گزارش و تحلیل

پاسخ ایران به عمل تروریستی اهواز کوبنده خواهد بود

© AFP 2023 / Shayan Haji Najaf/ISNAاهواز در مقابل "الاحواز"
اهواز در مقابل الاحواز - اسپوتنیک ایران
اشتراک
پاسخ ویرانگر ایران خطاب به کی خواهد بود؟

بیش از یکسال پیش پایتخت ایران از وحشت ترور به لرزه درآمد. گروه کوچکی از تروریست ها توانستند وارد مجلس ایران و مقبره امام خمینی بشوند. در نتیجه آن عمل تروریستی 17 نفر کشته و بیش از 40 نفر آسیب دیدند. ایران به دلیل کشته شدن شهروندان خود، افراد گناهکار در این عمل تروریستی را بسختی مجازات کرد. درست دو هفته بعد، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ضربات موشکی به مواضع شبه نظامیان داعش (سازمان تروریستی ممنوعه در روسیه) در شهر دیرالزور سوریه وارد کرد که مسئول عمل تروریستی در ایران بودند.

آمریکا و اسرائیل حامیان حادثه تروریستی اهواز - اسپوتنیک ایران
آمریکا و اسرائیل حامیان حادثه تروریستی اهواز
و حالا، بار دگر ایران در وحشت و ترس ترور گرفتار شده است. در زمان رژه نظامی که به سالگرد دفاع قهرمانی یک هفته ای شهر اهواز (در زمان جنگ ایران و عراق) اختصاص داشت گروهی از شبه نظامیان در یونیفورم نظامی بسوی مردم آتش گشودند. در نتیجه این عمل تروریستی 29 نفر کشته شدند و 60 نفر آسیب دیدند که زنان و کودکان در بین آنها هستند. سازمان «الاهوازیه» (جنبش دمکراتیک وطنپرست عربی) که با عربستان سعودی در ارتباط است مسئولیت این عمل تروریستی را بعهده گرفت.

سرتیپ حسین سلامی جانشین فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران در مراسم سوگواری  قربانیان این عمل تروریستی قول داد که پاسخ ایران به حامیان عمل تروریستی در اهواز خردکننده باشد.

رهبر ایران در سایت خود متذکر شد که حمله کنندگان به اهواز از عربستان سعودی و امارات پول عمل تروریستی خود را دریافت کردند:«بر اساس اطلاعات ما، افرادی که از کمک آمریکا بهره مند شدند  وقتی در تله سوریه و عراق گرفتار شدند دست به این کار بزدلانه زدند. آنها دستمزد خود را از عربستان سعودی و امارات دریافت کردند».

چگونه ایران به عمل تروریستی در اهواز پاسخ خواهد داد و این پاسخ خطاب به کی خواهد بود؟ آیا امکان تکرار عملیات تروریستی در ایران به این شکل ممکن خواهد بود؟

اسپوتنیک برای یافتن جواب به این سوالات با کارشناسان ایرانی به گفتگو نشست.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر عباس امیری فر، امام جماعت سابق ریاست جمهوری در پاسخ به این سئوال گفت:«این حادثه با توجه به اقدامات ایران برای ریشه کن کردن تروریسم و داعش در منطقه و کنترل عوامل آنها در ایران، سازماندهنگان این حملات با ایران به نوعی دشمنی دارند و سعی می کنند از هر فرصتی برای کشتن مردم بی گناه استفاده کنند و این حمله نیز اولین و آخرین آن نخواهد بود.

سردمداران آنها که عملا اعلام می کنند که حملات را انجام داده اند در کشورهای غربی فعالیت می کنند و آمریکا، اروپای غربی و انگلیس به آنها کمک می کنند که باعث تاسف است ولی بهرحال این اقدامات و خون شهدا موجب تقویت نظام می شود و آنها نمی توانند به نتیجه دلخواه خود برسند و همین مردم خوزستان که با مشکلات اقتصادی نیز مواجه هستند، هنگامی این جنایات و کشتن یک کودک چهار ساله را می بینند، موجب اتحاد آنها برای ریشه کن کردن تروریسم می شود و حضور مردم باعث نا امیدی آنها خواهد شد.

دکتر امیری فر متذکر شد که اهواز بطور تصادفی به عنوان محل اجرای عمل تروریستی انتخاب نشده بود. زیرا همانا در آنجا همیشه جدایی طلبان تحت حمایت بریتانیا دست به فعالیت می زدند.

امیری فر: این عملیات توسط گروهی که جدایی طلب هستند صورت گرفته و یکی از روش های دشمن برای برهم زدن اتحاد تجزیه طلبی است که از گذشته بود و سیاست غربی ها و انگلیس است. آنها نیز تصمیم دارند عرب ها، ترکها و… جداکنند و با ایجاد تفرقه به اهداف خود برسند و با این اتحادی که مردم دارند، نقش های آنها نقش بر آب می شود.

غرب و بخصوص آمریکا و سیاست های تند ترامپ اینگونه است و آنها توان مستقیم جنگ را ندارند و می دانند که متضرر خواهند شد. به طور مثال جنگ با عراق، ایران را قدرتمند و تبدیل به قطبی در منطقه کرد. از اینرو آنها با ایجاد درگیری میان ملت ایران و عراق قصد دارند اتحاد و همدلی را که مخصوصا در عاشورا بیشتر شده را برهم بزنند. در ماجرای کنسولگری ایران در بصره هم مشخص شد که آمریکا و غرب در حوادث پیش آمده دست داشته اند و مردم عراق نقشی در آن نداشته اند و آمریکا پس از شکست های پیاپی قصد دارد با این حرکات آنها را جبران کند.

آنها همواره قصد دارند اقدامات مختلفی را برعلیه ایران صورت دهند که با درایت رهبر و مسئولین ایران با شکست مواجه خواهند شد».

سید هادی افقهی کارشناس سیاسی ایران، کارشناس مسایل خاورمیانه، دیپلمات سابق سفارت ایران در لبنان با این نکته موافق است که تروریست ها بطور تصادفی اهواز را به عنوان هدف عملیات تروریستی  خود انتخاب نکردند. «رد پای»این عمل تروریستی به مقابله قدیمی قومی-دینی می رسد. کارشناس محترم همچنین در توضیح گفت که با توجه به فعالیت گذشته گروهک جدایی طلب «الاهوازیه» تکرار عملیات تروریستی در ایران به این شکل را نمی توان رد کرد.

هادی افقهی: با توجه به اینکه شهر اهواز و استان خوزستان از دیر باز هدف دشمنان بوده چه در زمان استعمار انگلیس و چه زمان حکومت صدام حسین که اولین حمله ای که کرد خواست استان خوزستان را تصرف بکند. مورد دوم اینکه اکثر ساکنین خوزستان و مخصوصا شهر اهواز برادران عرب زبان هستند. هم صدام و هم کشورهای دیگر تصور می کردند که در این منطقه عرب زبان راحتتر می توانند آنها را تحت تأثیر قرار بدهند و تشابه زبان عربی و زبان مشترک در برقراری یک رابطه عاطفی با مردم خوزستان می تواند به آنها کمک کند. مورد سوم، شهر اهواز و کلا استان خوزستان یکی از استان های پیشران و در واقع خط مقدم جبهه در زمان جنگ صدام بر علیه جمهوری اسلامی ایران بود و خوب شهر اهواز نقش مهمی هم در خط مقدم جبهه و هم در پشتیبانی در جنگ دفاع مقدس داشت. با توجه به این موقعیت حساس اقتصادی و ژئوپلیتیک و جمعیت عرب زبان، آنها تصور می کردند که راحتتر می توانند اینجا سرمایه گذاری کنند تا کانون بحرانی بشود علیه امنیت جمهوری اسلامی.

سید هادی افقهی همچنین متذکر شد که در چارچوب حقوق بین المللی، ایران برای مبارزه با تروریست ها و عذاب آنها حق دادن پاسخ کوبنده را برای خود محفوظ نگه می دارد که می تواند هم نظامی و هم سیاسی و نه فقط در خاک خود باشد.

هادی افقهی: آنها برای اینکه بتوانند اینکارها را بکنند اسپانسرهایی دارند که به آنها کمک می کنند، زیرا به تنهایی نمی توانند این کارها را بکنند. اسپانسرها به آنها کمک مالی، آموزشی و تسلیحاتی  و حتی امنیتی و نظامی می رسانند. سرویس های جاسوسی دنیا به آنها کمک می کنند- در نقل و انتقال آنها و رساندن سلاح هایشان. بنابراین  تصور میکنم که هم علیه تروریست ها باید یک جناح متحد تشکیل بشود و هم علیه کسانی که از آنها حمایت می کنند، مثلا عربستان سعودی و امارات که امروز دیگر خیلی با کمال وقاحت از این عملیات تروریستی به عنوان عملیات ظفرمند نظامی یاد می کنند که باید جلوی آن گرفته شود و تنبیه بشوند، حال یا بصورت مستقیم یا از طریق شواری امنیت، سازمان ملل و سازمان حقوق بشر باید تنبیه بشوند. به چه حقی آنها می آیند این چنین جنایت بزرگی را که در آن بیش از 28 نفر شهید شدند و بیش از 65 نفر زخمی شدند و مجروح شدند را با کف زدن تشویق می کنند و خوشحالی و شادمانی می کنند که مردم بیگناه به خاک و خون کشیده شده اند.

بنابراین من تصور می کنم که یک جبهه باید تشکیل بشود، نه فقط در ایران و نه فقط در روسیه به تنهایی، تا با آنها مبارزه بشود. ما هر چه تلاشهایمان را تشدید بکنیم و با هم همکاری های نزدیکتری داشته باشیم، هم در محافل بین المللی آنها رامحکوم می کنیم و هم در رابطه با مسائل امنیتی و تبادل معلومات. با تشکیل جبهه متحد بهتر می توانیم در مقابل فعالیت های جنایتکارانه آنها گام برداریم.

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала