گزارش و تحلیل

سردرگمی ناشی از سیاست یک بام و دو هوای آمریکا

CC BY 2.0 / Michael Vadon / Vice President Mike Pence at CPAC 2017سردرگمی ناشی از سیاست یک بام و دو هوای آمریکا
سردرگمی ناشی از سیاست یک بام و دو هوای آمریکا - اسپوتنیک ایران
اشتراک
مایک پنس، جنگ سرد جدید را اعلام کرد!

به گزارش اسپوتنیک به نقل از وال استریت ژورنال: آیا هفته گذشته موقعیکه همه در آمریکا گرفتار کارهای خود بودند جنگ سرد جدید بین آمریکا و چین شروع شد؟

مایک پنس معاون رئیس جمهور هفته گذشته طی سخنانی در موسسه هادسون برخورد جدید دولت ترامپ به چین را مشخص کرد و به تغییرات در سیاست ترامپ در رابطه با چین اشاره نمود. این تغییرات شگفت آور بود. آقای پنس با انتقاد از آنچه او نحوه برخورد دولت چین نسبت به رقابت با ایالات متحده نامید گفته، وعده داده است که دولت گفت که آمریکا به آن پاسخ خواهد داد. وی فشار مقامات چینی به تبتی ها و اویغورها را محکوم کرد، طرح "ساخت چین در سال 2025" با هدف توسعه تولید با استفاده از آخرین فن آوری ها و همچنین "دیپلماسی بدهی" چین در چارچوب راه ابریشم جدید یا ابتکار "یک کمربند و یک جاده" را به باد تنتقاد گرفت. آقای پنس همچنین جزئیات دقیق استراتژی یکپارچه و بین نهادی را طراحی شده برای مبارزه با تجاوز نظامی، اقتصادی، سیاسی و ایدئولوژیک چین بازگو کرد.

آسه آن اجازه وقوع جنگ سرد در آسیا را نخواهد داد - اسپوتنیک ایران
آسه آن اجازه وقوع جنگ سرد در آسیا را نخواهد داد
در همان هفته، مطبوعات گزارش دادند که نیروی دریایی ایالات متحده قصد دارد گشت های خود را در آب های دریای جنوبی چین بطور قابل توجهی افزایش دهد، که چین به داشتن آن ادعا می کند. علاوه بر این، توافق نامه اخیرا امضا شده در باره تجارت بین ایالات متحده، مکزیک و کانادا حاوی مقرراتی است که مانع امضای توافقنامه های تجارت بین سه کشور و چین می شود. دولت ترامپ بدین سان واضح گفته است که این امر را در نظر درارد که مقررات مشابه را در سایر توافقنامه های تجاری دنبال کند. علاوه بر این، هفته گذشته، کنگره آمریکا لایحه ای را برای اجرای 60 میلیارد دلاری برنامه های تامین پولی ساخت و سازی که با استراتژی همکاری چین در آفریقا و آسیا رقابت می کند را، تصویب کرد. در نهایت، کاخ سفید گزارشی درباره خطرات احتمالی برای ارتش آمریکا در ارتباط با اختلالات احتمالی در زنجیره تامین خارجی در صورت وقوع جنگ گزارش کرد.

در اوضاع و احوال معمولی، هر یک از این مراحل بلافاصله تمام سرخط ها را تحت تاثیر قرار داد، اما در دوران ترامپ، هیچ کس متوجه آنها نشد. با این حال، این یک تغییر عمده در سیاست خارجی آمریکا است. هنگامی که چین به این پاسخ دهد و زمانی که کشورهای دیگر همچنین پاسخ خود را به رقابت رو به رشد بین ایالات متحده و چین بدهند، واقعیت بین المللی جدیدی ظاهر خواهد شد. از آنجایی که بسیاری از متحدان آمریکایی قدیم با سیاست تجاری و دیگر تصمیمات دولت ترامپ مخالف هستند و از آنجایی که روسیه، کره شمالی و ایران در تلاش برای از بین بردن مساعی ایالات متحده هستند، چین، که به دنبال فرصت هایی برای مجبور کردن واشنگتن به پرداخت پول است، ممکن است در دریافت دستیاران موفق شود.

پایان جنگ سرد روسیه و آمریکا - اسپوتنیک ایران
پایان جنگ سرد روسیه و آمریکا
پس از آغاز اجرای استراتژی جدید ایالات متحده، شرکت های آمریکایی که با چین کار می کنند ممکن است با مشکلات فراوانی مواجه شوند. رؤسای جمهور آمریکا برای تامین امنیت ملی قدرت های بسیار گسترده ای در زمینه تجارت و سرمایه گذاری ملی دارند. ترامپ در حال حاضر از این اختیارات برای تهدید و تحمیل تعرفه ها استفاده کرده است و آقای پنس هشدار داد که تعرفه های بالاتر به زودی معرفی خواهند شد. گزارش کاخ سفید در مورد آسیب پذیری های زنجیره های تامین می تواند پایه ای برای محدودیت های جدید و بسیار بزرگتر باشد.

کاملا ممکن است که بازرگانان و سرمایه گذاران هنوز هم میزان قاطعیت دولت ترامپ و میزان آسیب های اقتصادی را که می تواند منجر به جدایی جدی بین ایالات متحده و چین شود، کم ارزش دهند. برای طرفداران سیاست تهاجمی در رابطه با چین و در مورد تجارتی که اکنون سیاست ایالات متحده آن را دنبال می کنند، امنیت ملی به معنای بیش از اصطلاحات اقتصادی است؛ بنابراین، اعتراض های فعال از نمایندگان بازرگانی ، احتمالا به سادگی نادیده گرفته می شود. هر دو، چین و ایالات متحده احتمالا به سرعت، غیر قابل پیش بینی و شدید در مبارزه برای برتری عمل می کنند، به همین دلیل بورس وال استریت باید برای شوک های بیشتر آماده شود.

آنچه مربوط به سیاست داخلی است باید گفت، این سیاست جدید دارای مقابله بیشتر احتمالا از حمایت گسترده برخوردار خواهد شد. طرفداران ترامپ از "سرقت" شغل های آمریکایی بسیار ناراضی هستند و فعالین حقوق بشر و حامیان آزادی مذهبی به طور فزاینده ای در مورد سرکوب وحشیانه این آزادی ها در چین و این که مقامات چینی به طور فزاینده ای از رهبران مستبد در کشورهای دیگر حمایت می کنند، نگران هستند. استقرار خارجی ممکن است با تاکتیک های آقای تروپ مخالف باشد، اما در کل او نیاز به موضع سخت تر علیه چین دارد. مسوولان عالی رتبه سیاست خارجی ممکن است با تاکتیک های ترامپ مخالف باشد، اما در کل آنها با این امر موافق اند که گرفتن موضع سخت تر در مورد چین ضرورت دارد.

در میان بازرگانان شکاف بوجود خواهد آمد: در حالی که برخی از شرکت ها از تنش ها و اقدام های جاری در روابط ایالات متحده و چین رنج می برند، دیگران از سرقت از مالکیت فکری ، محدودیت دسترسی آنها به بازارهای چینی اعتراض کرده و همچنین از رقابت با شرکت های چینی هراس دارند. دموکرات هایی که از انتقاد آقای ترامپ به دلیل برخورد بیش از حد ملایم او نسبت به ولادیمیر پوتین لذت می بردند، باید سخت تلاش کنند تا توضیح دهند که چرا سختگیری در مورد روسیه وظیفه میهن پرستانه است و برخورد سخت به چین اشتباه.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала