گزارش و تحلیل

پیدا شدن مرکز هسته ای تورقوزآباد

© AFP 2023 / Genya Savilovپیدا شدن مرکز هسته ای تورقوزآباد
پیدا شدن مرکز هسته ای تورقوزآباد - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پس از اینکه آقای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پشت تریبیون سازمان ملل اعلام کرد که سازمان های اطلاعاتی اسرائیل یک مرکز هسته ای در منطقه ترقوزآباد پیدا کرده اند تقریبا همه خبرنگاران داخلی و خارجی به سمت جایی که آقای نتانیاهو به آن اشاره می کرد حمله ور شدند.

پس از اینکه آقای بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل پشت تریبیون سازمان ملل اعلام کرد که سازمان های اطلاعاتی اسرائیل یک مرکز هسته ای در منطقه ترقوزآباد پیدا کرده اند تقریبا همه خبرنگاران داخلی و خارجی به سمت جایی که آقای نتانیاهو به آن اشاره می کرد حمله ور شدند تا ته و توی ماجرا را کشف کنند و یکی از دوستان توانسته آثاری از مواد هسته ای در این مکان پیدا کنند.

نتانیاهو عامل افزایش قیمت زمین در تورقوزآباد + عکس - اسپوتنیک ایران
نتانیاهو عامل افزایش قیمت زمین در تورقوزآباد + عکس

این دوست ما که یکی از خبرنگاران خیلی شوخ طبع می باشد به قول خودش هسته های زردآلو و تخمه و خرمای زیادی در آن اطراف پیدا کرده که به نظرش بد نیست سازمان بین المللی هسته ای جهت کنکاش در این باره ماموران عالیرتبه ای را به تورقوزآباد اعزام نماید تا شاید بتوان از این هسته ها در تولید بمب هسته ایی استفاده کرد.

وى همچنین اظهار می داشت تشعشعات مواد مخدر در اطراف آن اطراف بسیار زیاد بوده و احتمالات برخی از مصرف کنندگان مواد مخدر در عالم هپروت برای آقای نتانیاهو گزارش های محرمانه تهیه می کردند.

در فرهنگ عامیانه ایران معمولا دقوزآباد همان ناکجا آباد است که اگر ایرانی ها بخواهند کسی را سر کار بگذارند و مسخره کنند نشانی آن را به کسی می دهند و اکثر تحلیلگران بر این باور هستند که سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ایران تصمیم گرفته اند آقای نتانیاهو را در مجمع عمومی سازمان ملل به سخره بگیرند و به همین دلیل چنین اطلاعاتی را به رابطین او داده اند و خوب اگر می خواستند از کلمه دقوزآباد استفاده کنند بسیار واضح بود و به همین دلیل از تورقوزآباد استفاده کردند.

یک کاربر: آقا،حالا نتانیاهو یه حرفی زده،شما چرا جدی گرفتی؟ - اسپوتنیک ایران
یک کاربر: آقا،حالا نتانیاهو یه حرفی زده،شما چرا جدی گرفتی؟

احتمالا رابطین اطلاعاتی اسرائیل هم یا خیلی تازه کار و ناشی بودند و یا اینکه شناخت کافی و موثق از فرهنگ و شرایط ایران نداشتند تا بلا فاصله این ماجرا را مخابره کنند و آنقدر نخست وزیر اسرائیل در تنگنا بوده که در مجمع عمومی سازمان ملل چه چیزی را بر علیه ایران مطرح کند که بدون درنگ همان اطلاعات را پشت تریبون سازمان ملل منعکس کرد.

شايد هم به قول دوستمان رابطین سازمان های اطلاعاتی اسرائیلی موادی را مصرف کرده بودند که آنها را در عالم هپروت عجیب غریبی فرو برده بود تا چنین گزارشی را مطرح کنند.

به هر حال الله اعلم.

مكانى که آقای نتانیاهو به آن اشاره می کرد و تقریبا همه خبرنگاران طی این یکی دو روز به آن مراجعه کردند ظاهرا یک کارخانه قالیشویی بوده که پس از فوت مالک آن به دلیل اختلافاتی که میان برادران وعنوان تابلویی که باید بر سردر نصب شود بوجود آمده بود تعطیل شده بود.

واکنش سخنگوی امور خارجه ایران به اظهارات نتانیاهو - اسپوتنیک ایران
واکنش سخنگوی امور خارجه ایران به اظهارات نتانیاهو

مكانى هم در نزدیکی آنجا بوده که زمانی برای نگاه داری برخی اسناد و مدارک باطله استفاده می شده تا پس از اتلاف و خمیر شدن به عنوان کاغذ باطله توسط کارخانه های تولید مقوا که نزدیک آن مکان می باشد بازیافت گردد.

معلوم نیست که اسرائیلی ها چه مقدار پول بابت کسب چنین اطلاعاتی خرج کرده اند اما به هر حال می توان گفت دم هر کسی چنین کاری را کرده گرم، در این شرایط پر استرس برای ایرانی ها سوژه خنده بسیار جالبی را ایجاد کرد و نشان داد که علیرغم همه مشکلاتی که مملکت با آن مواجه است سازمان های اطلاعاتی و امنیتی ایران آنقدر قدرت دارند تا نخست وزیر رژیم صهیونیستی را در مجمع عمومی سازمان ملل سکه یک پول کنند.

به هر حال نکته قابل تأمل در این ماجرا این است که این روزها ظاهرا تنها هم وغم آقای نتانیاهو ایران و همپیمانان ایران شده که خواب و خوراک وی را مختل کرده و وی تلاش دارد به هر شکلی می تواند به هر دری که می تواند بزند تا بتواند یک جریان جدید بر علیه ایران راه اندازی کند.

تنها مرجع قانونی بین المللی برای مشخص کردن پایبندی یک کشور به توافقات بین المللی در زمینه مسایل هسته ای سازمان بین المللی هسته ای است که "بر عکس اسرائیل" ایران عضوی از آن می باشد و تعهد نامه های مربوط به منع گسترش سلاح های هسته ای را "بر عکس اسرائیل" به امضاء رسانده و همه فعالیت های هسته ای آن، باز هم "بر عکس اسرائیل"، تحت نظر این سازمان می باشد.

سازمان بین المللی انرژی هسته ای نه فقط طی دو سال اخیر دوازده بار گزارش کرده که ایران هیچگونه تخلفی در زمینه فعالیت های هسته ای خود نداشته بلکه تایید کرده که ایران پایبند همه تعهدات بین المللی خود در زمینه حفظ صلح و امنیت بین المللی، به دلیل خودداری از اشاعه ویا فعالیت در زمینه ایجاد تسلیحات هسته ای وکشتار جمعی بوده، در حالی که نه فقط نمی توان یک گزارش ساده در این زمینه در مورد اسرائیل پیدا کرد بلکه صدها گزارش وجود دارد که اسرائیل صدها کلاهک و بمب هسته ای وانواع و اقسام سلاح های کشتار جمعی را تولید و انبار کرده.

به هر حال ایران درب های هرجایی را که سازمان بین المللی هسته ای خواسته جهت انجام تحقیقات و بررسی های فنی باز کرده، بد نیست اسرائیل هم چنین کاری انجام دهد.

امروزه وبا پیشرفت تکنولوژی حتی دیگر نیاز نیست که کارشناسان سازمان انرژی هسته ای در مکانی بصورت فیزیکی حضور یابند بلکه توسط ماهواره های جاسوسی به راحتی می توان اماکن مختلف جهان را اسکن کرد و با توجه به پرتوهای هسته ای مشخص کرد که آیا در جایی فعالیت های هسته ای انجام می شود یا نه.

اگر مجامع بین المللی به راستی خواهان آن هستند که مشکلات جهان را حل وفصل کنند بد نیست اسرائیل را تحت فشار قرار دهند تا به مقررات بین المللی پایبند باشد و به سازمان بین المللی انرژی هسته ای اجازه دهد همانگونه که با دیگر کشورها رفتار می کند با اسرائیل هم رفتار کند و تسلیحات کشتار جمعی خود را از بین ببرد.

سابقه جنگ افروزی های اسرائیل نشان داده که با توجه به حمایت کورکورانه ای که از ایالات متحده دریافت می کند ممکن است دست به هر کاری بزند و وقتی که رژیمی به خود اجازه می دهد از تسلیحات کشتار جمعی و سلاح های بین المللی تحریم شده مانند بمب های فسفوری و بمب های اورانیوم ضعیف شده بر علیه غیر نظامیان در غزه و لبنان و یمن و… استفاده کند و به خود اجازه می دهد مقر سازمان ملل در لبنان را هدف قرار دهد هیچ ابایی از استفاده از تسلیحات هسته ای نخواهد داشت و وجود این تسلیحات در اختیار رژیمی که مسئولیت پذیر نمی باشد خود خطر اصلی بر علیه صلح و امنیت منطقه وجهان می باشد.


نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала