گزارش و تحلیل

نتانیاهو: اسرائیل می داند، شما کجا اید و چه و کجا پنهان کردید

© AP Photo / Sebastian Scheinerنتانیاهو: اسرائیل می داند، شما کجا اید و چه و کجا پنهان کردید
نتانیاهو: اسرائیل می داند، شما کجا اید و چه و کجا پنهان کردید - اسپوتنیک ایران
اشتراک
این روزها، اسرائیل و ایران همدیگر را به جاه طلبی های هسته ای متهم کردند. بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در جلسه 73 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مورد انبار مخفی مواد هسته ای و تجهیزات در تهران سخن گفت. پاسخ محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سریع بود

وزیر خشمگین، اسرائیل را بخاطر تولید مخفی سلاح های هسته ای محکوم کرد. به گفته وی، اسرائیل تنها رژیم منطقه ای دارای برنامه "مخفی" و "اعلام نشده" سلاح های هسته ای که شامل "زرادخانه هسته ای واقعی" است.

این واقعیت که سیاستمداران دو کشور، در حال جنگ سرد طولانی مدت هستند برای هیچ کس پوشیده نیست. آغازگر این جنگ رهبر انقلاب اسلامی، بنیانگذار ایران، آیت الله خمینی بود. مدت ها پیش از انقلاب اسلامی سال 1979، آیت الله خمینی خطوط ضد اسرائیلی و ضد صهیونیستی را در سخنان و خطبه های خود ترسیم کرد. وی به کرات گفته بود:

"من طرح استقلال اسرائیل را یک فاجعه می دانم و آن را نقشه ای برای تضعیف فعالیت های دولت های اسلامی می دانم". "بزودی رژیم صهیونیستی باید از چهره زمین پاک شود و با کمک قدرت الهی، جهان بدون هیچ گونه ایالات متحده و اسرائیل زندگی کند". پس از مرگ آیت الله خمینی، سخنان ضد اسرائیلی تهران تغییری نکرد. ضد صهیونیسم همچنان سنگ بنای ایدئولوژی و سیاست ایران است. امروز، ایران تنها کشوری است که حتی امکان وجود دولت اسرائیل را قبول نمی کند.

اسرائیل، عکسی از کارخانه تولید موشک با حمایت ایران در لبنان را منتشر نمود - اسپوتنیک ایران
اسرائیل، عکسی از کارخانه تولید موشک با حمایت ایران در لبنان را منتشر نمود
طبعا، اسرائیل نمیتوانست به چالشهای متعدد دشمنان پاسخ ندهد. از سال 1948، از روز اول شکل گیری آن به تصمیم سازمان ملل متحد، اسرائیل که توسط همسایگان عرب غیردوست تحت محاصره بوده، برای حفظ وجود خود، از جمله با توسل به اسلحه مبارزه می نمود. در 70 سال موجودیت اسرائیل، آن کشور هفت جنگ عمده با اعراب و درگیری های بی پایان با مسلمانان عرب فلسطینی و حزب الله لبنان طرفدار ایران داشت. در حال حاضر روابط تل آویو با پایتخت های بسیاری از کشورهای عربی به طور کلی عادی است. اسرائیل در مورد مقابله با ایران، به طور کلی در میان اعراب، متحدین خود را به دست آورد. به نوبه خود ایران به تهدید اصلی به اسرائیل تبدیل شده است.

در اواسط دهه 1950، زمانی که جمعیت اسرائیل کمتر از 2 میلیون نفر بود و جهان عرب بیش از 100 میلیون نفر بود، اسرائیلی ها معتقد بودند که تنها سلاح های هسته ای استقلال این کشور را تضمین خواهد کرد. تل آویو به ایجاد آن پرداخت و در مدت زمان کوتاه به آن دست یافت. اسرائیل در این رابطه سیاست "استتار مثبت" دنبال می کرده و می گفت که دارای این سلاح نیست و شواهد مستقیم موجودیت آنرا پنهان می نمود و نکات غیر مستقیم از وجود آن به عنوان هشداری برای دشمنان آن بود. به هر حال، نخست وزیران سابق اسرائیل چنین نکاتی را ارائه دادند. در ماه ژوئیه 1998، شیمون پرز به طور عمومی پذیرفت که اسرائیل دارای سلاح هسته ای است. ایهود اولمرت همچنین به طور غیر مستقیم تأیید کرد که دولت یهودی بمب اتمی دارد.

نتانیاهو: اقدام علیه ایران در سوریه به نفع اسرائیل است - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو: اقدام علیه ایران در سوریه به نفع اسرائیل است
سیاستمداران معتبر خارجی مانند جیمی کارتر، رئیس جمهور اسبق آمریکا و محمد البرادعی، مدیر سابق آژانس بین المللی اتمی، ابراز نظر درباره موجودیت سلاح های هسته ای در اسرائیل را کردند. Bulletin of the Atomic Research منتشره در بریتانیا در زمینه تحقیقات اتمی در سال 2013 تصریح کرد که اسرائیل حدود 80 کلاهک هسته ای را در اختیار دارد که دارای مواد اتمی مورد نیاز برای تولید 115 تا 190 کلاهک می باشد. در سال 2004 تولید کلاهک های هسته ای در اسرائیل "منجمد" شد. در عین حال، کارشناسان معتقدند که اسرائیل دارای طیف کامل موشک، هواپیما و زیردریایی است که قادر به حمل مهمات هسته ای می باشند.

ایران چیز دیگری است که همچنین تاریخچه تحقیقات هسته ای خود را از دهه 1950 آغاز کرده، اما سلاح های هسته ای ایجاد نمی کرد. اگر چه تمایل به این کار داشته بود. قبلا پس از انقلاب اسلامی در ایران در اواسط دهه 80، یک دستورالعمل محرمانه برای سلاح های هسته ای به عنوان یک ضمانت استراتژیک برای حفظ نظام اسلامی و طرح مربوط به آن "آماد" به تصویب رسید. هدف این طرح ایجاد کلاهک های هسته ای برای موشک بالستیک بود. به هر حال، این آژانس بین المللی هسته ای بود که منبع اصلی اطلاعات در مورد پروژه "آماد" شد و در آخر سال 2011 یک سند مفصل 12 صفحه ای در باره "جنبه های نظامی احتمالی" برنامه هسته ای ایران منتشر کرد.

انتقام طاها - واکنش کاربران اینترنتی به حمله موشکی ایران - اسپوتنیک ایران
انتقام طاها - واکنش کاربران اینترنتی به حمله موشکی ایران
به اطلاع آژانس بین المللی اتمی، پس از دریافت دستورالعمل مربوطه از مقامات عالی رتبه ایران، پروژه "آماد" را به طور ناگهانی در پایان سال 2003 منجمد کردند. در عین حال، در ابتدا، کارکنانی که در زمینه های مختلف مربوط به طرح "آماد" مشغول به کار بودند، احتمالا در محل کارشان باقی می ماندند تا بتوانند یک رکورد و نتایج حاصل از آن لحظه گزارش دهند. پس از آن — از پایان سال 2003 تا آغاز سال 2004 — تجهیزات و محل کار کارکنانی که در پروژه شرکت داشتند، نابود شدند — با هدف محو و نابودی آثاری که ممکن بود نشان دهد که ماهیت کار"ظریف" شان چه بود. بدین ترتیب، پس از 2004 هیچ برنامه هسته ای نظامی در ایران وجود نداشت. (یک تصادف شگفت انگیز: تل آویو همچنین تولید مواد منفجره هسته ای را در سال 2004 را مسدود کرد).

اسرائیل اصرار دارد که راستای نظامی برنامه هسته ای ایران همچنان وجود دارد. با این وجود آژانس بین المللی اتمی در آخرین گزارشها، این واقعیت را رد می کند. ولی نخست وزیر نتانیاهو- نه.

نتانیاهو طی سخنانی در سازمان ملل متحد اعلام کرد، ایران در حال توسعه سلاح های هسته ای در دو بخش مخفی در تهران است. نخست وزیر اسراییل همچنین یادآور شد که در ماه آوریل او چند تُن اسناد را ارائه داد که به گفته وی، توسط اطلاعات اسراییلی در ایران کشف شد. با این وجود آژانس بین المللی اتمی در آخرین گزارشها، این واقعیت را انکار کرد.

نتانیاهو - اسپوتنیک ایران
اتهامات نتانیاهو اشتباه است
نخست وزیر اسرائیل گفت: "از زمانی که ما آرشیو هسته ای ایرانی ها را کشف کردیم، آنها مشغول تمیز کردن ردپای هسته ای خود هستند، تلاش برای مخفی کردن شواهد می کنند، فقط در ماه گذشته آنها 15 کیلوگرم مواد هسته ای را پنهان کردند و شما می دانید که آنها با آن چه کردند؟ آنها این مواد را از آنجا بیرون کشیده و در سراسر تهران پراکنده کردند تا شواهد را پنهان نمایند". او همچنین در جلسه سازمان ملل متحد چند عکس از یک پروژه را نشان داد و آدرس آنرا در تهران اعلام نمود، جایی که، به روایت او، انباری با مواد هسته ای وجود دارد. او گفت: اسرائیل می داند شما چه پنهان می کنید، اسرائیل می داند شما چه کار می کنید و اسرائیل می داند که شما کجا هستید.

در همان زمان، نخست وزیر اسرائیل گفت:

"اسرائیل اجازه نخواهد داد که رژیم ایران، که خواستار نابودی اسرائیل است، به سلاح های هسته ای دستیابی پیدا کند — نه اکنون و نه بعد از 10 سال، هرگز. ما در هر زمان برای حفاظت از کشور و شهروندان ما در سوریه، لبنان، عراق، و در هر جای دیگر ادامه خواهیم داد".

بدین ترتیب اتهامات متقابل هسته ای دو طرف و مبارزات اطلاعاتیشان، عناصر جنگ سرد ایران و اسرائیل شده که طی سال ها ادامه دارد. تیرگی موقعیت نظامی- سیاسی حول ایران در حال افزایش است و هیستری تبلیغاتی بین تهران و تل آویو تشدید می شود.

مفسر اسپوتنیک در پایان نوشت: اگر معامله هسته ای با ایران متلاشی شود، ایران جزء نظامی برنامه هسته ای خود را از سر خواهد گرفت، که تأثیر نامطلوب بر وضعیت در خاورمیانه و در سراسر جهان خواهد داشت. شاید تل آویو به دنبال همین است تا ستیزه جویی هسته ای تهران و صحت سیاست ضد ایرانی خود را ثابت کند.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала