وزیر امور خارجه امریکا اعتراف به تاخیر در اجرای نقشه راه منبج سوریه کرد

© AFP 2023 / Andrew Harnikمایک پمپو
مایک پمپو - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مولود چاووش اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه در روز چهارشنبه پس از دیدار با همتای آمریکایی خود گفت :وزیر امور خارجه آمریکا، مایک پمپو، اذعان کرده که اجرای نقشه راه در منبح سوریه، که میان ایالات متحده و ترکیه توافق شده است، به تعویق می افتد.

پمپو در یک دیدار کوتاه وارد آنکارا شد و همچنین با رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه دیدار کرد.

.مولود چاوش اوغلو در بین خبرنگاران همچنین اذعان کرد:ما پیشتر در مورد اجرای نقشه منبج توافق کردیم و آقای پمپو تاکید کردند که در اجرای آن تاخیر وجود دارد و رئیس جمهور ما نیز به وزیر امور خارجه اعلام کردند که اگر امریکا در منبیج مشکلی دارد ترکیه به تنهایی وارد عمل شده و آنجا را از تروریست ها پاک می کند؛ما پیام خودمان را به طرف امریکایی رساندیم که باید طبق نقشه عمل کرد  و آنها خوب درک میکنند ؛ در روز های آتی طبق توافق انجام شده عملیات ادامه پیدا می کند.

در اوایل ماه ژوئن، آنکارا و واشنگتن نقشه راه ثباتی را در منبج سوریه تصویب کردند که بر طبق آن نیروهای کرد از یوغ گروه تروریستی دولت اسلامی در ماه ژوئن 2016 آزاد شدند.

براساس سند، نیروهای امنیتی کرد باید در عرض 90 روز از شهر خارج شوند، زیرا ترکیه، اعضای حزب کارگران کردستان را در کشور ممنوع کرده و تروریستی میشناسد. ارتش ترکیه روز 18 ژوئن در منطقه منبیج گشت زنی کردند. در عین حال، مقامات سوریه به طور جدی مخالف حضور نیروهای آمریکایی و ترکیه در منبیج هستند. وزارت خارجه سوریه وضعیت پیش آمده در منبیج را نقض قطعنامه های سازمان ملل خواند    

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала