ارزیابی ترامپ درباره عملیات قتل خاشقجی

© AFP 2023 / Roberto Schmidtارزیابی ترامپ درباره عملیات قتل خاشقجی
ارزیابی ترامپ درباره عملیات قتل خاشقجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا رفتار ریاض در ماجرای قتل جمال خاشقجی روزنامه‌نگار و منتقد سعودی را «بدترین پنهان‌کاری در طول تاریخ» توصیف کرد.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از خبرگزاری مهر، وی که از آغاز ماجرای مفقود شدن خاشقجی در کنسولگری عربستان در استانبول و بعد تایید دیرهنگام قتل وی از سوی ریاض، با دستاویز قرار دادن روابط راهبردی واشنگتن- ریاض به دنبال کم‌رنگ کردن نقش محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در این جنایت بوده است، گفت: هرکسی که این قتل را طراح کرده به دردسر بزرگی افتاده است.
ترامپ افزود: درک اولیه آنها (از این طرح) خیلی بد بوده است و نقشه را خیلی ضعیف اجرا کرده‌اند. مخفی‌کاری آنها بدترین نوع در تاریخ این قبیل مخفی‌کاری‌ها بوده است.
ترامپ در بخش دیگری از اظهارات خود مدعی شد که رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنرانی روز سه‌شنبه خود مواضع بسیار تندی را علیه سعودی‌ها اتخاذ کرده است.
وی مدعی شد که پیش از موافقت با ارزیابی اردوغان، لازم است همه حقایق پیرامون قتل خاشقجی را در اختیار داشته باشد.
اردوغان در اظهارات خود بی‌آنکه اشاره‌ای به نقش بن سلمان در ماجرای خاشقجی کند، گفت که قتل روزنامه‌نگار سعودی با برنامه‌ریزی انجام شده است- اظهارنظری که به اندازه کافی روایت ریاض را به چالش می‌کشد.

چه کسی دستور قتل خاشقجی را داده بود؟ - اسپوتنیک ایران
چه کسی دستور قتل خاشقجی را داده بود؟

به گزارش مهر، تلاش ترامپ برای تبرئه کردن بن سلمان در حالی انجام می‌گیرد که مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز مدعی است منافع راهبردی واشنگتن در روابط با ریاض در جای خود باقی است و تغییری در آن رخ نخواهد داد.
با این حال، وی اعلام کرد: واشنگتن روادید افرادی را که ثابت شود در مرگ خاشقجی دست داشته اند، لغو خواهد کرد.
وی در تلاش برای سرپوش نهادن بر جنایت مقامات سعودی مدعی شد ریاض دست اندرکاران قتل خاشقجی را شناسایی کرده و به زودی اقداماتی را علیه آنها به اجرا می گذارد.
از سوی دیگر یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا نیز گفت به علت کشته شدن خاشقجی، روادید ۲۱ تبعه عربستان سعودی لغو می شود و یا این افراد نخواهند توانست روادید سفر به آمریکا را دریافت کنند.جمال خاشقجی، روزنامه نگار سعودی که از سال 2017 در آمریکا تحلیلگر روزنامه واشنگتن پست بود، روز 2 اکتبر  پس از ورود به سرکنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. پس از مدتی ابهام درباره این قضیه ، رسانه های دولتی عربستان سعودی روز 20 اکتبر گزارش دادند، خاشقجی در جریان نزاع با کارکنان سرکنسولگری جان خود از دست داده است. در این رابطه 18 نفر بازداشت شده و اکنون بازجویی از آنها جریان دارد. مقامات عربستان تلاش می ورزند حقیقت را کشف کرده و همه مقصران را تحت تعقیب قضایی قرار داده و مجازات کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала