گزارش و تحلیل

واکنش اسرائیل: پس پرده حمله تروریستی در اهواز چه چیز نهفته است؟

© AFP 2023 / Behrad Ghasemi/ISNAواکنش اسرائیل: پس پرده حمله تروریستی در اهواز چه چیز نهفته است؟
واکنش اسرائیل: پس پرده حمله تروریستی در اهواز چه چیز نهفته است؟ - اسپوتنیک ایران
اشتراک
اسپوتنیک به نقل از رسانه های اسرائیلی- حمله تروریستی در جریان رژه نظامی در اهواز وجود تنش قومی حاد در ایران را نشان می دهد.

به نوشته "إسرائيل هيوم"، بزرگترین گروه قومی ایران 82 میلیونی فارس ها هستند که 61 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می دهند، اما حدود چهل درصد از ساکنان این کشور، نمایندگان سایر اقلیت های ملی می باشند. آنها آذری ها و ترکمن ها در شمال ایران، کردها در غرب، لرها در مرز شرقی با پاکستان و نیز اعراب، به ویژه سنی ها، در استان خوزستان در جنوب غربی کشور، در نزدیکی مرز با عراق، در مرکز اداری شهر اهواز، هستند که در آنجا چند روز پیش هنگام رژه به افتخار 38 سالگرد جنگ ایران و عراق عمل تروریستی انجام شد.

آمریکا و اسرائیل حامیان حادثه تروریستی اهواز - اسپوتنیک ایران
آمریکا و اسرائیل حامیان حادثه تروریستی اهواز
در سپتامبر سال 1981، زمانی که ایران در حال دوره اولیه انقلاب اسلامی بود، صدام حسین دیکتاتورعراق، تصمیم گرفت استان خوزستان، غنی از چاه های نفتی را بگیرد. لیکن ، تهران توانست با پرداخت بهای عظیم، حمله های عراق را دفع کند. استان خوزستان بیش از دیگران از جنگ ایران و عراق آسیب دید. تهران که ساکنان خوزستان را ستون پنجم می دانست، آنها را به شدت سرکوب و تبعیض می کرد.

در سال 2013، یک گروه شبه نظامی این جنبش بوجود آمد که اقدامات تروریستی متعددی را علیه دولت ایران انجام داد و به واحد های سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و نیز به تاسیسات نفت در استان خوزستان حمله کرد. تهران جنبش را تروریستی می نامد و ادعا می کند که از عربستان سعودی تامین می شود. البته، سعودی ها این را انکار می کنند. حدود یک سال پیش در هلند، ماموران ایرانی، یکی از بنیانگذاران این جنبش، احمد ملا نیسی را کشتند.

به نوشته این نشریه، حمله تروریستی در جریان رژه نظامی در اهواز نه تنها باید به عنوان یک اقدام انتقام در سالگرد جنگ ایران و عراق بلکه همچنین انتقام سنی ها از دخالت تهران در قتل عام سوریه در طرف بشار دانست.

انتشار ویدئویی از عاملان حمله تروریستی اهواز + ویدئو - اسپوتنیک ایران
انتشار نخستین ویدئو از عاملان حمله تروریستی اهواز + ویدئو
در رابطه با این عمل سفیران هلند و دانمارک و کاردار موقت بریتانیا در ایران را به وزارت امور خارجه ایران احضار کردند. به گفته کانال نهم تلویزیون اسرائیل، در آنجا، به دیپلماتهای اروپایی در مورد این قضیه اعتراض کردند که کشورهایشان "پناهگاه برای گروهی از مزدوران تروریستی" را فراهم کرده که ایران قانونا خواستار بازداشت و اخراج آن بود، اما رضایت مقامات اروپایی را نپذیرفت. نماینده وزارت امور خارجه ایران گفت که اعضای این گروه حمله تروریستی در اهواز انجام دادند که در آن 25 تا 30 نفر کشته شدند.

وی گفت: "این امر غیر قابل قبول است که تا زمانی که اعضای این گروه تروریستی مرتکب جرم در خاک اروپا نشوند، آنها در فهرست تروریستی اتحادیه اروپا قرار نمی گیرند." وی افزود: به قدری که گروه "دولت اسلامی" برای غرب حساس است، به همان اندازه گروه تروریستی تجزیه طلب الاهواز برای ایران تهدید بوجود می آورد.

به گفته وزارت امور خارجه ایران، سفیران هلند و دانمارک، با ابراز تاسف از حادثه اهواز، گفتند که بلافاصله این مسائل را به اطلاع مقام های کشور های خود خواهند رساند. آنها همچنین آمادگی دولت های خود را برای همکاری و تبادل داده ها در مورد کسب اطلاعات در باره این جنایتکاران ذکر کردند.

سفیر بریتانیا همچنین از این حقیقت ابراز تاسف کرد که گروه تجزیه طلب "الاهواز"، که این اقدام تروریستی را سازماندهی کرد، "مسئولیت خود از این عمل را از طریق شبکه تلویزیونی لندن اعلام نمود."

نوار خبری
0
loader
بحث و گفتگو
Заголовок открываемого материала