر از 24 ساعت برای سردار سلیمانی فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران کار داشت و شبی که اینها تصمیم داشتند استقلال کردستان را اعلام کنند سردار با حضور در سلیمانیه رهبران کرد را مجاب کرد در مقابل این توطئه، که می توانست نه فقط به تجزیه عراق بیانجامد بلکه می توانست منجر به شروع جنگ خانمانسوز دیگری در عراق گردد خاتمه دهند.

آمريكائى ها و همپیمانانشان شب خوابیدند صبح بیدار شدند دیدند همه چیز به یکباره تغییر کرده.

باز شدن دروازه جهنم برای امریکا در عراق - اسپوتنیک ایران
باز شدن دروازه جهنم برای امریکا در عراق
آمريكا و همپیمانانش تلاش کردند به هر نحوی که شده مراسم اربعین امسال را بر هم زنند و امید داشتند ایجاد تفرقه میان ایرانی ها و عراقی ها کاری کنند که از موج حضور زائرین ایرانی در عراق کاسته شود اما من چند روز پیش با کاردار و سرکنسول سفارت عراق در تهران صحبت می کردم و آنها اظهار می داشتند عراق مجبور شده بیش از 400 دیپلمات کمکی برای پشتیبانی تامین ویزای اربعین به ایران ارسال کند واین دیپلمات ها به صورت شیفتی شبانه روز کار می کنند تا در سرتاسر ایران برای ایرانی ها ویزا صادر کنند و آنقدر تقاضای ویزا آمده که احساس می کنند این تعداد نیرو هم کم است.

طبق گفته سرکنسول عراق حدود یک ملیون و هفتصد هزار ویزا تا روز سه شنبه هفته قبل صادر شده بود و با ادامه روند چیزی حدود بیش از سه ملیون زائر ایرانی امسال برای مراسم اربعین در کربلا حضور خواهند داشت (یعنی یک ملیون نفر بیش از سال قبل)، با این شرایط می توان گفت مراسم اربعین امسال قرار است بسیار با شکوه تر از سالهای قبل برگزار شود و خود به خود این ماجرا نشان می دهد که چه قدر پیوند مردم ایران و عراق محکم است و هیچ توطئه ای نمی تواند این پیوند را بر هم بزند.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала