گزارش و تحلیل

راز خشم سه ساله ائتلاف غربی ضد داعش علیه روسیه در چیست؟

© Sputnik / Dmitriy VinogradovВзлет российских истребителей с сирийского аэродрома Хмеймим
Взлет российских истребителей с сирийского аэродрома Хмеймим - اسپوتنیک ایران
اشتراک
سه سال از عملیات نیروهای هوایی روسیه در سوریه می گذرد، اکنون توازن قدرت در این کشور به نفع نیروهای مقاوت حرکت نمود.

به گزارش اسپوتنیک، درگیری های مسلحانه در کشور سوریه در ماه مارس سال 2011 آغاز گردیده و ظرف 4 سال کشور سوریه به وحشتناک ترین میدان قتل و عام مردم بی گناه، دسیسه های پلید و بازی های حیله گرانه و نقشه راهبردی خطرناک و بی رحمانه "مدافعان بزرگ حقوق بشر" تبدیل شده بود. مدت زمان کمی تا تحقق طرح های داعش باقی مانده بود. اما در سال 2015 برنامه های بازیگران بزرگ جهانی در میدان سوریه، از جمله کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش بر هم خورد، چراکه روسیه وارد میدان سوریه شد. در نهایت روسیه از 30 سپتامبر سال 2015 حملات هوایی دقیق خود را به مواضع داعش در سوریه را آغاز نمود. از آن موقع آرایش جنگی در سوریه تغییر نکرده و کشور سوریه گام به گام به سوی سوریه بدون داعش و بدون وحشت سراسری راه پیدا نمود.

نقش بزرگ نیروی هوایی روسیه در عملیات تصرف آخرین تکیه گاه داعش در سوریه - اسپوتنیک ایران
نقش بزرگ نیروی هوایی روسیه در عملیات تصرف آخرین تکیه گاه داعش در سوریه

اما با گذشت سه سال از آغاز عملیات نظامی روسیه در سوریه، کشورهای عضو ائتلاف بین المللی ضد داعش هنوز هم از عملیات و استراتژی روسیه در این کشور عربی بسیار ناراضی هستند و بیشتر از قبل علیه روسیه و همپیمانانش مانند جمهوری اسلامی ایران فعالیت می کنند و به جای کمک به برقراری ثبات و پاک سازی مناطق از دست تروریستها به سنگ اندازی در این راه دست می زنند. اکنون این سوال پیش می آید که چرا برخی کشورهای غربی از حضور روسیه در سوریه برای پایان بخشیدن به بحران و جنگ در این کشور ناراحت هستند.
شعیب بهمن، کارشناس مسائل علوم سیاسی، متخصص روابط ایران و روسیه و رئیس موسسه تحقیقاتی جهان امروز در ایران طی مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک در این خصوص گفت:

حضور مستقیم روسیه و عملیات مختلفی که توسط جنگنده های متعلق به نیروهای هوایی این کشور انجام شد تاثیر ثابل توجهی در وضعیت بحران و مناقشه سوریه داشت. در وهله اول این عملیات نظامی باعث تضعیف گروه های تروریستی در داخل سوریه شد. همکاری که بین روسیه و ایران و نیروهای مقاومت شکل گرفته باعث شد که اراضی تحت تصرف و اشغال گروه های تروریستی مثل داعش و جبهه النصره روز به روز کاهش پیدا کند.
در واقع این یک اتفاق بسیار مهم بود، چون پیش از این عملیات و حملات هوایی ائتلافی که توسط آمریکا رهبری می شد، این عملیات بیشتر در راستای حمایت از گروه های تروریستی و تضعیف دولت بشار اسد در سوریه بود. حضور نیروهای روسیه نه تنها از عملیات گسترده هوایی نیروهای ائتلاف آمریکا جلوگیری نمود، بلکه باعث تضعیف گروه های تروریستی و از دست رفتن جغرافیای تحت اشغال آنها شد.

فیلم حملات نیروی هوایی روسیه به تاسیسات تروریست ها در سوریه +فیلم - اسپوتنیک ایران
فیلم حملات نیروی هوایی روسیه به تاسیسات تروریست ها در سوریه +فیلم

مسئله حضور و عملیات روسیه در خاک سوریه، در ادامه نیز، دست آوردهای بزرگی را داشت. یکی از مهمتیرین دست آوردهایی که باید به آن اشاره نمود این است که روند حل و فصل مسالت آمیز بحران سوریه آغاز گردیده و تا به امروز این روند با مشارکت کشورهای ایران، روسیه و ترکیه ادامه پیدا کرده است. برای اولین بار در تاریخ معاصر خاورمیانه شاهدیم که عملا یک روند حل و فصل مسالت آمیز بحران در یک کشور شرقی آغاز شد که در کشورهای غربی و بالخصوص آمریکا در این روند نقش قابل توجهی ندارند.


علاوه بر این، در شرایط فعلی، همکاری هایی که بین روسیه و جمهوری اسلامی ایران و نیروهای مقاومت در منطقه شکل گرفته است که عملا اوضاع سوریه را به طور جدی تغییر داده است. امروز دولت سوریه تقریبا بر اکثر مناطق کشور، حاکمیت خودش را مجددا احیا می کند و این یک درست آورد بسیار بزرگی در سطح منطقه است. اگر روسیه حضور مستقیم نظامی پیدا نمی کرد ما شاهد آن بودیم که داعش و سایر گروهکهای تروریستی تا سقوط دمشق و اشغال سایر کشورهای منطقه پیش ببرند. بنابراین حضور نظامی روسیه گام بسیار موثری بود ،این گام چه در حوزه نبردهای میدانی و چه در حوزه روند حل و فصل سیاسی بحران سوریه بسیار مفید بوده است.

 


به عقیده دکتر بهمن شعیب، کم ارزش دانستن نقش همکاری نظامی روسیه با ایران و ارزیابی های اشتباه آمیز از حضور این کشورها، نه تنها باعث عمق ناکامی ائتلاف بین المللی ضد داعش تحت رهبری آمریکا بلکه از دست دادن اعتبار غرب در مسئله حل و فصل بحران سوریه شد. این کارشناس محترم در ادامه بیان داشت:

نکته مهمی که به آن باید اشاره نمود این است که باراک اوباما، رئیس جمهور وقت ایالات متحده آمریکا در زمان آغاز عملیات نظامی روسیه در خاک سوریه اعلام نمود که روسیه همراه ایران ائتلافی را تشکیل دادند که در برابر 60 کشور دنیا و به ویژه آمریکا قرار دارد. آن زمان اوباما پیش بینی کرد که این ائتلاف شکست خواهد خورد. اما در عمل می بینیم ائتلاف غربی ها و آمریکایی ها با مشارکت بعضی از کشورهای منطقه با شکست مواجه شد. در واقع همکاری های ایران و روسیه بود که در میدان سوریه نقش مهم و برتری در تحولات این کشور پیدا کرد.

نتایج عملیات نیروی هوا – فضای روسیه در سوریه - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
نتایج عملیات نیروی هوا – فضای روسیه در سوریه


این مسئله چندان به مزاج غربی ها و به ویژه آمریکایی ها خوش نیامده است و باعث شد که آنها با تلاشهای مختلف دست به قطع همکاری ایران و روسیه بزنند، یا در این همکاری اخلال ایجاد کنند. ما شاهد آن بودیم که آمریکایی ها در این مرحله دست به فشارهای سیاسی و یا تحریمهای اقتصادی زدند یا با حمایتهای آشکار از گروه های تروریستی سنگ اندازی می کردند.
هرگاه که ائتلاف همکاری ایران و روسیه در زمان حساس تاریخی مثل آزاد سازی حلب یا آغاز عملیات پاک سازی استان ادلب قرار می گرفت، غربی ها سعی کردند به عنوان مثال مسئله استفاده از سلاح شیمیایی را بزرگنمایی و برجسته و تبلیغ بکنند، تا دست آوردهای همکاری ایران و روسیه را زیر سوال ببرند. اما واقعیت این است که توافقاتی که تا به حال بین ایران و روسیه شده با موفقیت پیش رفته و باعث نارضایتی شدید غربی ها شده است. در اینجا می توان پیش بینی کرد که در آینده کشورهای غربی و به ویژه آمریکا بخواهند به شکلهای مختلف دوباره همکاری بین ایران و روسیه در سوریه را زیر سوال ببرند و در نهایت در روند پاکسازی تروریستها در خاک سوریه اخلال ایجاد کنند.

 

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала