گزارش و تحلیل

اس-300 سپر آسمان سوریه یا هدف جنگنده های اسرائیل؟

© Photo / Russian Defence Ministry  /  مراجعه به بانک تصاویر اس-300 سپر آسمان سوریه یا هدف جنگنده های اسرائیل؟
اس-300 سپر آسمان سوریه  یا هدف جنگنده های اسرائیل؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک- به نقل از نشریه کرواسیایی: چرا روسیه اس-300 را به سوریه تحویل می دهد نه اس-400 پیسرفته تر؟ آیا اسرائیل سعی خواهد کرد پدافند هوایی روسیه را نابود کند؟

رسانه اِدوانس کرواسی می نویسد: به هر حال، تصمیم گرفته شد که روسیه پدافند هوایی اس-300 را به ارتش سوریه تحویل دهد. مذاکرات بین دمشق و مسکو در اواسط سال 2000 آغاز شد، اما تا کنون نیروهای مسلح سوریه آنچه را که می خواستند و به ظاهر پول آنرا قبلا پرداخت کرده اند دریافت نکرده اند.

سامانه اس 300 روسیه به زودی در سوریه - اسپوتنیک ایران
سامانه اس 300 روسیه به زودی در سوریه
چرا روسیه اس-300 را به سوریه تحویل نکرده است؟ بدیهی است، به دلیل فشار خارجی. اسراييل به ويژه تلاش كرد تا اطمينان حاصل كند كه اين اتفاق رخ نداد و به روسيه هشدار داد كه بودن اين سامانه ها در دست نظاميان سوريه "توازن استراتژيک منطقه" را برهم خواهند زد. به همین دلیل، در سال 2012، روسیه از تصمیم تحویل برنامه ریزی شده این سلاح به سوریه خودداری کرد. به همان ترتیب، تحویل اس-300 به ایران لغو شد. با این حال، روس ها، می توانستند تصمیم خود را در مورد ایران حداقل با تحریم سازمان ملل متحد در ارتباط با برنامه هسته ای ایران توجیه کنند، که پس از آن به اجرا در آمد. در مورد سوریه هیچ مانعی برای اجرای معامله مربوطه وجود نداشت.

تمام این سال ها سوریه دفاع مطمئن هوایی نداشت. اکنون که هواپیمای نظامی روسیه در نزدیکی سوریه ساقط شد، روسیه به طور ناگهانی همه چیز را تغییر داده و تصمیم گرفت سوریه را در دو هفته آینده با سلاح پیشرفته مسلح کند. مقامات ارشد ارتش و خود پرزیدنت پوتین این را تایید کردند. در دو هفته آینده این کار انجام خواهد شد.

اس 300 در سوریه کابوس اسراییل - اسپوتنیک ایران
گزارش و تحلیل
اس 300 در سوریه کابوس اسراییل
حال ببینیم، سیستم اس-300 در واقع چطور می تواند بر سیر حوادث نظامی تاثیر بگذارد. اگر چه این سامانه در دهه 1970 در دوره اتحاد جماهیر شوروی طراحی و راه اندازی شد، اس-300 هنوز هم یکی از بهترین سیستم های دفاع هوایی در جهان است. مقدم بر همه، این سامانه های پدافند هوایی برای کنترل فضای هوایی و نابودی جنگنده ها، بمب افکن ها، موشک ها و تهدیدات دیگر از هوا طراحی شده است.

چند نوع از این سامانه جود دارد. بهترین آنها را اس-300 VM روسیه برای خود نگه می دارد و برای صادرات اس-300 PMU2، نوع ضعیف تر است که دارای قدرت مشابه اس-300 VM نیست. مطابق آخرین اطلاع روسیه قصد دارد سوریه را با سلاح پیشرفته مجهز کند که در حکم مزیت اضافی برای دفاع هوایی آن کشور خواهد بود. به طور کلی، هر نسخه سیستم پدافند هوایی اس-300 به سوریه اجازه می دهد جنگنده های اسرائیل را سریعتر شناسایی کند. (از موقعیکه آنها از پایگاه اسرائیل خارج می شوند). تمام عملیات سیستم اس-300 به طور کامل اتوماتیک است و این سیستم ها می توانند به طور همزمان چند هدف را رصد کنند، که یکی از مهم ترین مزایای این سیستم ها در مقایسه با مشابه های خارجی است.

اس-300 مجهز به تعدادی موشکهای برد مختلف است. اساسا، این ها موشک های با کلاهک های جنگی از 130 تا 150 کیلوگرم است، اما همچنین کلاهک های دارای وزن سبک از 24 کیلوگرم با نشانه گیری بسیار دقیق وجود دارد. این سیستم ها احتمالا به شبکه روسی متصل می شوند، که به این معنا است که نیروهای مسلح سوریه دیگر قادر نخواهد بود هواپیمای روسی را سرنگون کند، چرا که سیستم اس-300 آن را از پیش شناسایی خواهد کرد.

تحول اس 300 به سوریه طی دو هفته - اسپوتنیک ایران
تحویل سامانه اس 300 به سوریه طی دو هفته آینده
این سوال مطرح می شود، چرا سوریه پیشرفته ترین اس-400 را به سوریه تحویل نمی دهد؟ شاید، به این خاطر که تحویل اس-300 تنها مرحله نهایی معامله قبلی با دمشق است. با این حال روشن است که منظور اجرای قراردادهای قبلی نیست بلکه تصمیم جدیدی است که پس از سقوط هواپیمای ایل —20 روسیه در مسکو گرفته شد.

شاید بعضی فکر کنند که حتی این تصمیمگیری به معنای گذشت کوچک به اسرائیل باشد. آخر، حتی فرد نادان و آماتور می فهمد که فناوری های ایجاد و ارسال پارازیت های رادیویی — الکترونیکی اسرائیل می تواند امکان های اس-300 را خنثی کنند، ولی اس-400 قابلیت های به مراتب بیشتری دارد. از این پس ما می توانیم یک سوال اساسی کنیم. اگر سامانه موشکی اس-300 واقعا به حملات هوایی اسرائیل تهدید کند، چرا این آن کشور این سامانه ها را نابود نکند؟ آنها دارای سیستم خاصی دفاع از خود هستند، از جمله الکترونیک پیشرفته، مثلا، سیگنال های دروغین، پارازیت های منفعل و همچنین "ابتدایی"، مانند استتار به وسیله پوشش تور و قرار دادن در ترانشه.

آیا اسرائیل می تواند این کار را انجام دهد؟ برخی از کارشناسان نظامی مطمئن هستند که بله، علاوه بر این، برخی می گویند که در واقع اس-300 کاملا بی فایده است، زیرا می توان آن را فریب داد و (به لحاظ نظری) با تعداد زیادی از هدف ها را بیش از حد بارگیری کرد. مثلا می توان آنرا با انبوهی از پهپاد ها سردرگم کرد. وقتی پدافند هوایی به تخریب این هدف ها بپردازد خودش هدف شده و آنرا می توان با شلیکی از جنگنه نابود کرد. آیا در این امر حقیقت وجود دارد؟ چه کسی می داند، اما جالب اینجا است که اس-300 هرگز در جنگ واقعی آزمایش نشده است. بنابراین، فرضیه های متعددی در مورد اثربخشی یا آسیب پذیری آن رایج است.

اسرائیل چگونه هواپیمای ایل-20 روسیه در سوریه را مورد هدف قرار داد - اسپوتنیک ایران
داده نمایی
اسرائیل چگونه هواپیمای ایل-20 روسیه در سوریه را مورد هدف قرار داد
راستش، شاید به زودی همه چیز تغییر خواهد کرد. اگر روس ها به تصمیم خود پایبند باشند، به زودی اس-300 می تواند در نبرد امتحان شود. در این صورت خصوصیات جنگی آن مورد آزمایش رزمی قرار خواهد گرفت. اگر بر اثر حمله هوایی اسراییلی تخریب شود به تل خاکستر تبدیل شده و به فراموشی سپرده خواهد شد و اگر جنگجویان اسرائیلی از آسمان سقوط کنند، صف خریداران بالقوه این سامانه روسی ظاهر خواهد شد.

به طور کلی، خلبانان اسرائیلی با شیوه های زبردستی خود شناخته شده اند و در این صورت اگر آنها به هواپیمای دیگری (اردنی یا لبنانی) حمله کرده و از چند طرف به این سامانه حمله کنند، شگفت انگیز نخواهند بود. اس-300 به طور همزمان می تواند تا 24 جنگنده یا 16 هدف هوایی را رصد کند. اگر اسرائیل با 30 جنگنده حمله کند چه؟ اگر هدف آن نابودی اس-300 با هر قیمتی که شده باشد، قطعا سعی خواهد کرد به هدف خود برسد. واضح است که سوریه نیاز به تعداد بیشتری از این سامانه ها دارد، اما این کار غیرممکن است.
در هر صورت، تحویل این سامانه ها به نیروهای مسلح سوریه هنوز فقط جزء گمانه زنی ها بوده و هر روز بدون آن روزی است که اسرائیل سعی خواهد کرد پیشنهادهای مذاکرات اضافی را بدهد. تا زمانی که این معامله به واقعیت نپیوسته، اسرائیل برای جلوگیری از این اقدام آرام ننشسته و در تلاش وارد آوردن فشار به مسکو خواهد بود.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала