گزارش و تحلیل

حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، تابویی که باید شکسته شود

© Photo / Kat Khosrowyarحضور بانوان در ورزشگاه‌ها، تابویی که باید شکسته شود
حضور بانوان در ورزشگاه‌ها، تابویی که باید شکسته شود - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از سال ها بانوان ایرانی با حضور در ورزشگاه آزادی، توانستند بازی تیم ملی فوتبال ایران را از نزدیک به تماشا بنشینند.

اسپوتنیک - حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه ها تبدیل به یک داستان بلند و تکراری شده که هر از چند گاهی به موضوع داغ ورزش ایران تبدیل می شود. حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه ها و برای تماشای مسابقات ورزشی آقایان همواره موافق و مخالفانی داشته و دارد.

طی سال های اخیر دیده شده که برخی از بانوان ایرانی با تغییر چهره و لباس پسرانه و بصورت غیر‌مجاز برای تماشای فوتبال آقایان وارد ورزشگاه آزادی شدند. همواره در دوره های مختلف تلاش‌هایی برای هموار کردن مسیر برای ورود بانوان به ورزشگاه‌ها صورت گرفته که معمولا به سرانجام نرسیده است.
اما روز سه‌شنبه، شانزدهم اکتبر در حین برگزاری دیدار دوستانه تیم‌های ملی فوتبال ایران و بولیوی که در استادیوم آزادی صورت گرفت و شورای تامین تهران با حضور بانوان برای تماشای این دیدار موافقت کرد و گروهی از بانوان که گفته می‌شود از کارمندان فدراسیون فوتبال، تیم‌های ملی فوتبال بانوان در رده‌های مختلف و خانواده بازیکنان بودند اجازه حضور در استادیوم آزادی‌ را پیدا کردند. 

حضور بانوان در استادیوم آزادی با واکنش‌های موافق و مخالف بسیاری همراه بود.

مهدی تاج رئیس فدراسیون فوتبال ایران در اینباره گفت: حضور بانوان در استادیوم هم یکی از حقوق‌های شناخته فوتبال در دنیاست که خوشحالیم این مهم محقق شد.
اما در مهمترین اظهار‌نظر، محمدجعفر منتظری، دادستان کل ایران گفت: حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد، اگر بخواهد ادامه پیدا کند برخورد می کنیم.
وی افزود: حضور زنان در ورزشگاه آزادی یک آسیب است و هیچ توجیه شرعی ندارد، چرا مخالفیم چون گناه صورت می گیرد، تماشای بازی ایراد ندارد اما گناهی که صورت می گیرد جای اشکال است.

فرهاد عشوندی، کارشناس و عضو شورای سردبیری خبر آنلاین درباره حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه ها به گفتگو نشست.

به طور کلی حضور بانوان در ورزشگاه ها حق طبیعی بانوان است و فکر نمی کنم در قانون نیز ممنوعیتی برای حضور بانوان در ورزشگاه ها وجود داشته باشد.

مخالفت دادستان کل ایران با حضور زنان ایرانی در ورزشگاه - اسپوتنیک ایران
مخالفت دادستان کل ایران با حضور بانوان ایرانی در ورزشگاه

تصاویر و گزارشهایی که از حضور بانوان در دیدار ایران و بولیوی منتشر شده است، حاکی از آن است که تنها یک گروهی حدودا بیست نفره و با هماهنگی قبلی با فدراسیون فوتبال وارد ورزشگاه شدند. در کل قضاب خوب و اتفاق مثبتی رخ داد.
من فکر می‌کنم حضور بانوان در ورزشگاه با مشکل خاصی روبرو شود. همانطور که خانم‌ها به همراه آقایان وارد سینما می‌شوند و در تجمعات انتخاباتی شرکت می‌کنند، باید شرایط هموار شود که بانوان نیز در ورزشگاه‌ها حضور پیدا کنند و فکر نمی‌کنم مشکل خاصی روی دهد و تا حدودی حساسیت های وجود دارد که باید به مرور زمان حل‌ شود و شاید این حضورهای محدود کمک کند که این حساسیت ها کاهش پیدا کند. ما در حال حاضر تنها کشور دنیا هستیم که در این زمینه با محدودیت‌هایی روبرو هستیم و امیدوارم همانطور که آقای تاج به ادامه روند حضور بانوان تاکید کردند، این امر محقق شود و حضور بانوان ادامه داشته باشد.
با حضور بانوان در ورزشگاه یکی از امیدواری ها اینست که با یکسری از هنجارشکنی‌ها که در ورزشگاه ها روی می‌دهد، مبارزه شود و ورزشگاه ها به نوعی خانوادگی شوند و شاید موجب شود که دیگر شاهد برخی رفتارها در ورزشگاه‌ها که تنها آقایان حضور دارند، نباشیم.
آقای عشوندی درباه سخنان دادستان کل ایران گفت: در حال حاضر نمی‌توان درباره این موضوع خیلی قاطع صحبت کرد، اما موضوعی که آقای منتظری به آن اشاره کردند، از نظر شرعی بیان شده که برخی از علما نیز به این مورد اشاره کردند. در ورزشگاه ها فاصله سکوها تا زمین فوتبال به مراتب دورتر از نمایی است که از طریق تلویزیون دیده می‌شود که در اینصورت حتی از طریق تلویزیون نیز بازیهای فوتبال نباید پخش شوند. این تبدیل به یک تابو شده است که باید مرور برداشته شود.
برخی از چهره‌های شاخص ایران نیز مانند آقایان ضرغامی، حاج سعید احدیان، مطهری و خانم ابتکار و همچنین برخی از هنرمندان نسبت به این موضوع واکنش نشان دادند و دادستان کشور خواستند که برای حل این موضوع کمک کنند.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от وحیدعدالتی دانشگاه فردوسی مشهد (@edalativahid) 18 Окт 2018 в 7:46 PDT

بهر حال این وعده‌ای است که گفته می‌شود باید عملی شود و من فکر می‌کنم این سد در نهایت شکسته شود و در وحله اول دغدغه‌هایی که چهرهای ارزشی دارند باید حل شود و اقداماتی که تا به امروز صورت گرفته می‌تواند کمک کند که مشکل رفته رفته حل شود و اینکه هر هفته برخی از دختران با گریم و تغییر چهره وارد ورزشگاه شوند به مراتب شکل بدتری دارد.
اما در صورت عملی نشدن این موضوع به نظر نمیاد که فیفا ایران را با محرومیت های روبرو کند و فیفا تنها به فکر حل کردن این مشکل است.

کتایون خسرویار سرمربی تیم ملی فوتبال بانوان زیر 19 سال ایران از جمله بانوانی بود که به همراه شاگردان‌خود برای دیدن دیدار تیم‌های ایران و بولیوی اجازه حضور در استادیوم آزادی را پیدا کرده بود.

خسرویار در گفتگو با خبرگزاری اسپوتنیک از احساس‌خود و شاگردانش سخن گفت.

واقعا حس بسیار خوبی بود که قابل توصیف نیست و این حس را شما باید در چهره من و بازیکنانم می‌دیدید و یکی از بهترین تجربه‌ها برای‌ما بود که توانستیم در کشور‌خودمان و در ورزشگاه آزادی تیم ملی فوتبال ایران را حمایت کنیم.
برخورد بسیار خوبی از سوی مسئولان برگزاری دیدار با بانوانی که در ورزشگاه حضور داشتند، صورت گرفت. من با توجه به مخالفت‌هایی که وجود دارد، به شخصه خیلی دوست دارم که روند ادامه داشته باشد. چهره بازیکنان‌من و خوشحالی آنها از حضور در ورزشگاه آزادی برای دیدن بازی تیم ملی فوتبال ایران را من هرگز فراموش نخواهم کرد و در فوتبال، حمایت کردن از تیم ملی اون هم از نزدیک، حس بسیار زیبا و قشنگی است.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от دنیای حمید / donyayehamid (@donyayehamid) 17 Окт 2018 в 8:11 PDT

پس از پایان بازی، بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران به سمت سکوهای‌ما آمدند و از ما تشکر کردند که این موضوع هم برای ما خیلی حس خوبی بود.
بیشتر بازیکن‌های‌ما روز بعد در تمرین با صداهای گرفته حضور داشتند به این دلیل که با شور اشتیاق در بازی با بولیوی به تشویق و حمایت از تیم ملی خود پرداخته بودند.
دنیای فوتبال دنیای بسیار زیبایی دارد و من امیدوارم که مسئولین اجازه ادامه حضور بانوان را در ورزشگاه ها صادر کنند و برای من به عنوان یک مربی و بازیکنانم تجربه بسیار خوبی بود و برای ما یک درس بسیار خوب محسوب می‌شد.
بازیکنانم پس از حضور در ورزشگاه آزادی و تماشای بازی تیم ملی فوتبال ایران، به من گفتند که بهترین حس زندگی آنها بوده.

Посмотреть эту публикацию в Instagram

Публикация от میدونی یا نه؟ (@midony_ya_na) 16 Окт 2018 в 10:22 PDT

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала