مصاحبه پخش نشده جمال خاشقجی

© AP Photo / Emrah Gurelمصاحبه پخش نشده جمال خاشقجی
مصاحبه پخش نشده جمال خاشقجی - اسپوتنیک ایران
اشتراک
جمال خاشقجی در آخرین مصاحبه خود با نیوزویک انتقادات تندی را نسبت به بن سلمان مطرح کرده است.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از ایسنا، جمال خاشقجی، روزنامه نگار منتقد عربستانی در آخرین مصاحبه پخش نشده خود با نیوزویک در خصوص اصلاحاتی که محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در پی اعمال آنهاست گفته بود: محمد بن سلمان یک اصلاح‌طلب وهابی است نه اصلاح‌طلب اسلامی. این اهمیت دارد و شما باید بین این دو تفاوت قائل شوید. اطمینان دارم وهابیت سختگیر از این مساله رضایت ندارد. سینما، تفریح، موسیقی، برقع زنان… بنابراین او به موضوعاتی می‌رسد که به مردم، طبقه اجتماعی مردم مرتبط است. وهابیت بر خلاف اسلام مخالف گوناگونی است. مساله‌ای که وهابیت دارد این است که آنها مدعی هستند که صاحب، یگانه صاحب حقیقت هستند. همین باعث می‌شود که وهابیت در تضاد با دیگران قرار بگیرد.

معمای جسد جمال خاشقجی - اسپوتنیک ایران
معمای جسد جمال خاشقجی

وی همچنین ادامه می‌دهد: هیچ جنبش سیاسی‌ای در عربستان وجود ندارد که بتواند او (محمد بن سلمان) را تحت فشار بگذارد. جهان هم از این بابت خوشحال است. آیا دیده‌اید در آمریکا کسی جز برنی سندرز بخواهد محمد بن سلمان تحت فشار قرار بگیرد. من فقط برنی سندرز (سناتور دموکرات اهل ورمونت) را دیده‌ام. اطمینان دارم تا زمانی که بحرانی جدی در عربستان اتفاق نیفتاده باشد، آمریکایی‌ها روی ولیعهد فشار وارد نمی‌کنند. مثلا چیزی مثل ۱۱ سپتامبر که عربستان را دوباره برای آنها مهم کند.
خاشقجی همچنین در باره ولیعهد عربستان سعودی اینگونه ادامه می‌دهد: گاهی احساس می‌کنم او همزمان با اینکه مایل است از ماحصل مدرنیته جهان اول و سیلیکون ولی و سینماها و دیگر چیزها لذت ببرد، همزمان دلش می‌خواهد تا همانند پدر بزرگش بر عربستان حکمرانی کند.
جمال خاشقجی روز دوم اکتبر برای انجام کارهای اداری وارد کنسولگری عربستان در استانبول شد و به‌ گفته نامزد وی دیگر از ساختمان خارج نشده است. مقامات سعودی ادعا کرده‌ بودند که این نویسنده و روزنامه‌نگار 59 ساله از کنسولگری خارج شده است، اما رسانه‌ها گزارش‌هایی مبنی بر به‌قتل رسیدن و تکه تکه شدن جسد او در کنسولگری عربستان منتشر کردند. عربستان سعودی، بامداد امروز، پس از دو هفته اعلام کرد که جمال خاشقجی در کنسولگری این کشور در استانبول بر اثر درگیری فیزیکی کشته شده است.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала