ساخت ماده جدیدی که قادر به جذب اوره است

© Sputnik / Sergey Guneev /  مراجعه به بانک تصاویر کلیه
کلیه - اسپوتنیک ایران
اشتراک
کلیه مصنوعی که می توان آن را پوشید.

به گزارش اسپوتنیک به نقل از نشریه ACS Nano متخصصان انجمن شیمی آمریکا ماده جدیدی را ساختند که قادر است اوره را جذب کند.

 این نانوماده جدید که MXene نام دارد، از نانوصفحات دو بعدی از جنس کاربید فلزات تشکیل شده است و به جای تجزیه اوره، مولکول های این ماده را در بین صفحات خود به دام می اندازد.

از کلیه زن چینی 3000 سنگ خارج شد - اسپوتنیک ایران
از کلیه زن چینی 3000 سنگ خارج شد

این ماده در دمای اتاق قادر است 94 درصد از ضایعات حاصل از دستگاه های دیالیز را جذب کند. در آزمایشات اولیه مشخص شد عملکرد این ماده در دمای بدن یعنی 37 درجه سانتیگراد بهتر از عملکرد آن در دمای اتاق است.

معمولا بیماران دیالیزی سه نوبت در هفته از دستگاه دیالیز استفاده می کنند. اما به دلیل این که عملکرد این دستگاه در مقایسه با کلیه ها که به طور دائمی خون را تصفیه می کنند، بسیار ضعیف تر است، زندگی این بیماران از کیفیت پایینی برخوردار است.

به همین علت محققان به دنبال راهکارهایی برای تولید کلیه های مصنوعی پوشیدنی هستند تا امکان تصفیه خون این بیماران به طور مستمر فراهم شود.

ماده MXene اساسا نیازی به آنزیم ها ندارد و برای خارج کردن اوره از خون به جای تجزیه آن، مولکول های اوره را جذب می کند. بدین ترتیب مشکل آنزیم مورد نیاز و حجم زیاد آن حل می شود. علاوه بر این MXene آسیبی به سلول ها وارد نمی کند و برای استفاده انسان کاملا ایمن است. به اعتقاد محققان این ماده می تواند رویای ساخت کلیه های مصنوعی پوشیدنی را به حقیقت بدل کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала