گزارش و تحلیل

بعد ۱۳ آبان

© AFP 2023 / Atta Kenareبعد ۱۳ آبان
بعد ۱۳ آبان - اسپوتنیک ایران
اشتراک
می توان گفت روز ۱۳ آبان یک روز سمبلیک است که منجر به دگرگونی روابط ایران و ایالات متحده شده و قطعا رئیس جمهوری آمریکا این روز را بی دلیل برای اعمال تحریم های جدید بر علیه ایران انتخاب نکرده.

این روز مصادف است با سالگرد اشغال سفارت آمریکا در تهران.

بسیاری هم باور دارند همه شرایط اقتصادی و سیاسی که امروزه ایران با آن مواجه می باشد از همان زمان دشمنی ایرانی ها با آمریکا یی ها شروع شد و احتمالا قرار است با رسیدن ۱۳ آبان امسال به اوج خود برسد و به همین دلیل هم امروزه اوضاع اقتصادی مملکت به هم ریخته.

اينكه کدام دشمنی را اول شروع کردند ایران یا آمریکا را می توان به ماجرای مرغ و تخم مرغ تشبیه کرد که شاید معلوم نباشد از کجا شروع شده اما به هر حال اسناد و شواهد تاریخی موجود در اختیار ایرانی ها نشان می دهد این ماجرا توسط آمریکا شروع شده و این ایالات متحده بوده که دائم در حال توطئه چینی برای دخالت در امور داخلی ایران بوده.

حد اقل ماجرای سرنگونی دکتر مصدق گواه است که این دشمنی بسیار قبل تر توسط آمریکا بنا نهاده شده و در همان زمان هم آمریکایی ها در کنار انگلیسی ها نفت ایران را تحریم کردند و تلاش داشتند صادرات نفت ایران را به صفر برسانند در حالی که ایرانی ها هیچ دشمنی ای نسبت که آنها نداشتند و اصل دعوا میان ایران و انگلیس بود.

اشغال عربستان توسط تهران - اسپوتنیک ایران
اشغال عربستان توسط تهران

به هر حال تا به این روزها آمریکایی ها هنوز متوجه نشده اند که ایرانی ها کاملا با همسایگانشان فرق دارند و روش برخورد آنها با ایرانی ها کاملا اشتباه است و فکر می کنند با تحریم می توانند ایرانی ها را به زانو در آورند.

اگر بنا بود تحریم ها روی ایرانی ها تاثیر بگذارد و یا حتی منجر به فروپاشی نظام گردد قطعا طی ۴۰ سال اخیر جواب داده بود اما به هر حال این ۴۰ سال نشان داده که تحریم ها نه فقط مردم ایران و نظام آن را تضعیف نکرده بلکه بهانه ای شده برای تلاش ایرانی ها جهت خود سازی و مقاومت بیشتر و حمایت بیشتر از نظام خود.

١٣ آبان امسال هم می آید و می گذرد اما قطعا بعد ۱۳ آبان امسال دیگر شرایط بسیار متفاوت خواهد بود.

تا آن زمان تکلیف ماندن و یا نماندن ایران در برجام مشخص خواهد شد.

تكليف کشورهایی که جسارت رویارویی با آمریکا را دارند مشخص خواهد شد.

تكليف دوست و دشمن برای ایرانی ها روشن خواهد شد.

تكليف سیاست های ترامپیسم هم مشخص خواهد شد.

اگر ایالات متحده بتواند آنگونه که ترامپ مدعی است صادرات نفت ایران را به صفر برسانند قطعا ماجرا می تواند یک پیروزی بزرگ برای سیاست های ترامپیسم تلقی گردد وگر نه ماجرا می تواند به مشتی بسیار سنگین در چانه رئیس جمهوری آمریکا تبدیل شود، مشتی که می تواند منجر شود او ضربه فنی شود.

جدال دیپلماتیک ایران با آمریکا و عربستان - اسپوتنیک ایران
جدال دیپلماتیک ایران با آمریکا و عربستان

تا به حال همه شواهد و قرائن نشان می دهد که ما به سمت گزینه دوم نزدیکتر می شویم و امکان اینکه ترامپ بتواند خواسته خود را محقق کند بسیار ضعیف است مگر اینکه ایشان لحظه آخر از نقشه خود بگونه ای صرف نظر کند و عقب نشینی نناید.

بسيارى هم باور دارند آقای ترامپ یک بازی کثیف با اعصاب ایرانی ها راه انداخته و لحظه آخر ممکن است اعلام کند که مثلا تصمیم اش را برای مدتی به بهانه ای به تعویق انداخته و یا اینکه به صورت موردی به بعضی کشورها اجازه خرید نفت ایران را می دهد که در هر حال میتواند به عنوان شکست ترامپیسم تلقی گردد و این شکست با شکست های قبلی وی کاملا متفاوت خواهد بود.

با این شرایط ایران قدرتمند تر در عرصه بین المللی حاضر خواهد شد و در مقابل آمریکا وارد انزوایی روز افزون خواهد گردید که می تواند منجر به سقوط ترامپ و یا شکست مفتضحانه اش در اتنخابات آتی بیانجامد.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала