گزارش و تحلیل

تاثیر کارت سوخت بر قاچاق فرآوردهای نفتی

© AFP 2023 / Seyllouتاثیر کارت سوخت بر قاچاق فرآوردهای نفتی
تاثیر کارت سوخت بر قاچاق فرآوردهای نفتی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
با افزایش ناگهانی قیمت دلار در ایران و ثابت ماندن قیمت ریالی بنزین، بازار پر سودی برای قاچاقچیان سوخت در ایران بوجود آمده است. ایران قصد دارد دوباره پروژه کارت سوخت را که چند سالی بود غیر فعال شده بود راه اندازی کند.

احتمالا سامانه هوشمند کارت سوخت ظرف چند ماه آینده فعال می‌شود. هدف از سامانه کارت سوخت مدیریت درمصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق سوخت می باشد. در رابطه با مزایای کارت سوخت با آقای حسن خسروجردی؛ رییس سابق هیات مدیره اتحادیه صادرکنندگان نفت، گاز و پتروشیمی؛ رییس شورای همکاریهای اقتصادی ایران و آفریقا به گفتگو نشستیم.
چگونه کارت سوخت به مبارزه با قاچاق کمک می کنند؟
کارت سوخت با ایجاد محدودیت مانع قاچاق سوخت می شود. اگر بنزین را با کارت سوخت بدهند، هر کسی نمی تواند به هر مقداری که می خواهد بنزین بخرد. الان درآمد قاچاق از هر لیتر سوخت حداقل 3000 تا 4000 تومان می باشد و برخی از اشخاصی که در کار بنزین هستند، کار قاچاق بنزین را انجام می دهند، بعد از اجرای کارت سوخت کار آنها مشکل می شود و به راحتی نمی توانند بنزین در حجم بالا تهیه کنند و مجبور هستند برای تهیه بنزین در حجم بالا هزینه بدهند و خرج کنند و به عوامل دیگر پول بدهند تا بنزین تهیه کنند و این کار باعث می شود درآمد قاچاق تقسیم شود و شخص قاچاقچی سوخت، درآمد کمتری بدست بیاورد. این امتیازات کارت سوخت است. دولت باید صد در صد کارت سوخت را اجرا کند، الان باید قیمت سوخت را با قیمت جهانی یکسان کنند. اگر نمی توانند این کار را انجام دهند حداقل کارت سوخت را فعال کنند، این کار باعث می شود که قاچاق سوخت کمتر شود و همچنین درآمد قاچاقچی نیز کمتر شود به خاطر اینکه مجبور است برای تهیه بنزین درآمد خودش را تقسیم کند و با این کار به فرد خاصی درآمد بالای قاچاق نمی رسد.
تجربه استفاده از کارت سوخت در دوره قبل چطور بود؟

توریست خارجی از قیمت بنزین در ایران شگفت زده شد +عکس - اسپوتنیک ایران
توریست خارجی از قیمت بنزین در ایران شگفت زده شد +عکس
قبلا مصرف سوخت 80 میلیون لیتر بود ولی بعد از اجرای کارت سوخت 20 تا 23 میلیون لیتر مصرف بنزین کمتر شد و این عدد خیلی بزرگی است. در کار قاچاق سوخت عوامل مختلف دخیل هستند و شما ببینید یک شخص نمی تواند چند کارت سوخت بیاورد و در یک ماشین از همه کارت ها استفاده کند و سوخت قاچاق کند، اینجا عوامل توزیع هم دخیل هستند.

کارت سوخت چطور در نرخ بنزین تاثیر می گذارد؟
کارت سوخت در تهیه سوخت تاثیر می گذارد و باعث ایجاد محدودیت در مقدار سوخت می شود و قیمت سوخت مشخص است. با کارت سوخت قاچاقچیان در تهیه حجم بالای زیاد سوخت دچار محدودیت می شوند.

چه موانعی در اجرای کارت سوخت در ایران وجود دارد؟
اشخاصی که فکر می کردند برجام همه مسائل را حل کرده سعی کردند کارت سوخت را بردارند و حالا با اجرای کارت سوخت مخالفت می کنند. باید کارت سوخت اجرا شود وگرنه بعدها ما با مشکلات زیادی مواجه خواهیم شد. ما چند سال پیش بنزین را وارد می کردیم البته الان تولید داخلی داریم و زیاد گرفتار نیستیم ولی مصرف بنزین به صد میلیون لیتر رسیده و ما مصرف واقعی صد میلیون لیتر نداریم و بخش زیادی در حدود 20 میلیون لیتر قاچاق می شود. الان در شهرهای مرزی کار قاچاق رونق پیدا کرده است و قاچاق سوخت به ترکیه که در آنجا قیمت سوخت خیلی با ایران اختلاف دارد انجام می شود.در ترکیه قیمت سوخت نسبت به ایران حدود 10-12 و حتی تا 15 هزار تومان در هر لیتر اختلاف دارد. قاچاق سوخت به کشورهای همسایه از 3000 تومان در لیتر شروع می شود. به نفع است که برای محدود کردن قاچاق سوخت از کارت سوخت استفاده شود.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала